لهستان – یونان؛ میزبان به دنبال شروعی خوب

جام جم آنلاین: چهاردهمین دوره رقابت های جام ملت های اروپا با حضور شانزده تیم برتر قاره اروپا به میزبانی دو کشور لهستان و اوکراین امشب با دیدار لهستان -یونان آغاز می شود.

 این رقابتها که در چهار گروه چهار تیمی برگزار می شود امشب با دیدار افتتاحیه لهستان -یونان در ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران آغاز خواهد شد و سپس روسیه -چک در ساعت ۲۳:۱۵ به وقت ایران با هم دیدار خواهند کرد.

لهستان – یونان؛ میزبان به دنبال شروعی خوب
یکی از میزبانان یورو۲۰۱۲، میزبان قهرمان یورو۲۰۰۴ است.
لهستان:،zczesny
بوئنیش, پرکیس, واسیلفسکی, پیشچک
پولانسکی, مورافسکی
ریبوس, اوبرانیاک, بلاژکوفسکی
لواندوفسکی
 
یونان
چالکیاس
هولباس, پاپادوپولوس, پاپاتوپولوس, توروسیدیس
مانیاتیس, کاتسورانیس, کاراگونیس
ساماراس, گکاس, سالپینگیدیس

لهستان، یکی از دو میزبان رقابتهای یورو۲۰۱۲ امشب در حالی در دیدار افتتاحیه این رقابتها به مصاف یونان، قهرمان این رقابتها در سال ۲۰۰۴ می رود که نگرانی خاصی درمورد مصدومیت بازیکنانش ندارد. فرانسیزک سمودا به ترکیب اصلی تیمش بازگشته .این درحالی است که او در دو دیدار اخیر تیمش غایب بود.

از سوی دیگر لوکاس پیسزسزک، یاکوب لاسزیکوفسکی و روبرت لواندوفسکی همگی در ترکیب احتمالی تیمشان برای این بازی قرار دارند و رافائل موراوفسکی و ایوگن پولانسکی در خط میانی قرار می گیرند.

از سوی دیگر یونان هم بازیکنانش رابه صورت آماده در اختیار دارد و با سیستم ۳-۳-۴ به میدان خواهد رفت.
واسیلیس توروسیدیس که در جریان دیدار دوستانه تیمش در مقابل اسلوونی در هفته گذشته مصدوم شده بود، ممکن بود شانس حضور دراین دیدار را از دست بدهد؛هرچند که در جلسات تمرینی اخیر تیمش حضور داشته.

 سوتیریس نینیس هم با مصدومیتی جزئی دست و پنجه نرم می کرد ولی الان شنیده می شود که آماده همراهی تیمش است. انتظار می رود تا مهاجم ۲۱ ساله پاناتینایکوس این بازی را از روی نیمکت ذخیره ها شروع کند.

 لهستان یکی از دو میزبان رقابتهای این فصل یورو۲۰۱۲ است و این اولین باری است که این کشور میزبان چنین رویداد فوتبالی بزرگی است. 

عقاب های سفید برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ به رقابتهای یورو راه یافتند ولی رقابتهای مرحله گروهی را در قعر جدول گروهشان و با کسب تنها ۱ امتیاز به پایان بردند.

لهستان تابه حال ۱۵ بار مقابل یونان قرار گرفته و به ۱۰ برد، ۲ تساوی و ۳ شکست مقابل این تیم دست یافته.
آنها در پنج دیدار اخیرشان گلی را دریافت نکرده اند. یعنی ۴۶۱ دقیقه است که گل نخورده اند. آخرین بار در دیدار دوستانه مقابل مجارستان در ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۱ که با شکست ۱-۲ لهستان همرااه  بود، دروازه این تیم بازشد.

یونان بعد از صدرنشینی در گروه اف رقابتهای مرحله مقدماتی یورو۲۰۱۲ و کسب ۲۴ امتیاز و بدون شکست…بالاتر از کرواسی و اسرائیل مجوز حضور در مرحله نهایی این رقابتها را به دست آورد. 

آنها که در یورو۲۰۰۴ به عنوان قهرمانی رسیدند، ۳ بازیکن از آن دوره را در تیمشان دارند: گیورگوس کاراگونیس، کستاس کاتسورانیس (عکس سمت راست) و کستاس چالیکیاس
کارا گونیس ۱۱۷ بازی ملی برای یونان انجام داده و تنها ۳ بازی ملی دیگر تا رکورد تئودوروس زاگوراکیس، بازیکنی که بیشترین بازی ملی را برای این تیم برگزار کرده، فاصله دارد.

 روسیه- جمهوری چک؛ حمله سرخ ها به بهار پراگ

روسیه که در رقابت های دوره قبل نمایش های بسیار خوبی ارائه داد، برای شروعی خوب در این جام، به دنبال پیروزی مقابل چک است.

