لغو مصونیت قضایی سارکوزی/ تابستانی سخت در انتظار ناکام الیزه

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه “زوددویچه سایتونگ” در مطلبی نوشت : زمانی که نیکلا سارکوزی شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری را پذیرفت در بین طرفدارانش اعلام کرد که وی حالا مجددا یک فرانسوی معمولی در بین بقیه مردم این کشور است، البته این بدین مفهوم است که سارکوزی در آینده مانند هر شهروند فرانسوی دیگری باید پاسخگوی اقدامات خلاف قانونی که مرتکب شده است باشد.

حداقل سه پرونده برای رئیس جمهوری برکنار شده فرانسه تهدید آمیز است که پرونده های مالی و قدرتی است. تا به حال سارکوزی بر اساس قانون اساسی فرانسه از مصونیت قضایی برخوردار بود، اما این مصونیت یک ماه پس از اتمام دوران ریاست جمهوری وی پایان خواهد یافت.

سارکوزی باید از ۱۶ ژوئن منتظر قرار گرفتن پای میز محاکمه باشد. در مبارزات انتخاباتی سارکوزی، پرونده ها و اتهامات زیادی علیه وی مطرح شد. که از جمله آنها می توان به پرونده های کراچی، بتن کورت و قذافی اشاره کرد.به گفته یکی از اعضای حزب سوسیالیست فرانسه ، سارکوزی از شکست وحشت دارد چرا که مصونیت قضایی خود را از دست می دهد.

یکی از قدیمی ترین پرونده هایی که بعد از برکناری سارکوزی، وی را تهدید می کند پرونده کراچی است. در این میان مسئله ،پولهای رشوه ای است که در سالهای نود در جریان تجارتهای تسلیحاتی فرانسه با پاکستان جریان داشته است. دادگاه به این مسئله رسیدگی خواهد کرد که آیا این پولهای رشوه  در سال ۱۹۹۵ در مبارزات انتخاباتی نخست وزیر وقت فرانسه که نامزد ریاست جمهوری بوده است خرج شده است یا نه . سارکوزی طی سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ وزیر بودجه بود و قرار داد “آگوستا” که فروش یک زیر دریایی به پاکستان بود در سپتامبر ۱۹۹۴ امضا شد.

لازم به ذکر است که طی بمب گذاری انتحاری شهر بندری کراچی پاکستان در سال ۲۰۰۲ ، ۱۱ مهندس و تکنسین فرانسوی که روی ساخت زیردریایی آگوستا کار می کردند کشته شدند. در ابتدا شبه نظامیان عامل این حادثه اعلام شدند، اما طبق اطلاعات جدیدی که سال ۲۰۰۸ مشخص شد بازرسان را به این سمت هدایت کرد که آیا این حمله احتمالا به تلافی دستور ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه برای توقف پرداخت کمیسیون ها صورت گرفته یا خیر . منتقدان سارکوزی می گویند وی از این پرداخت ها آگاهی داشته است.

یکی دیگر از پرونده هایی که سارکوزی را در معرض تهدید قرار می دهد این است که وی در جریان مبارزات انتخاباتی اش متهم به این مسئله شد که در جریان مبارزات انتخاباتی خود  در سال ۲۰۰۷ از “لیلیان بتن کورت” یکی از میلیاردرهای فرانسوی کمهای مالی فراوانی را دریافت کرده است.

زوددویچه در ادامه به یکی دیگر از اتهامات و مسائلی که برای سارکوزی دردسر ساز خواهد شد اشاره کرده و نوشت پسر دیکتاتور سابق لیبی اخیرا و در جریان مبارزات انتخاباتی سارکوزی این گونه افشا گری کرده بود که ما در جریان مبارزات انتخاباتی دور قبل فرانسه به سارکوزی کمک مالی کرده ایم و مدارکی در این باره داریم. اولین تقاضایی که ما از فرانسه داریم این است که این پولها را به ملت لیبی برگرداند. این در حالی است که سارکوزی این اتهامات را رد کرده است.
 

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.