مابه‌التفاوت نرخ گندم با بازارهای جهانی، دلیل حضور دلالان عراقی در بازار گندم ایران

۳۱فروردین۱۳،

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس، با اشاره به حضور دلالان عراقی در بازار گندم کشورمان، همزمان با برداشت این محصول، گفت: مابه‌التفاوت نرخ گندم در بازار داخلی با بازارهای جهانی، دلیل حضور دلالان عراقی در بازار گندم ایران است که در این راستا پیشنهاداتی در لایحه بودجه ۹۲ برای رفع این مسئله به کمیسیون تلفیق ارائه شده است.

“ناصر صالحی‌نسب” نماینده مردم دشت‌آزادگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به حضور دلالان عراقی در بازار گندم کشورمان، همزمان با برداشت این محصول، گفت: با توجه به فعالیت بازارچه مرزی چزابه در نقطه مرزی این حوزه انتخابیه، احتمال ورود قاچاقچیان و دلالان کشور عراق برای خرید گندم وجود دارد که این پدیده به دلیل اختلاف قیمت این محصول با بازارهای جهانی است.

وی در ادامه افزود: به دلیل فاصله خیلی‌زیاد نرخ گندم در بازار‌های داخلی با بازارهای جهانی، بنده نیز شنیده‌ام که اشخاصی وارد منطقه شده‌اند و به دنبال خرید گندم به صورت قاچاق می باشند.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع‌طبیعی مجلس در ادامه تصریح کرد: با توجه به این معضل یکی از مواردی که در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۲ در این کمیسیون بررسی و نهایتا درحال‌حاضر به کمیسیون تلفیق نیز ارجاع شده است، این مسئله است که حداقل قیمت گندم در بازارهای داخلی بایستی بر اساس قیمت سه‌ماهه اخیر نرخ این محصول در بازارهای جهانی باشد، که اگر این موضوع نیز در کمیسیون تلفیق به تصویب برسد این  مشکل مرتفع خواهد شد.

گفتنی است؛ همزمان با  فصل برداشت گندم در کشور و کاهش قابل‌توجه ارزش برابری ریال در برابر ارزهای کشورهای همسایه، برخی دلالان عراقی حضوری فعال در بازار کشور برای خرید این محصول استراتژیک پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام/ 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.