لزوم تامین امنیت سرمایه‌های ملی

۲۸م آذر ،

رئیس اداره مهندسی ستاد کل نیروهای مسلح، ذاتی شدن ایمنی و تامین امنیت در سرمایه‌های ملی را امری ضروری برشمرد و گفت: کشوری که همواره در معرض انواع تهدیدات نظامی، جنگی و اجتماعی قرار گرفته، لازم است تا امنیت را در سرتاسر فعالیت‌های توسعه‌ای خود تامین کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار اشتری‌فر در همایش علمی “پدافند غیر عامل در صنعت سد و نیروگاه آبی” اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل حفاظت از سرمایه‌های ملی، موضوع تامین امنیت است؛ به گونه‌ای که اگر این مهم تامین شود می‌توان در حفظ و گسترش سرمایه‌های ملی به موفقیت بزرگی دست یافت.

وی با اشاره به انقلاب شکوهمند اسلامی و گذشت بیش از ۳۰ سال از این اتفاق مهم افزود: پس از انقلاب اسلامی، جمعیت کشور حدود ۳۵ میلیون نفر بود که تامین برق مصرفی برای این تعداد جمعیت از طریق نیروگاه‌های فسیلی و نیروگاه‌های برق‌آبی کشور تامین می‌شد.

رئیس اداره مهندسی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: اما امروزه با وجود بیش از ۷۰ میلیون نفر جمعیت در کشور که با رشد ۲ برابری نسبت به ابتدای انقلاب همراه بوده، میزان برق تولیدی به بیش از ۶۰ هزار مگاوات و میانگین میزان بهره‌مندی هر فرد از برق مصرفی بین ۴ تا ۴٫۵ برابر بوده است.

اشتری‌فر با بیان اینکه امروزه بیش از ۵۰۰ سد آبی در داخل کشور احداث شده است، تصریح کرد: در حالی چشم‌اندازهای در نظر گرفته شده برای رشد صنعت برق و آب، روندی روبه رشد داشته که رشد جمعیت از روندی نزولی برخوردار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بحث تناسب در توسعه، همواره باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: با توجه به افزایش میزان استفاده از آب، برق،‌ نفت و گاز و دیگر منابع، فرآیند توسعه باید متناسب با آنها صورت پذیرد.

رئیس اداره مهندسی ستاد کل نیروهای مسلح، لازمه توسعه هر حوزه را شناخت آسیب‌پذیری در آن حوزه دانست و تصریح کرد: چنانچه بدون توجه به پارامترهایی که می‌تواند سبب تخریب و یا آسیب‌پذیری در حوزه مربوطه شود تنها به فکر گسترش در حوزه توسعه یافته باشیم، احتمال تخریب در آن قسمت افزایش خواهد یافت.

اشتری‌فر گفت: موضوع پدافند غیر عامل، موضوعی مربوط به دانش مهندسی بوده و هیچ گونه ارتباطی به بحث‌های نظامی ندارد. پدافند غیر عامل با رویکردی کاملا مهندسی، منطبق با فرهنگ کشور است.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان طی ۳۲ سال قبل همواره در صدد تهاجم و ضربه زدن به کشورمان بوده‌اند، افزود: کشوری که همواره در معرض انواع تهدیدات نظامی، جنگی و اجتماعی قرار گرفته، لازم است تا امنیت را در سرتاسر فعالیت‌های توسعه‌ای خود تامین کند.

رئیس اداره مهندسی ستاد کل نیروهای مسلح، ذاتی شدن ایمنی و تامین امنیت در سرمایه‌های ملی را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: هزینه‌های صرف شده و همچنین فایده راهکارهای ارائه شده، باید از تعادل برخوردار باشد.

وی خاطرنشان کرد: ضمن گسترش بحث توسعه از جمله توسعه برق و آب از طرف دیگر باید این توسعه به گونه‌ای باشد که در لحظه تهدیدات از بروز هرگونه آسیب‌پذیری جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.