لزوم طرح مدل اقتصادی مبتنی بر نظام اسلامی

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

مسئول روابط عمومی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در یادداشتی به لزوم استفاده از الگوی اقتصاد مقاومتی با توجه به تدابیر رهبر معظم انقلاب پرداخته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، “محمدرضا کردلو” مسئول روابط عمومی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در یادداشتی به لزوم استفاده از الگوی اقتصاد مقاومتی با توجه به تدابیر رهبر معظم انقلاب پرداخته است.

در شرایط فعلی ممکن است عده‌ای با تفاسیر خودخواسته تعبیری از اقتصاد مقاومتی داشته باشند، ولی باید عمیق‌ترین مفهوم را که همیشه به ساده‌ترین شکل از سوی رهبر انقلاب مطرح شده است، در نظر بگیریم. از نگاه ایشان سه رکن اساسی برای تحقق اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی اقتصاد به نفت، مدیریت و تعادل در مصرف مطرح شده است.
 
اگرچه مفهومی که این روزها به اخبار شماره یک رسانه‌های داخلی و بین‌المللی تبدیل شده، اقتصاد مقاومتی و مسائلی حول محور آن است ولی باید مطرح کرد که این مسئله از سالیان پیش جزو دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب بوده است؛ ایشان در بیانات‌شان در آغاز سال ۹۲ و در حرم مطهر رضوی فرمودند: “من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاه‌های نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان “تکنوکرات” لبخند انکار زدند که مگر می‌شود؟! بله، می‌شود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامه‌ اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ خاص تمرکز پیدا می‌کنند.”
 
با توجه به اینکه اقتصاد ما درشرایط فعلی در وضعیت رکود تورمی قرار دارد. یعنی رکورد بخش تولید و بیکاری از یک طرف و تورم و گرانی اجناس از سوی دیگر، اقتصاد ملی ما را مورد فشار قرار داده‌اند. عوامل خارجی قصد دارند در شرایط این‌چنینی سوءاستفاده کنند که در این مواقع نقش اقتصاد مقاومتی به‌خوبی برجسته می‌شود، اینجاست که تاکیدهای مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر “تکیه بر ظرفیت‌های درون‌زا” کارآمدی خود را به اثبات می‌رسانند.
 
تجریه سی‌و‌اندی ساله در نظام اسلامی و دولت‌های گذشته به خوبی نشان می‌دهد که “مدل‌ها و مکاتب اقتصادی” موجود در غرب (ائم از نئوکینزی و فریدمنی که هر دو ذیل “اقتصاد آدام اسمیتی” تعریف می‌شوند و هرکدام به نوعی در دولت‌های کارگزاران سازندگی، اصلاحات و دولت‌های نهم و دهم و به احتمال فراوان دولت یازدهم مورد آزمایش قرار گرفته و می‌گیرند) به تنهائی قابلیت حل مشکلات اقتصادی ایران را ندارند و ما باید یک الگو و مدل اقتصادی مبتنی بر مبانی فکری و اعتقادی نظام اسلامی خودمان طراحی کنیم.
 
متاسفانه فرهنگ مصرف در کشورمان، فرهنگی اسراف‌ گونه و نامتعادل بوده و یکی از عوامل اصلی خراب شدن فرهنگ مصرف در کشور “استفاده ناصحیح از منبع عظیم نفت و گاز” در سالیان گذشته بوده است.
 
البته همه باید بدانیم که‌ راه اصلاح این کار هم قبل از هرچیزی نیاز به “پیوست فرهنگی” دارد و به فرموده رهبر انقلاب اصلاح الگوی مصرف مانند هر امر دیگری که نمایان‌گر سبک زندگی اسلامی است باید از مسئولان شروع شود، چراکه همه در سال‌های سازندگی دیدند که چگونه برخی مدیران خوی کاخ‌نشینی گرفتند.

نباید فراموش کنیم که امام بزرگوار ما فرمودند: آن روزی که مسئولان ما خوی کاخ‌شینی بگیرند، فاتحه انقلاب خوانده است”

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.