لیگ آلمان : بوندس لیگا ۵۰ ساله شد.

03566128789477548399 لیگ آلمان : بوندس لیگا 50 ساله شد.

لیگ فوتبال دسته اول آلمان موسوم به بوندس‌لیگا، روز جمعه سوم شهریور ۹۱ با دیدار بوروسیا دورتموند قهرمان فصل گذشته برابر وردربرمن پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را در شرایط کاملا مطلوب اقتصادی جشن می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، همه بلیت‌های دیدار افتتاحیه فصل جدید در ورزشگاه ایدونا پارک دورتموند فروخته شده و این مسابقه در حضور ۸۰ هزار و ۶۴۵ تماشاگر برگزار خواهد شد.

در ژوئیه سال ۱۹۶۲ فدراسیون فوتبال آلمان در دورتموند طرح تاسیس بوندس‌لیگا را به تصویب رساند. در این ۵۰ سال تیم‌های بوندسلیگا از لحاظ مالی همواره شرایط خوبی داشته‌اند و تعداد زیادی از باز‌ی‌ها با فروش ‌همه بلیت‌ها و بدون حتی یک صندلی خالی برگزار می‌شود.

نخستین فصل رقابتهای بوندسلیگا در سال ۱۹۶۳ آغاز شد اما با گذشت ۵۰ سال، این لیگ همواره ثبات اقتصادی خود را حفظ کرده است.

فصل گذشته گردش مالی باشگاه‌های حاضر در بوندس‌لیگا ۲ میلیارد یورو بود و این به آن معناست که بوندس‌لیگا از نظر مالی پس از لیگ برتر انگلیس و بالاتر از لیگهای اسپانیا و ایتالیا در رده دوم جهان قرار دارد.

در آلمان بسیاری از تیم‌های رده بالا همه بلیتهای بازیهای خانگی را به فروش می‌‌رسانند و احتمال دارد رکورد میانگین ۴۴ هزار و ۲۹۳ تماشاگر که فصل گذشته ثبت شد، در فصل جدید شکسته شود. دورتموند فصل گذشته بالاترین میانگین حضور تماشاگر خانگی را داشت و رکورد ۸۰ هزار و ۵۲۱ نفر این تیم، حتی از تیم بزرگی مانند بارسلونا بیشتر بود.

بازاریابی و جذب آگهی در بوندسلیگا با توجه به میانگین سه گل در هر مسابقه و قیمت مناسب بلیتها کار آسانی است. به ویژه که بسیاری از تیمها تعدادی از بلیتها را با قیمتی کمتر از ۲۰ یورو عرضه می کنند و این یعنی در آلمان هزینه سفرهای خانوادگی برای تماشای فوتبال سنگین نیست.

کیفیت فنی مسابقات بوندس‌لیگا نیز به سازمان لیگ آلمان اجازه داد در ماه آوریل حق پخش بازیهای چهار فصل آینده را به مبلغ ۶۲۸ میلیون یورو بفروشد، در حالیکه ارزش قرارداد قبلی ۴۱۲ میلیون یورو بود.

از سوی دیگر قانون ۵۰+۱ بوندس‌لیگا باعث می شود هیچ فردی نتواند ۵۰ درصد به اضافه یک سهم از یک باشگاه را خریداری کند و به این ترتیب باشگاههای آلمانی در اختیار تاجران ثروتمند خارجی قرار نمی گیرند.

بایرن مونیخ،‌ تیم بزرگ ایالت باواریا همواره خود را به عنوان یک الگوی اقتصادی در دنیا مطرح کرده است.
اولی هوینس رئیس بایرن مونیخ چندی پیش به عنوان شوخی گفت: «وقتی باشگاههای دیگر به بانک می روند،‌ به بخش خدمات وام مراجعه می کنند ولی ما به صندوق می رویم تا پول به حساب خود واریز کنیم.»

بایرن با اینکه در دو فصل گذشته هیچ جامی به دست نیاورد،‌ اما در فصل ۲۰۱۰/۲۰۱۱ گردش مالی خیره کننده بیش از ۳۲۸ میلیون یورو را ثبت کرد و ذخایر مالی بیش از ۱۲۹ میلیون یورو نیز در اختیار دارد.

بایرن مونیخ در سه سال گذشته، دو بار به دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا راه یافت اما هر دو بار شکست خورد و آخرین قهرمانی آلمان در این رقابتها به موفقیت سال ۲۰۰۱ بایرن برمی گردد.

این تیم در هزینه کردن برای خرید بازیکن نیز ملاحظات خاصی دارد و گرانترین بازیکن تاریخ بایرن ماریو گومز است که در سال ۲۰۰۹ به ازای ۳۵ میلیون یورو از اشتوتگارت به این تیم پیوست. این رقم در برابر ۹۴ میلیون یورویی که رئال برای خرید کریستیانو رونالو پرداخت کرد،‌ بسیار ناچیز است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.