لنزهایی با تاریخ مصرف ۱۲ ساعت و مصرف ۵۰۰ ساعت در کشور

دوشنبه ۱۹ تیر – ۰۸:۲۷:۵۴ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

هشدار دبیرعلمی پنجمین کنگره جامعه اپتومتری ایران:

بزرگنمایی:  

دکتر ابراهیم جعفرپور با بیان اینکه لنزهای یک بار مصرف در ایران تحت عنوان لنزهای ۵۰۰ ساعته مصرف می شود گفت:حداکثر استفاده از این لنز ها ۱۲ ساعت است که اگر به آن توجه نشود بیماری های چشم را به همراه خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان آریا، دکتر ابراهیم جعفرزاده پور، مدیر گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی دستاوردهای جدید در زمینه عینک های طبی و عدسی های چشم در نشست خبری که به مناسبت پنجمین کنگره جامعه اپتومتری ایرانبرگزار شد بیان کرد: این همایش ۲۲الی ۲۳ تیر برگزار خواهد شد که در آن دستاوردهای جدیدی در عرصه اپتومتری و علوم بینایی بحث و بررسی خواهد شد.
مدیر گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه لنزهای جدیدی با نام پروز مجوز واردات را دریافت کرده است و در بهبود بینایی موثر است گفت: این لنز براساس مشخصات چشم و بینایی فرد برای اینکه بتواند دید مناسبی داشته باشد به کار می رود.
وی ادامه داد: «لنز پروز نه تنها سطح قرنیه را بلکه سطوحی از سفیدی چشم را نیز می پوشاند و برای افرادی که به دلایلی امکان پیوند قرنیه در آنان وجود ندارد و دچار خشکی چشم، قوز قرنیه و آستیکمات شدیدی هستند به کار می رود به همین دلیل با سازمان های بیمه گر رایزنی هایی را انجام داده‌ایم تا سطح پوشش اینگونه خدمات افزایش داشته باشد.چرا که بسیاری از جانبازان که دچار آسیب چشمی شده‌اند و یا افرادی که وجود این مشکل در آنان بر فعالیت های آنان در جامعه و ایجاد فرصت شغلی تاثیر گذاشته با لنز پروز مشکلشان تا حد زیادی بهبود می یابد.
به گفته دکتر جعفرزاده پور در منطقه خاورمینه قوز قرنیه به دلیل شرایط آب و هوا، عوامل محیطی و جغرافیایی بیشتر از سایر کشورها است که اگر در مراحل اول تشخیص داده شود با یک عدسی می توان آن را درمان کرد.
مدیر گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: کشور ما در حال در ساخت لنز از سایر کشورها پیشرو است و تاکنون توانسته ایم تمام استانداردها را محقق کنیم با این وجود سازمان استاندارد با قرار دادن قوانین اجباری باعث شده است لنزهای بی کیفیت از بازار جمع شوند.
وی با بیان اینکه بسیاری از موسسات دانش فنی را از کشورهای دیگر دریافت می کنند به طوری که سطح تولیدات تغییر یافته و محصولات ارائه شده به بازار به روز نیست عنوان کرد:  وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی باید به ارتباطات صنعتی بیشتر توجه کنند چرا که در حال حاضر تمام هزینه ها بیشتر صرف دانش فنی می شود که مردم باید آن را بپردازند.
دکتر جعفرزاده پور یادآور شد: کشور ما با مشکل جدی روبرو است به طوری که حتی شیشه و عدسی را از کشورهای دیگر از جمله چین که کیفیت خوبی ندارد وارد می کند که در واقع به معنای دور ریختن سرمایه های کشور است.
دبیر علمی پنجمین کنگره جامعه اپتومتری استفاده از محلول‌های پاک‌کننده تائید نشده را عاملی در ایجاد  آسیب به چشم دانست و تاکید کرد:  انتخاب محلول پاک‌کننده مناسب برای لنز به اندازه انتخاب لنز حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار بگیرد همچنین باید گفت در حال حاضر سندرم استفاده بیش از حد از لنز شایع‌ترین گرفتاری افراد مصرف‌کننده لنزهای تماسی است به طوری که استفاده طولانی مدت از لنز باعث می‌شود رسوبات و برخی مخاط موجود در چشم بر روی لنز باقی بمانند و منافذ لنز را مسدود کنند.
وی با اشاره به اینکه لنزهای یک بار مصرف روزانه،‌ ایمن‌ترین نوع لنز هستند گفت: اگرمدت زمان قرار گرفتن لنز در چشم بیشتر باشد انباشته شدن این ترشحات بر روی لنز که اغلب هم با شست‌وشوی محلول پاک نمی‌شوند، باعث بروز آسیب‌های شدیدتری به چشم می‌شود.
دکتر جعفر زاده پور در پایان خاطر نشان کرد: کشورهای توسعه یافته به سمت استفاده از لنزهای یک بار مصرف یک روزه پیش می‌روند، اما متاسفانه دیده می‌شود که این لنزهای یک بار مصرف در ایران تحت عنوان لنزهای ۵۰۰ ساعته به فروش می‌رسند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۹۱۸۳۴۱۸۷۵۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.