لزوم حل مشکل سیاسی کردستان عراق برای صادرات برق ایران به سوریه

۳۰م دیماه ،

167-30.jpg

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل از عملیاتی شدن صادرات برق به سوریه و لبنان پس از حل مشکل سیاسی اقلیم کردستان در عراق خبر داد.

اسماعیل محصولی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که ظاهرا مشکل موجود بر سر راه صادرات برق به سوریه و لبنان از طریق عراق، اقلیم کردستان این است اظهار کرد: ۳ تا ۴ روز صادرات برق به سوریه به صورت آزمایشی انجام و متوقف شد.

وی افزود: در حال حاضر به دنبال حل مشکلاتی هستیم که به نظر می‌رسد غیر فنی می باشند تا صادرات برق عملیاتی شود.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل خاطرنشان کرد: خط انتقال برق از عراق به سوریه از مسیری در اقلیم کردستان می‌گذرد که لازم است از نظر سیاسی مشکلات آن حل شود.

پیش از این وزیر نیرو در توضیح دلایل تاخیر در صادرات برق ایران به سوریه در مردادماه گفته بود که تحقق صادرات برق به این کشور نیازمند اراده سیاسی از سوی عراق است.

مجید نامجو در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا دربارهٔ دلایل تاخیر در اجرایی شدن صادرات برق ایران به سوریه و لبنان با وجود امضای توافق نامه در ماه های قبل، گفت: در این زمینه عراق باید توجیه شود و مسئولان سیاسی عراق باید دستور ویژه‌ای به مسئولان انرژی این کشور بدهند تا ترانزیت برق به سوریه را تسهیل کنند.

به گفته نامجو سوریه لیستی از تجهیزاتی که برای نوسازی صنعت برق خود نیاز دارد در اختیار ایران گذاشته و وزارت نیرو به دنبال آن است که با روش‌هایی که برای تامین مالی به تفاهم رسیده‌، کارخانجات ایرانی را ترغیب کند که این کار را به انجام برسانند.

همچنین تاکنون بعضی مسوولان سبب عدم صادرات برق به سوریه را نیاز عراق به برق خوانده بودند و گفتند که به همین سبب توافق شده تا مقداری از برق صادراتی به سوریه و لبنان، به عراق نیز تخصیص یابد.

بر این اساس نیاز عراق به برق تا کنون به عنوان سبب عدم رغبت آن کشور به ترانزیت برق ایران به سوریه خوانده می‌شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.