لیست سیاه FATF با اقتصاد ایران چه می‌کند؟

یک عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌های گسترده‌ای که آمریکا علیه اقتصاد ایران وضع کرده، ورود به لیست سیاه FATF، تاثیر منفی ناگهانی یا جدی بر کشور نخواهد داشت اما در بلندمدت نحوه حفظ ارتباط با این نهاد اهمیت فراوانی دارد.

عباس آرگون در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: FATF به عنوان نهادی بین‌المللی که در حوزه مبارزه با پولشویی فعالیت می‌کند در دهه‌های گذشته با جذب اکثر کشورهای جهان توانسته جایگاه مهمی برای خود به دست آورد و همانطور که بخش خصوصی پیش از این نیز بارها تاکید کرده بود، شاید عضویت در این گروه برای ما اتفاق مثبت مهمی به وجود نمی‌آورد اما قطعا عدم عضویت ما می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند.

به گفته وی، با این وجود در شرایطی که آمریکا سخت ترین تحریم‌ها را علیه اقتصاد ایران وضع کرده و عملا دسترسی به خدمات بانکی بین المللی را برای ما دشوار کرده، حضور یا عدم حضور در لیست سیاه FATF، در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر حرکت اقتصادی ما نخواهد گذاشت.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه حفظ ارتباط با نهادهای بین المللی و برقرار ماندن زیرساخت‌های جهانی اقتصاد برای ایران اهمیت فراوانی دارد، بیان کرد: هرچند ما در حال حاضر تحریم هستیم و بسیاری از اقدامات بین‌المللی ما تحت تاثیر این موضوع است اما باید توجه داشت که این دوران دائمی نخواهد بود و ما باید خود را برای زمانی که تحریم‌ها کنار رفته‌اند آماده نگه داریم.

آرگون خاطرنشان کرد: شفاف کردن سیاست ما در قبال FATF و تلاش برای رسیدن به تصمیمی نهایی که با محوریت اقتصاد گرفته می‌شود، در آینده اقتصادی کشور اهمیت فراوانی دارد. در شرایطی که تحریم‌های بانکی کنار رفته باشند ما برای ارتباط گیری با بانک‌های جهانی، نیاز به زیرساخت‌های لازم داریم.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، گروه FATF پس از چند بار اخطار سرانجام جمعه هفته گذشته نام ایران را به فهرست سیاه خود بازگرداند. حضور ایران در این فهرست همزمان با اجرایی شدن برجام به تعلیق در آمده بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.