مقایسه دردناک نحوه نگهداری استادیوم تازه تاسیس در ایران و قطر

وضعیت مطلوب استادیوم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا از فاصله زیاد قطری‌ها با ایران از نظر امکانات فوتبال حکایت می‌کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، جمعیت و وسعت بالا، شرایط جغرافیایی مناسب و امکانات مختلف، ایران را جزو کشورهای استراتژیک منطقه قرار داده است. در ورزش و در فوتبال، ایران دهه ها در آسیا خوش درخشیده و همواره جزو برترین تیم های آسیا بوده است. فوتبالیست هایی داشته ایم که در تیم های بزرگی فوتبال بازی کرده اند و اسطوره هایی همچون علی دایی، آقای گل فوتبال ملی جهان، نام ایران را در تاریخ فوتبال ثبت کرده اند.

با همه این ها اما هیچ موقع نتوانستیم در حد نام و کیفیت فوتبال ایران، امکانات خوبی فراهم کنیم. نبود یک مجموعه مدرن برای اردو، نداشتن زیبایی در ساخت استادیوم ها، رسیدگی نکردن به وضعیت استادیوم ها و … تنها چند مورد از ضعف های امکاناتی فوتبال ما هستند. به طور مثال همین چند وقت پیش از وضعیت استادیوم غدیر اهواز مطلع شدیم. استادیومی که پس از ۱۷ سال افتتاح شد و میزبان بازی های لیگ قهرمانان آسیا هم بود.

ورزشگاه چندمنظوره غدیر در شهر اهواز با گنجایش تقریبا ۴۰ هزار نفر، در حالی که هنوز یک دهه نیز از عمرش نگذشته است، به دلیل رها شدن و نداشتن یک صاحب مشخص وضعیت نابسامانی دارد؛ ورزشگاهی که قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ برتر و میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا را در دل خاطرات خود جای داده بود به این حال و روز درآمد.

استادیوم غدیر اهواز

این تنها یک نمونه از وضعیت استادیوم های ماست که به حال خود رها شده‌اند تا سرمایه های کشور به همین سادگی نابود شوند. چگونه می شود که یک استادیوم پس از ۱۷ سال با تمام فراز و نشیب هایش ساخته و بعد از افتتاح به حال خود رها شود. اتفاقی که در هیچ کجای دنیا نمی افتد. جای دوری نرویم. کافی است به همین کشورهای همسایه سر بزنیم. کافی است استادیوم های کشورهای امارات، قطر، عراق و عربستان را ببینیم تا متوجه شویم که کجای کاریم!

ساخت و مراقبت دو ماجرای کاملاً متفاوت است. دو مسیر متفاوت که برای هرکدام به فراهم کردن شرایط نیاز دارد. مثلا آماده نگه داشتن چمن ورزشگاه که مهم ترین قسمت برای برگزاری یک مسابقه فوتبال است. زیبایی یک استادیوم علاوه بر ساختار و ساختمان آن، به وضعیت مطلوب چمن هم ربط دارد؛ کاری که کشورهای مختلف دنیا به خوبی به آن توجه می کنند اما در ایران این مساله فقط در چند استادیوم رعایت می شود.

استادیوم اجوکیشن سیتی قطر

اخیراً مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا به صورت متمرکز در قطر آغاز شده و در حال برگزاری است. بازی در  استادیوم های مدرن و زیبای قطری ها سطح برگزاری این رقابت ها را بالا برده و تماشای این مسابقات را جذاب تر کرده است. برای مراقبت پس از ساخت یک استادیوم نکات زیادی حائز اهمیت است که این روزها قطری ها خیلی خوب این کار را انجام می دهند.

طی روزهای گذشته این مساله را در قطر خوب لمس کردیم. به محض اتمام مسابقات، ترمیم و مراقبت از چمن آغاز می شود. همین مساله باعث زیبایی هرچه بیشتر چمن و جذاب تر شدن تماشای این بازی ها شده است. آنقدر این مساله جدی گرفته می شود که با تابلوی ” لطفا روی چمن نروید ” از آسیب دیدگی جلوگیری می کنند و چمن را در وضعیت مطلوب نگه می داند. کشوری که با برنامه ریزی و تلاش مستمر هم به سطح بالایی از امکانات و هم به سطح قابل قبولی از کیفیت فوتبال رسیده است. دقیقاً برعکس ما! چه بهتر که بگوییم قطر کجا و ما کجا.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.