لینکلن، پیشتاز بی چون و چرای جوایز اسکار ۲۰۲۴

۲۱م دیماه ،

ست مک فارلین و اما استون نامزدهای اسکار را معرفی کردند//

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار و گمانه‌زنی‌های فراوان از سوی منتقدان و نشریات معتبر سینمایی در سراسر جهان، ست مک فارلین و اما استون با حضور در سالن سن‌دیه‌گو در لس‌آنجلس اسامی نامزدهای هشتادوپنجمین دوره جوایز اسکار را معرفی کردند.

به گزارش سرویس بین الملل هنرآنلاین، آکادمی علوم هنرهای سینمایی در حالی تنها پس از یک روز انتشار یافتن نامزدهای جایزه بافتا، فهرست نامزدهای هشتادوپنجمین دوره جوایز اسکار را معرفی کرد که بسیاری از منتقدان پیش از اعلام اسامی نامزدها اعتقاد داشتند درام سینمایی “لینکلن” ساخته استیون اسپیلبرگ، فیلمساز شناخته شده سینما در این دوره پیشتاز رقابت‌ها خواهد بود و اکنون با اعلام رسمی نامزدها از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینما این پیش‌بینی‌ها به واقعیت پیوسته است.

بنابر این گزارش، درام سینمایی “لینکلن” ساخته استیون اسپیلبرگ با نامزدی در ۱۲ شاخه از جمله بهترین فیلم، بهترین هنرپیشه نقش اول مرد و بهترین کارگردانی پیشتاز مراسم اسکار امسال است و فیلم “زندگی پای” ساخته آنگ لی، کارگردان تایوانی‌الاصل سینما نیز با ۱۱ نامزدی در رده دوم قرار دارد.

فیلم سینمایی “لینکلن” که روایتگر ماه‌های پایانی زندگی آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهور ایالات متحده و تلاش‌های ‌سرسختانه او برای برچیدن قانون بردگی در دوران جنگ ‌داخلی آمریکا است، اولین بار در ماه اکتبر ۲۰۱۲ میلادی در فستیوال فیلم نیویورک به نمایش درآمد.

از شگفتی‌های امسال می‌توان به نامزد شدن فیلم کمدی “دفترچه امیدبخش” در هر چهار رشته بازیگری (نقش‌های اصلی و مکمل مرد و زن) اشاره کرد. این اتفاق در بیش از ۳۰ سال قبل در جوایز اسکار سابقه نداشته است. فیلم “دفترچه امیدبخش” (Silverlining Playbook) مجموعا در هشت رشته نامزد جایزه اسکار شده است.

به نوشته هالیووریپورتر، در رشته بهترین فیلم سال هم ۹ فیلم از جمله “۳۰ دقیقه بعد از نیمه شب”، “آرگو” و “بینوایان” با هم رقابت خواهند کرد.

“جانگوی فراری” تازه‌ترین ساخته کوئنتین تارانتینو، “جانوران سرزمین جنوبی” و فیلم فرانسوی زبان “عشق” نیز از دیگر نامزدهای بهترین فیلم امسال می باشند.

اسامی نامزدهای دریافت جایزه اسکار در شاخه‌های مهم عبارتند از:

بهترین فیلم:

“لینکلن”، “آرگو”، “بینوایان”، “زندگی پای”، “عشق”، “Silver Linings Playbook”، “جانگوی فراری”، “سی دقیقه پس از نیمه شب”، “هیولاهای جنوب وحشی”

بهترین کارگردانی:

استیون اسپیلبرگ (لینکلن)، میشائیل هانکه (عشق)، انگ لی (زندگی پای)، بن زایتلین (هیولاهای جنوب وحشی)، دیوید اُ.راسل (Silver Linings Playbook)

بهترین هنرپیشه نقش اول مرد:

بردلی کوپر، دنیل دی لوئیس‌، دنزل واشنگتن، هیو جکمن، واکین فینیکس

بهترین هنرپیشه نقش اول زن:

جسیکا چستین، جنیفر لاورنس، نائومی واتس، امانوئل ریوا و کوییوَن ژانه والیس.

بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد:

آلن آرکین (آرگو)، رابرت دو نیرو (Silver Linings Playbook)، فیلیپ سیمور هافمن (استاد) تامی لی جونز (لینکلن)، کریستوف والتس (جانگوی آزاد شده).

بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن:

اِمی آدامز (استاد)‌، سالی فیلد (لینکلن)، آنا هاتاوی (بینوایان)‌، هلن هانت (The Sessions)، جکی ویور (Silver Linings Playbook).

بهترین فیلنامه تألیفی:

عشق (میشائیل هانه‌که) جانگوی آزاد شده (کوئنتین تارانتینو)، پرواز (جان گیتینز)، قلمرو طلوع ماه (وس اندرسون و رومان کاپولا)‌، سی دقیقه پس از نیمه شب (مارک بول)

بهترین فیلمنامه اقتباسی:

آرگو (کریس تریو)، هیولاهای جنوب وحشی (لوسی الیبار و بن زایتلین)، زندگی پای (دیوید مگی)، لینکلن (تونی کاشنر)، Silver Linings Playbook (دیوید اُ.راسل).

بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان:

عشق (اتریش)، کن تیکی (نروژ)، No (شیلی)، رابطه عاشقانه سلطنتی (دانمارک)، War Witch (کانادا).

نگاهی به رقیبان سرشناس

در فیلم “۳۰ دقیقه بعد از نیمه‌شب” به کارگردانی کاترین بیگلو ماجرای عملیات تعقیب و شکار اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده توسط کماندوهای یگان ویژه ارتش آمریکا به تصویر کشیده شده است. این فیلم از سوی منتقدان با استقبال روبرو شد اما انتقاداتی را به سبب طرح بعضی مسائل نظامی از سوی بعضی سناتورهای آمریکایی و نیز سازمان سیا به همراه داشت. کاترین بیگلو در سال ۲۰۱۰ برای فیلم “مهلکه” اسکار بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

یکی دیگر از فیلم‌هایی که منتقدان شانس خوبی را برای دریافت اسکار برای آن پیش‌بینی می‌کنند، “آرگو” درام پر کشش بن افلک است که خود نیز در آن ایفای نقش می‌کند. فیلم “جانگوی فراری” به کارگردانی کوئنتین تارانتینو یکی دیگر از بخت‌های بلند اسکار امسال شناخته می‌شود. جیمی فاکس، لئوناردو دی‌کاپریو و کریستوف والتس از جمله هنرپیشگان این فیلم می باشند. تارانتینو آخرین بار با فیلم “حرامزاده‌های بی‌شرف” در ۷ شاخه نامزد دریافت اسکار در سال ۲۰۱۰ شده بود.

به نوشته دویچه‌ووله، دست‌اندرکاران اسکار اعلام کرده‌اند که امسال به مناسبت ۵۰ ساله شدن جیمز باند، مأمور ۰۰۷، تقدیر ویژه‌ای را از وی به عمل می‌آورند. در دهه‌های قبل فیلم‌های جیمز باند چند بار برای دریافت اسکار نامزد شده‌اند که این نامزدی‌ها بیشتر در شاخه‌های فنی و جلوه‌های ویژه بوده است.

آخرین فیلم جیمز باند به نام “اسکای فال” با بازی دنیل کرگ در نقش مأمور ۰۰۷ با استقبال چشمگیر هم در گیشه و هم در نزد منتقدان روبرو شد.

گفتنی است، هشتاد‌وپنجمین مراسم اسکار امسال در روز ماه ۲۴ فوریه، بارب با ۶ اسفندماه (پنج روز زودتر از موعد معمول) در لس‌انجلس برگزار می‌شود.


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.