لزوم همکاری ایران و عراق برای کنترل بیماری “بیلارزیوز”

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت با بیان اینکه بیلارزیوز نوعی بیماری انگلی است، گفت: در سال‌های گذشته موردی از ابتلا به بیماری بیلارزیوز در کشور گزارش نشده است، با این وجود انجام اقدامات کنترلی برای پیش‌گیری از شیوع دوباره این بیماری ضروری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، دکتر حسین معصومی‌اصل در حاشیه برگزاری کارگاه بین‌المللی مراقبت‌های بیماری بیلارزیوز که روز شنبه در اهواز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیلارزیوز نوعی بیماریست که توسط حلزون منتقل می‌شود و عامل بیماری پس از اینکه وارد آب شد، دوره زندگی خود را در بدن حلزون طی می‌کند.

وی افزود: پس از مدتی انگل از بدن حلزون خارج شده و در آب‌‌های آلوده قرار می‌گیرد؛ بنابراین افرادی که در آب‌های آلوده شنا می‌کنند یا با آب آلوده تماس دارند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و عامل بیماری از طریق پوست وارد بدن این افراد می‌شود و پس از حدود دو ماه این عامل به یک کرم بالغ تبدیل می‌شود و در اطراف مثانه قرار می‌گیرد و بیمار با علائمی مانند سوزش ادرار و وجود خون در ادرار به پزشک مراجعه می‌کند.

معصومی‌اصل تصریح کرد: پس از مراجعه بیمار به پزشک، مرحله تشخیص و درمان بیماری آغاز می‌شود؛ اگر این بیماری طولانی و مزمن باشد می‌‌تواند عوارضی مانند نارسایی کلیه و سرطان مثانه را به دنبال داشته باشد؛ شرایط انتقال این بیماری در استان خوزستان وجود دارد، ولی خوشبختانه با اقداماتی که در ۱۲ سال گذشته در کشور و در استان خوزستان انجام شده، حتی یک مورد ابتلا به این بیماری هم گزارش نشده و اکنون میزان شیوع آن تقریبا به صفر رسیده است ولی در کشورهایی مانند مصر، یمن، عربستان و عراق موارد ابتلا مشاهده شده و این خطر وجود دارد که بیماری از این کشورها به ایران سرایت کند؛ بنابراین هماهنگی‌های لازم با کشورهای همسایه انجام شده تا از انتشار بیماری به ایران در سال‌های آینده جلوگیری شود.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت با اشاره به تردد زائران میان دو کشور ایران و عراق، خاطرنشان کرد: اگر در مورد این بیماری موارد بهداشتی رعایت نشود، این بیماری به ایران بازمی‌گردد. از سال ۱۳۴۵ تاکنون اقدامات گسترده‌ای در زمینه کنترل بیماری در کشور انجام شده و اکنون این بیماری کاملا کنترل شده است. توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین افزایش رعایت موازین بهداشتی در مناطق مختلف، مخصوصا در روستاها و ارائه آموزش‌های بهداشتی موجب شده مردم این بیماری را به‌خوبی بشناسند.

وی درباره ضرورت برگزاری کارگاه مراقبت‌های بیماری بیلارزیور در اهواز گفت: در کشور عراق مواردی از ابتلا به این بیماری مشاهده شده است و نیاز است که اقدامات کنترلی در این زمینه میان دو کشور هماهنگ شود و این یکی از مواردیست که ضرورت برگزاری این کارگاه با حضور مسئولان کشور عراق را نشان می‌دهد. برای پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری توصیه می‌شود از شنا در آب‌های مشکوک و آلوده خودداری ‌شود؛ همچنین باید از ادرار کردن در آب‌های جاری خودداری و موازین بهداشتی رعایت شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.