لزوم توجه برنامه ریزان اقتصادی کشور به توسعه دریا محور

مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی با بیان اینکه در شرایط رکود اقتصادی باید توسعه زیرساختهای بندری و ناوگان حمل و نقل دریایی مورد توجه قرار گیرد ، گفت: پس از گذار از این دوران و بازگشت رونق ، کشورهایی که از زیرساختهای لازم برخوردار هستند می توانند سهم بیشتری از بازار تجارت دریایی جهان را از آن خود کنند.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران‌ (مانا) ، سید عطاء اله صدر گفت : سازمان بنادرو دریانوردی نیز باید با استفاده از توان اجرایی خود و با مشارکت بخش خصوصی؛ بنادر کشور را توسعه و در ردیف توسعه یافته ترین بنادر جهان قرار دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل دریایی تنها با توسعه بنادر و ناوگان خطوط کشتیرانی محقق می شود ، افزایش سرمایه گذاری ها ، سیاستهای ارزی و مالی،ساختار جمعیتی شهرهای ساحلی و مناسبات اجتماعی و … را از دیگر عوامل موثر در توسعه حمل و نقل دریایی برشمرد.

صدر در خصوص روز جهانی دریانوری اظهار داشت : این مناسبت برای جامعه دریایی کشور ما که در زمره کشورهای دریایی به شمار می رود، از اهمیت خاصی برخوردار است ، به طوری که یک هفته کامل به عنوان هفته دریانوردی به آن اختصاص یافته تا از تلاش ها و زحمات همه فعالان و دست‌اندرکاران زمینه های مختلف در عرصه دریانوردی که نقش مؤثری در توسعه اقتصاد و تجارت کشورها دارند، قدردانی شود.

وی با تبریک روز جهانی دریانوردی به همه تلاشگران عرصه دریایی افزود: امیدوارم با اشاعه بیش از پیش فرهنگ دریایی و دریانوردی شاهد توسعه روزافزون دریانوردی در کشور باشیم.

صدر با اشاره به اتمام بررسی اصلاح قانون دریایی کشور در مجلس در هفته ملی دریانوردی گفت: با اصلاح قانون دریایی کشور که باید در تاریخ دریانوردی کشور ثبت شود ، نارسایی های این قانون نیز برطرف شده است.

مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی در ادامه با اشاره به مرزهای آبی گسترده در کشور گفت: توجه به قابلیت های آشکار و نهان در پهنه دریایی کشور و در حوزه های مختلف دریا و دریانوردی، اعم از حمل و نقل کالای تجاری و نفتی، سفرهای دریایی و گردشگری دریایی، صید و صیادی، صنایع ساحلی و فراساحلی موجب می شودتا با توسعه سواحل کشور، رونق اقتصادی و تمدن جدیدی در شهرهای ساحلی شکل گیرد و زندگی نوینی با محوریت دریا در این مناطق پایه گذاری شود.

به گقته صدر برای تحقق این چشم انداز ضروری است توسعه دریامحور به عنوان یک رویکرد در برنامه های توسعه مد نظر برنامه ریزان اقتصادی کشور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همگرایی و هم افزایی جامعه دریایی و مشارکت همه دست‌اندرکاران ذی‌ربط که به نوعی در آینده عرصه دریایی کشور اثرگذار هستند، نقش اساسی و موثر را در ابعاد داخلی و بین المللی ایفا خواهد کرد ، افزود: در بعد داخلی، این هماهنگی و همگرایی باعث می شود اولویت های این بخش از اقتصاد کشور شناسایی شود و با بهره گیری از قابلیت ها و توانایی های کشور، بهره برداری بهینه از منابع و ذخایر این نعمت بزرگ الهی، با کار و سرمایه ایرانی بیش از پیش بارور شود.

صدر ادامه داد : در بعد خارجی نیز با توجه به ارتقای سطح رقابت پذیری در بازار منطقه ای و بین المللی، ضرورت دارد تا همه فعالان عرصه دریایی کشور با توسعه فعالیت ها برای دستیابی به جایگاه برتر در منطقه بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک آرمان و میثاق ملی در تکلیف اسلامی تلاش کنند و اهتمام لازم را با عبور از تنگناها و موانع ایجاد شده در مسیر رشد و تعالی و پیشرفت اقتصادی کشور به کار بندند.

وی درباره موضوع امنیت دریانوردی که محور انتخاب شعار سال سازمان بین المللی دریانوردی در سال ۲۰۱۲ است ،گفت: ایران از جمله کشورهایی است که به کنوانسیون سولاس به عنوان مهمترین کنوانسیون در زمینه استاندارد و ایمنی دریانوردی ملحق شده و هم اکنون نیز جز ۱۵ کشور دنیاست  که اسناد فنی و تخصصی را به سازمان بین المللی دریانوردی ارسال می کند./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.