لیست طرح‌های نفتی که به دولت دهم نمی‌رسند

۰۱ تیرماه ۱۳،

بهره‌ برداری از ۲۰ پروژه عظیم افزایش تولید نفت و گاز به‌ویژه توسعه میادین مشترک در قالب طرح‌های مهرماندگار تا پایان فعالیت دولت منتفی شده که تاخیر در راه‌اندازی توسعه این طرح‌ها برنامه افزایش تولید روزانه ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت و بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز را مختل کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، یکی از برنامه‌های کوتاه مدت دولت دهم به منظور ساماندهی، تکمیل و راه اندازی پروژه های نیمه تمام صنعتی و عمرانی، تعریف و اجرای سیاستی به نام ” پروژه های مهر ماندگار دولت” بود.

بر اساس این سیاست کلان مقرر شده بود تعدادی از طرح های عمرانی و صنعتی که دارای پیشرفت اجرایی بیش از ۷۰ درصد می باشند تا پایان فعالیت دولت دهم با اختصاص ویزه تامین منابع مالی و تمرکز مدیریت های مختلف تکمیل و در مدار بهره بردایر قرار بگیرند.

اجرای این طرح در وزارتخانه هایی همچون راه و شهرسازی، نیرو، بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت منجر به افتتاح و راه اندازی چندین طرح عظیم صنعتی، سد، نیروگاه و کارخانجات مختلف در سطح کشور شد.

با این وجود اجرای این سیاست کلان در وزارت نفت نه تنها منجر به شتاب و توسعه طرح های عظیم بالادستی نفت و گاز ایران نشده است که بر اساس گزارش های رسمی مسئولان صنعت نفت از مجموع ۲۵ طرح عظیم مهرماندگار در شرکت ملی نفت، ۲۰ طرح نه تا پایان فعالیت دولت دهم بلکه تا پایان سالجاری هم در مدار بهره برداری و تولید قرار نخواهند گرفت.

این در حالی است که بخش عمده این پروژه ها شامل طرح‌های توسعه میادین مشترک نفت و گاز ایران همچون لایه نفتی و فازهای گاز پارس جنوبی، فروزان، پایدار و پایدار غرب، هنگام و بعضی از میادین نفت مستقل همچون خشت و رشادت است.

پیش بینی‌ها نشان می دهد در صورتی که ۹ فاز تازه پارس جنوبی و طرح های نفتی در قالب پروژه‌های مهرماندگار دولت راه اندازی شده بود حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه نفت و بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده می شد.

نام پروژه هدف از توسعه
توسعه میدان مشترک نفتی فروزان  افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت
توسعه فاز اول لایه مشترک نفتی پارس جنوبی  افزایش ۳۵ هزار بشکه ای تولید نفت
توسعه فازهای ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۲ تا ۲۴ پارس‌ جنوبی افزایش ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز
حفاری چاه های تازه در مناطق نفتخیز جنوب  حفظ و نگهداشت تولید نفت
مجتمع نمک‌زدایی مسجدسلیمان  نمک‌زدایی با ظرفیت ۵۵ هزار بشکه
توسعه میدان نفتی خشت  ۳۰ هزار بشکه
توسعه میدان نفتی رشادت ۶۵ هزار بشکه
تکمیل طرح توسعه میدان نفتی هنگام  تا سقف ۳۰ هزار بشکه
توسعه میدان مشترک نفتی پایدار غرب  حفظ و نگهداشت و افزایش تولید نفت
ساخت و توسعه بیمارستان نفت سوسنگرد  افزایش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی
توسعه میدان مشترک نفتی پایدار  حفظ و نگهداشت و افزایش تولید نفت

از مهمترین پروژه هایی که در دولت دهم و حتی تا پایان سالجاری در مدار بهره برداری قرار نمی‌گیرد باید به توسعه میادین مشترک فروزان، لایه مشترک نفتی پارس جنوبی، توسعه میدان رشادت، خشت، توسعه فازهای ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی، حفاری چاه های تازه و نصب تلمبه های داخلی چاهی در مناطق نفتخیز جنوب، توسعه میادین مشترک نفت پایدار و پایدار غرب اشاره کرد.

در مجموع از بین ۲۵ طرح تنها پنج طرح شامل طرح توسعه میادین مشتقل نفتی سروستان و سعادت آباد، طرح نمک زدایی مسجدسلیمان، طرح جمعع آوری گازهای همراه نرگسی و قلعه نار، واحد نمک زدایی لب سفید و بی بی حکیمیه یک راه اندازی و یا در آستانه راه اندازی نهایی قرار دارند.

از سوی دیگر همزمان با تاخیر در توسعه و راه‌اندازی طرح‌های بالادستی نفت و گاز، اما بهره برداری چندین مجتمع پتروشیمی، خط لوله اتیلن غرب، طرح های بنزین سازی و توسعه پالایشگاه های موجود نفت، طرح های گازرسانی شهر و روستا، تاسیسات تقویت فشار و خطوط تازه انتقال گاز در زمان مقرر تعیین شده، انجام شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.