ترکیب احتمالی:

روسیه:آکنیفیف،ژیرکوف, برزوستکی, ایگناشویچ, آنیوکوف،زیریانوف, دنیسوف,شیرکوف،آرشاوین, کرژاکوف, زاگوئف
 

چک:رایتورال, کادلچ, سیووک, سلاسی،ژایراک, پلاسیل،پیلار, روسیسکی, رازک،باروس

آمادگی ایگور آکنیفیف، دروازه بان روسیه، بهترین خبر برای دیک ادووکات در آستانه اولین دیدار تیمش در یورو ۲۰۱۲ است.

آکنیفیف به دلیل مصدومیت زانو در اکثر بیشتر دیدارهای زسکا مسکو غایب بود اما در دیدار هفته گذشته روسیه مقابل ایتالیا، ۴۵ دقیقه بازی کرد. در صورتی که او نتواند در دیدار امشب به میدان برود، ویاچسلا مالافیف می تواند جای او را بگیرد.

مارتین اسماعیلوف و الکساندر آنیوکوف نیز مصدومیت شان را پشت سر گذاشته اند هرچند احتمالا آلن زاگوئف جای آنیوکوف را در ترکیب اصلی خواهد گرفت.

در سمت مقابل، تنها نگرانی میکال بیلک، شرایط میلان باروش است. مهاجم باتجربه گالاتاسرای روز چهارشنبه زیر نظر کادر پزشکی تمرین کرد و حضورش در دیدار امشب قطعی نیست.

در صورتی که باروش نتواند در ترکیب اصلی قرار بگیرد، توماس ناسید یا توماس پکارت جای او را خواهند گرفت.

– روسیه در حال پای به رقابت های یورو ۲۰۱۲ می گذارد که در ۱۴ دیدار اخیرش شکست نخورده و در آخرین دیدار ۳-۰ ایتالیا را شکست داده است.

– از ۲۳ بازیکن حاضر در فهرست ادووکات، ۱۱ بازیکن در یورو ۲۰۰۸ نیز حضور داشتند و ۷ نفر در یورو ۲۰۰۷ نیز عضو تیم بودند.

– روسیه مسن ترین مهاجمان جام را در اختیار دارد؛ میانگین سنی مهاجمان تیم ۳۰ سال است؛ جوان ترین مهاجمان تیم را انگلیس (۲۳) و لهستان (۲۴) در اختیار دارد.

– تیم ادووکات در مرحله مقدماتی تنها ۴ گل دریافت کرد و به عنوان تیم اول گروه دوم، بالاتر از جمهوری ایرلند، راهی یورو شد.

– جمهوری چک با پشت سر گذاشتن میلی متری اسکاتلند و قرار گرفتن در مکان دوم گروه نهم، توانست به پلی اف برسد و با پیروزی ۳-۰ در مجموع دو دیدار مقابل مونته نگرو، مجوز حضور در یورو را به دست آورد.

– پنج بازیکن فعلی تیم چک، برای سومین بار در یورو حضور پیدا می کنند.تیم فوتبال آلمان با کسب سه عنوان قهرمانی ؛ پرافتخارترین تیم این رقابت ها به حساب می آید  آلمانی ها سه بار هم نایب قهرمان این رقابتها شده اند.

– میلان باروش در رقابت های یورو ۲۰۰۴ با ۵ گل زده عنوان بهترین گلزن رقابت ها را به دست آورد. تاکنون هیچ بازیکنی نتوانسته دو بار آقای گل یورو شود.

این مسابقات فردا(شنبه) با دیدار تیم های هلند با دانمارک در ساعت ۲۰:۱۵ و آلمان با پرتغال در ساعت ۲۳:۱۵ ادامه می یابد.

به گزارش مهر، نخستین مرتبه یوفا دو کشور بلژیک و هلند را به عنوان میزبان مسابقات سال ۲۰۰۰ انتخاب کرد و دوره گذشته هم کشورهای اتریش و سوئیس میزبانان مشترک این جام لقب گرفتند. در نهایت لهستان و اوکراین برای سومین مرتبه به عنوان میزبانان مشترک این جام انتخاب شدند.

شعار رسمی مسابقات “با هم تاریخ را می‌سازیم” در تاریخ ۱۳ آذرماه سال ۸۸ به همراه لوگوی جام رونمایی شد. این شعار بیانگر این است که برای نخستین مرتبه در تاریخ قاره اروپا رقابت‌های یورو در مرکز و شرق اروپا برگزار می‌شود.

