لطفا درست بایستید

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر محمدتقی حلی‌ساز، متخصص طب فیزیکی به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

نحوه درست ایستادن چگونه است؟

گاهی اوقات لازم است برای مدت طولانی بایستیم؛ اگر نحوه صحیح ایستادن را رعایت نکنیم، دیر یا زود دچار عوارض زانو، کمر و واریس خواهیم شد.

بسیاری از افراد مانند فیلمبردارها یا کسانی که در اتوکشی‌ها کار می‌کنند و کارهای خدماتی دیگری که توام با خرید و فروش است یا حتی زنان خانه‌دار، مجبورند ساعت‌های طولانی بایستند.

این افراد باید با انجام فعالیت‌های خاص، عوارض ناشی از ایستادن طولانی را به حداقل برسانند؛ بخصوص افرادی که در سیستم بدنی آنها اختلالاتی وجود دارد مانند این که ستون فقرات شان انحنای لازم را ندارد یا کف پایشان صاف است برای ایجاد درد مستعدتر هستند.

بی‌شک درست ایستادن و راه رفتن در پیشگیری از کمردرد نیز موثر است. حجم کار زیاد مثل ایستادن به مدت طولانی، انجام فعالیت‌های جسمانی بیش از حد، رعایت‌نکردن اصول صحیح در فعالیت‌ها می‌تواند از عمده‌ترین علل افزایش کمردرد باشد.

اولین توصیه این است که حالت ایستادن یکنواخت را تغییر دهیم. ما باید به طور مرتب روی پاهایمان بچرخیم و حرکت کنیم، بهتر است از یک چهارپایه ۳۰ سانتی زیر پایمان استفاده کنیم و به طور دائم جای پای خود را عوض کنیم.

وقتی مجبور به ایستادن طولانی هستیم، بهتر است آن را به فواصل کوتاه میان پاهایمان تقسیم کنیم. یعنی سنگینی وزن را از این پا به پای دیگر بیندازیم. اگر این موارد رعایت شود، عوارض ناشی از ایستادن طولانی کاهش می‌یابد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.