لشکر”مگس های سایبری” برای پاکسازی وجهه بن سلمان

توییتر سه هزار “مگس سایبری” را که به دنبال بهبود وجهه ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی بودند، مسدود کرده است.

به گزارش ممتازنیوز، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت، شبکه اجتماعی توییتر هزاران حساب جعلی معروف به «مگس‌های سایبری» را که به محض اعلام گزارش اخیر آمریکا در خصوص قتل جمال خاشقجی، یک کمپین گسترده را راه‌اندازی کرده‌ بودند، مسدود کرده است.

این روزنامه همچنین فاش کرد، این حساب‌هایی که در عربستان مستقر هستند با به کارگیری تصاویر پروفایل جعلی به دنبال نابودی نتایج و استنباط‌های مقامات اطلاعاتی آمریکا در خصوص قتل جمال خاشقجی بودند.

روزنامه واشنگتن پست همچنین نوشت، این کمپین به دنبال هدف قرار دادن چندین آژانس‌های خبری مستقر در آمریکا بود تا ولیعهد سعودی را در قتل خاشقجی بی‌گناه جلوه دهد.

طبق نوشته این روزنامه، این توئیت‌ها بخشی از تلاش گسترده حساب‌های سعودی بود که به دو زبان انگلیسی و عربی فعالیت داشتند تا گزارش مربوط به نقش داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی را تغییر دهند و در بیشتر پست‌های منتشر شده از سوی این حساب‌های کاربری ذکر شده است: پرونده خاشقجی عملاً بسته شده است و عاملان آن در زندان به سر می‌برند.

خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی و ستون‌نویس واشنگتن پست در ۵۹ سالگی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ دوم اکتبر ۲۰۱۸ کشته شد.

در نهایت عربستان اعتراف کرد که خاشقجی طی “عملیاتی توسط نیروهای خودسر” کشته شد اما هر گونه دست داشتن ولیعهد در این عملیات را تکذیب کرد. پس از آنکه حکم اعدام برای پنج تن از متهمان دست داشتن در این جنایت صادر شد، با گذشت خانواده خاشقجی، این حکم به ۲۰ سال زندان تقلیل یافت.

دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده خلاصه‌ای از گزارش سیا را منتشر کرد که محتوای آن تاکید دارد محمد بن سلمان با ربودن یا کشتن خاشقجی موافقت کرده است.

در این گزارش آمده است: “ما چنین ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نقشه عملیاتی برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه را تأیید کرده است.”

در بخش دیگری از این گزارش همچنین آمده است: “بر اساس این که ولیعهد عربستان بر تمامی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور نظارت دارد، با توجه به دخالت مستقیم یکی از مشاوران اصلی و گروهی از اعضای کادر حفاظت محمد بن سلمان در عملیات مورد نظر و نیز با توجه به این موضوع که ولیعهد از به کارگیری اقدامات خشونت‌آمیز برای خاموش کردن مخالفان در خارج از کشور، از جمله خاشقجی حمایت کرده است، ما به این ارزیابی رسیدیم.”

وزارت امور خارجه عربستان  در واکنش به گزارش سیا در مورد قتل جمال خاشقجی به شدت این گزارش را رد کرد و آن را نتیجه “استنباط نادرست” دانست!

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.