در نماد بازی‌های یورو ۲۰۱۲ که به شکل یک گل است، دو شاخه به صورت برگ وجود دارد که نماد هر یک از دو کشور میزبان یورو ۲۰۱۲ است. در میان این دو برگ، گل این شاخه توپ فوتبال ترسیم شده ‌است. شکل بصری نماد از هنر سنتی ویکینانکی که نوعی هنر برش کاغذ در نواحی روستایی اوکراین و لهستان است، گرفته شده‌ است. هنر ویکینانکی نماد جانداران و گیاهان مناطق محلی این ناحیه در ادای احترام به طبیعت و رشد و باروری است.

ایده برپایی جام ملت‌هاى اروپا که در ابتدا “قهرمان اروپا” نامیده مى‌شد، نخستین مرتبه توسط “آنری دلونای” فرانسوی در سال ۱۹۲۷ مطرح شد اما این ایده تا سال ۱۹۵۷ یعنی سه سال بعد از مرگ او عملی نشد.

دلونای که در نیمه ابتدایى دهه پنجاه میلادى به عنوان دبیر کل وقت یوفا و فدراسیون فوتبال فرانسه فعالیت می‌کرد، طرحى ساده براى حضور تمام تیم‌هاى ملى اروپایى در بازیهاى رفت و برگشت وسط هفته ارائه داد و روزنامه اکیپ فرانسه هم با او هم صدا شد اما فیفا از ترس بى اعتبار شدن جام جهانى یوفا را مجبور کرد این طرح را در سال ۱۹۵۴ رد کند.

یک سال بعد پس از مرگ دلونای ، پسرش “پیر” با حمایت روزنامه نگاران، رویاى پدر برآورده و پروژه برگزاری “جام قهرمانى اروپا” در تاریخ ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۵۸ در قلب شوروى کلید خورد. در نهایت جام ملت‌های اروپا که بسیاری آن را همطراز جام جهانی می‌دانند، نخستین مرتبه در سال ۱۹۶۰ و به میزبان کشور فرانسه برگزار شد و به افتخار دلونای، جام قهرمانی این مسابقات با نام این شخصیت به “ایگور نتو” کاپیتان تیم شوروی قهرمانی نخستین دوره مسابقات اهدا شد.

نخستین بازی مرحله انتخابی اولین دوره جام ملت‌های اروپا ۵ آوریل سال ۱۹۵۹ بین دو تیم ایرلند جنوبی و چکسلواکی برگزار شد که ایرلند با نتیجه ۲ بر صفر در این بازی پیروز شد و اتحاد جماهیر شوروی در فینال با نتیجه ۲ بر یک یوگسلاوی را شکست داد و فاتح نختسین دوره این جام لقب گرفت. مترویلی(۴۹) و پونه دلنیک(۱۱۳) برای شوروی و کالیچ(۴۳) برای یوگسلاوی در آن بازی گل زدند.

در این سال‌ها آلمان که تا پیش از یورو ۱۹۹۰ با نام آلمان غربی در مسابقات شرکت می‌کرد، با ۳ قهرمانی(۱۹۷۲، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۶) و سه عنوان نایب قهرمانی(۱۹۷۶، ۱۹۹۲ و ۲۰۰۸) بهترین تیم این جام اروپایی محسوب می‌شود. اسپانیا با دو قهرمانی(۱۹۶۴ و ۲۰۰۸) و یک نایب قهرمانی(۱۹۸۴) در رده دوم و فرانسه با دو قهرمانی(۱۹۸۴ و ۲۰۰۰) در رده‌های بعدی قرار دارند.

اتحاد جماهیر شوروی تنها جام نخست را فتح کرد ولی سه عنوان نایب قهرمانی(۱۹۶۴، ۱۹۷۲ و ۱۹۸۸) در کارنامه‌اش دارد. تیم‌های جمهوری چک یک قهرمانی(۱۹۷۶ – با نام چکسلواکی) و یک نایب قهرمانی(۱۹۶۶) و ایتالیا یک قهرمان(۱۹۶۸) و یک نایب قهرمانی(۲۰۰۰) رده‌های پنجم و ششم را به خود اختصاص داده‍‌اند. هلند(۱۹۸۸)، دانمارک(۱۹۹۲) و یونان(۲۰۰۴) دیگر کشورهایی هستند که یک مرتبه این جام معتبر رابالای سر برده‌اند.

در این بین اما انگلستان که تنها یک عنوان سومی در سال ۱۹۶۸ بدست آورده است، ناکام‌ترین تیم اروپایی در این جام معتبر محسوب می‌شود و هواداران فوتبال در این کشور در سال‌ها است در حسرت دیدن جام بالای سر کاپیتان‌های خود هستند.

همچنین تیم های اسپانیا و فرانسه هر کدام با دو عنوان قهرمانی درجایگاه دوم تیم های پرافتخار جام ملتهای اروپا قرار دارند .

این مسابقات تا ۱۱ تیر ۹۱ ادامه خواهد داشت و شهر کیف اوکراین میزبان دیدار فینال خواهد بود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.