لوسمی حاد شایع ترین نوع سرطان در کودکان است

با توجه به آمارهای مختلف، لوسمی حاد از جمله لوسمی لنفوسیتی، غیر لنفوسیتی و میلوسیتی حاد، شایع ترین نوع سرطان در کودکان بوده و شیوع آن در پسران شایع تر از دختران است.

محمدرضا اعتمادی، متخصص خون شناسی و سرطان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: لوسمی شامل سرطان هایی است که از سلول های تشکیل دهنده خون و سلول های ایمنی منشا می گیرد و بروز و شیوع آن در تمام گروه های سنی و در هر دو جنس دیده می شود.

وی با بیان اینکه لوسمی حاد از جمله موارد شایع لوسمی به خصوص در سنین پایین است، تصریح کرد: لوسمی حاد یکی از سرطان های مربوط به سلول های سفید خون در مغز استخوان، بافت های مربوط به دستگاه لنفاوی است که در داخل بافت و جریان خون تجمع یافته و می تواند سایر بافت های بدن را نیز درگیر کند.

اعتمادی با اشاره به شیوع لوسمی حاد در کودکان تاکید کرد: با توجه به آمارهای مختلف، لوسمی حاد از جمله لوسمی لنفوسیتی، غیر لنفوسیتی و میلوسیتی حاد شایع ترین نوع سرطان در کودکان بوده و شیوع آن در پسران شایع تر از دختران است.
این متخصص خون شناسی و سرطان یادآور شد: از علائم شایع لوسمی حاد تب، خستگی، رنگ پریدگی، احساس ناخوشی، کبودی پوست، خونریزی از بینی و لثه، درد شکم، بزرگی طحال، بروز عفونت های مختلف به خصوص در ناحیه دهان، پنومونی، سردرد، خواب آلودگی و زخم های غیر عادی در قسمت هایی از بدن است.

وی با اشاره به اینکه علت دقیق لوسمی حاد مانند سایر موارد سرطان تقریبا معلوم نیست، تصریح کرد: عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی، مواجهه با عوامل شیمیایی و اشعه های خطرناک مانند اشعه ایکس مصرف برخی از داروها، ضعف دستگاه ایمنی، مصرف الکل و سیگار و ابتلا به برخی از بیماری های زمینه ای از جمله دلایل مرتبط با لوسمی حاد و عوامل افزایش دهنده خطر این نوع سرطان است.

اعتمادی خاطرنشان کرد: پرهیز از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به لوسمی حاد می تواند خطر بروز این نوع سرطان را تا حد زیادی به خصوص در کودکان کاهش دهد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.