لزوم رقابتی کردن بازار محصولات کشاورزی

۲۶اردیبهشت،

کشاورزی یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی است که بخش خصوصی در آن فعال است و نقش به سزایی در تولید محصولات دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایجاد فضای رقابتی و از بین بردن انحصارات در بالا بردن انگیزه بخش خصوصی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در همین راستا برنامه پنجم توسعه به منظور اقتصادی و رقابتی کردن تولید و افزایش صادرات محصولات کشاورزی ساماندهی مدیریت منابع، حفاظت از منابع پایه و ارزش افزایی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی دولت را موظف به رعایت بعضی اصول کرده است.

در بند الف ماده ۱۴۵ دولت موظف شده است در قالب جبران بخشی از یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعض، پرداخت یارانه و سایر مشوق‌ها از تولید محصولات کشاورزی حمایت کند.

این حمایت با رعایت الگوی کشت بهینه ملی – منطقه‌ای براساس آیین نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

بند ب این ماده به واردات محصولات کشاورزی پرداخته و مقرر کرده است: ‌از ابتدای برنامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی قبل از واردات کالاها و یا محصولات بخش کشاورزی اعم از خام و یا فرآوری شده و یا مواد اولیه غذایی مورد نیاز صنایع غذایی و تبدیلی موظفند از وزارت کشاورزی مجوز لازم را اخذ کنند.

دولت نیز مکلف است به منظور حمایت از تولیدات داخلی برای واردات کلیه کالاها و محصولات کشاورزی، تعرفه‌ای وضع کند به گونه‌ای که نرخ مبادله همواره به نفع تولیدکننده داخلی باشد.

این ماده در تبصره‌ای واردات نهاده‌های تولید بخش کشاورزی از قبیل بذر، نهال، کود و سم را در صورتی که با مجز وزارت کشاورزی باشد از اعمال تعرفه مستثنی کرده است.

ماده ۱۴۵ در بخش ج خود مقرر کرده است عملیات تولید، فرآوری، ذخیره سازی، قرنطینه و بازاررسانی محصولات، نهاده‌ها و کالاهای کشاورزی نو پدید و همچنین ارائه خدمات نوین کشاورزی، عاملان و گواهی کننگان فرآیندها براساس مقررات و استانداردهایی انجام شود که توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.