لغو شرط کنکور برای استفاده از معافیت

جام جم آنلاین: جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، تسهیلات پیش‌بینی شده برای ادامه تحصیل دانشجویان مقاطع مختلف و انصرافی را که تاکنون به خدمت سربازی اعزام نشده‌اند، تشریح کرد.

موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا افزود:‌ در قانون جدید سربازی، شرط عبور از کنکور برای بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برداشته شده و در حال حاضر نیز هر یک از مشمولان در صورتی که غیبت نکرده باشند، می‌توانند با ثبت‌نام در دانشگاه‌ها، نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: در قانون قدیم به دانشجویانی که از راهی به جز کنکور وارد دانشگاه می‌شدند، معافیت تحصیلی تعلق نمی‌گرفت و همین امر باعث می‌شد که برخی دانشگاه‌ها، مانند دانشگاه آزاد اسلامی با هزینه‌هایی بالا، اقدام به برگزاری کنکور کنند که تصویب این قانون به نفع آنها نیز شد.

به گفته کمالی، در این قانون همچنین مشکل آن دسته از دانشجویانی که در پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های مختلف دولتی در مناطقی نظیر کیش، چابهار و قشم پذیرفته شده و به دلیل اطلاع نداشتن کافی از قوانین وارد غیبت از سربازی می‌شدند، حل شد.

وی همچنین با اشاره به این‌که در قانون جدید امکان ادامه تحصیل و صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکتری تا سطح تخصص فراهم شده است، عنوان کرد: در گذشته فقط دانشجویان پزشکی می‌توانستند تا دکترای عمومی از معافیت تحصیلی بهره بگیرند و برای ادامه تحصیل باید ابتدا به سربازی اعزام می‌شدند که در قانون جدید، این مساله نیز حل شد.

به گفته کمالی از دیگر تسهیلاتی که در این قانون برای دانشجویان مصوب شده، امکان انصراف از تحصیل برای یکبار و تحصیل در رشته دلخواه است.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح اضافه کرد: دانشجویان انصرافی در صورتی که بخواهند در مقطع جدید ادامه تحصیل دهند، مدت بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برای آنان از نو محاسبه می‌شود و سال‌های قبل در مدت بهره‌مندی‌اش از معافیت تحصیلی تاثیری نخواهد داشت.

کمالی با بیان این‌که در گذشته قوانین سختی برای خروج از کشور دانشجویانی که به سربازی نرفته‌اند، وجود داشت، اظهار کرد: در حال حاضر مشمولان لیسانس به بالا با تایید وزارت علوم و سپردن وثیقه ۱۵۰ میلیون ریالی می‌توانند براحتی از کشور خارج شوند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.