لزوم توجه به الگوی کشت در سطح کلان

۰۷خردادماه،

یک کارشناس کشاورزی گفت: الگوی کشتی که در سال‌های اخیر در کشور ایران مطرح شده موفق عمل نکرده است زیرا ما براساس استعداد‌ها و نیازهای بومی‌مان از تولید حمایت نکرده‌ایم.

محمد کافی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: الگوی کشت برنامه‌ای است که به شکل دقیق متناسب با شرایط اقلیمی، استعداد‌ها و نیاز‌های هر منطقه از قبیل آب، خاک و غیره به تولید محصولات زراعی و باغی در آن منطقه می‌پردازد.

وی با بیان این‌که در الگوی کشت باید به عوامل متعدد پس از کشت توجه داشت، افزود: الگوی کشت باید بتواند در دراز‌مدت منابع اصلی تولید (خاک، آب و غیره) را حفظ کند. هم‌چنین به پویایی و باروری اجزای دیگر اقتصادی از قبیل صنعت، شغل، تولید و غیره کمک کند تا ارزش افزوده داشته باشد.

کافی در این خصوص به کشت پنبه اشاره کرد و گفت: محصول پنبه بعد از تولید در مزارع، به کارخانجات ریسندگی می‌رود، سپس به کارخانه بافندگی، رنگرزی، خیاطی و در نهایت به فروشگاه‌ها می‌رود که بدین ترتیب به‌طور گسترده اشتغال ایجاد می‌کند.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به الگوی کشت سنتی در کشور اظهار کرد: در طول هزاران سال در هر منطقه از کشور یک الگوی کشت نهادینه شده اما در نیم قرن اخیر با توجه به پیشرفت‌های صنعتی و تغییر نوع زندگی، صرفا الگوی کشت سنتی جوابگوی نیازهای موجود نیست؛ زیرا سیستم کشاورزی معیشتی به کشاورزی صنعتی تبدیل شده و الگوی کشت قبلی دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان این‌که در تولید محصولات زراعی باید ضمن توجه به مزیت نسبی بالا، کمبودهای غذایی نیز مرتفع شود، ادامه داد: قبل از ایجاد یک کارخانه تولیدی در هر منطقه باید به سیاست‌های الگوی کشت در آن منطقه توجه کافی صورت گیرد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به طرح الگوی کشت که در سال‌های اخیر در کشور ایران مطرح شده گفت: کشور ما در اجرای این طرح که البته در مناطقی خاص پیاده می‌شود، موفق عمل نکرده است زیرا ما براساس استعداد‌های‌مان از تولید حمایت نکرده‌ایم.

کافی افزود: کشور ما در برهه‌ای سعی بسیاری کرد تا در تولید گندم خودکفا شود و بنابراین بعضا از محصولات دیگر مثل جو، حبوبات و … غافل شدیم.

وی بر لزوم توجه به طرح الگوی کشت در سطح کلان تاکید کرد و گفت: باید الگوی کشت در کشور پذیرفته شود اما نباید فکر کنیم که این الگو در هر منطقه برای ابد ادامه داشته باشد. الگوی کشت مثل یک موجود زنده باید پویا باشد و مرتب براساس صنعت و فراوری مورد تجدید نظر قرار گیرد.

این کارشناس کشاورزی در پایان با اشاره به کشور هندوستان که در طرح الگوی کشت موفق عمل کرده است، گفت:‌هندوستان ۵۰ سال پیش غله مورد نیاز خود را از استرالیا و کشورهای اروپایی وارد می‌کرد اما با برنامه‌ریزی در مناطق مختلف بر اساس استعداد کشاورزی هر منطقه به تولید محصولات زراعی پرداختند که هم‌اکنون نه تنها نیاز داخلی‌شان را تامین می‌کنند بلکه به دیگر کشور‌ها هم غله صادر می‌کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.