لطفا رفیق بازی نکنید!

آغاز زندگی مشترک همراه با تغییرات و تحولات فراوانی است. این تغییرات لازمه‌ی زندگی است و اگر اتفاق نیفتد زندگی مشترک دچار چالش می‌شود.

هر دختر و پسری قبل از این‌که ازدواج کند در موقعیت‌های مختلف اجتماعی قرار داشته است و بدون‌شک در این شرایط افرادی بوده‌اند که با او ارتباط داشته‌اند. بعضی از این روابط دوستانه بسیار صمیمی و بعضی در حد معمول بوده‌اند. وقتی که ازدواج صورت می‌پذیرد همراه با تغییرهای دیگری که در زندگی زوجین رخ می‌دهد، این روابط دوستانه نیزدچار تغییر می‌شود.

به طور حتم بعد از ازدواج مسؤولیت‌هایی بر دوش دختر و پسر قرار می‌گیرد و از طرفی فرد دیگری وارد زندگی آن‌ها شده و آن‌ها مثل گذشته نمی‌توانند زمان زیادی را درکنار دوستان خود سپری کنند. اصل اولیه‌ی موفقیت در یک ازدواج این است که دوطرف سعی کنند رضایتمندی یکدیگر را درنظر داشته باشند. چون همسر، شریک زندگی هر فردی است و می‌تواند نزدیک‌ترین دوست انسان باشد.

 

ازسوی دیگر همه‌ی کسانی که قبل از ازدواج دوست ما بوده‌اند صلاحیت و لیاقت دوستی بعد از ازدواج را ندارند. بسیار دیده یا شنیده‌ایم که ارتباط بین زن و شوهر به واسطه‌ی این دوستی‌ها به هم خورده است و بعضی از این دوستان خواسته یا ناخواسته با رفتار و گفتار خود زندگی مشترک را دچار بحران کرده‌اند.

یکی دیگر از عللی که باعث می‌شود بعد از ازدواج در دوستی‌ها تجدیدنظر شود این است که افراد جدیدی وارد زندگی می‌شوند. خانواده‌ی همسر، فامیل همسر و همکاران می‌توانند روابط جدیدی را به وجود بیاورند و این‌گونه ارتباطات روابط قبلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. دختر و پسری که بخواهند روابط قبلی خود را به هیچ وجه تغییر ندهند حتماً زندگی مشترک‌شان با مشکل روبه‌رو می‌شود.

بسیاری از زوجین حاضر نیستند از حال وهوای دوران تجرد خارج شوند. آن‌ها هنوز خواهان این هستند که با دوستان خود به مسافرت بروند یا مهمانی‌‌های مجردی راه بیندازند. همه‌ی این مسائل می‌تواند روابط آن‌ها را با همسرشان به مخاطره بیندازد. زوجین می‌بایست از بین دوستان خود افرادی را که صلاحیت دارند انتخاب کنند و فقط با آن‌ها رفت و آمد داشته باشند.

بسیاری از ازدواج‌ها و روابط بین همسران در اثر دخالت دوستان بی‌صلاحیت به هم خورده است. بعضی از این دوستان به علت حسادت سعی در برهم زدن روابط آن‌ها کرده‌اند و زن و شوهر هرگز به این مسأله پی نبرده‌اند.

ارتباط با دوستان بعد از ازدواج مهارت و مدیریتی می‌طلبد که باید آن را آموخت و راهکارهای آن را به کار برد تا زندگی مشترک دچار بحران نشود. دوست خوب در زندگی، انسان را در سختی‌ها و ناملایمات کمک می‌کند و می‌توان از راهنمایی‌های او‌ بهره بسیار برد.

شمسی کیانی

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. نام شما...:

    مطالب خوب توضیح بیشتر بدید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.