ماجراجویی بانوی ایرانی در مصر

۳۱فروردین۱۳،

برترین مجله اینترنتی ایران

همشهری سرنخ: این گزارش دربارهٔ بانویی ایرانی است که پس از سه دهه موفق شد برای اولین بار درهای اهرام اسرارآمیز مصر را به روی تورهای مسافرتی ایرانی باز کند. به همین خاطر امسال ۴۳ گردشگر ایرانی از دهم تا شانزدهم فروردین ماه توانستند ماجراجویی خود را از جنوب مصر و در شهر اسوان آغاز کنند

نقطه آغازین سفر آنها قایق سواری بر روی آب های رود نیل بود. مسافران در سفر شش روزه خود به نقاط اسرارآمیز مصر سفر کردند، آن هم با مدیریت مقتدرانه «رقیه حاتمی پور» مدیر آژانس گردشگری فلامینگو، کسی که سال ها رویای این کار را در سر داشت و بالاخره موفق شد ایده خود را عملی کند و پس از ۳۴ سال، یک گروه گردشگر ایرانی را به سرزمین مصر ببرد.

ماجراجویی بانوی ایرانی در مصر

«سال هاست که مدیریت یک شرکت مسافرتی و گردشگری برعهده من است و از آنجا که علاقه بسیاری به گردشگری در قاره آفریقا دارم، بیشتر اوقات همراه با مسافران به شمال آفریقا سفر می کنیم.» این حرف ها را رقیه حاتمی پور به زبان می آورد. او می گوید که همیشه دوست داشته سفری هم به سرزمین اهرام داشته باشد. «خیلی ها از قبل به من گفته بودند که علاقه دارند به مصر سفر کنند. از طرفی خودم هم به شدت دلم می خواست دست به کار متفاوتی بزنم و در لیست برنامه های آژانس سفر به مصر را هم قرار بدهم. به همین خاطر به دنبال راه اندازی این تور افتادم، چرا که مسافران این تور را هم آماده داشتم.»

حاتمی پور به شدت پیگیر گرفتن مجوزهای این تور گردشگری متفاوت بود و هیچ چیز نمی توانست مانع راه او بشود، از طرفی کانون جهانگردی هم قرار بود در برپایی این تور به خانم حاتمی پور و همکارانش کمک کند اما این اتفاق رخ نداد و در نهایت گروه گردشگری خانم حاتمی پور خودشان دست به کار شدند و در نهایت از طریق دفتر حافظ منافع مصر در ایران و سازمان هواپیمایی کشور موفق به برپایی تور گردشگری به مصر شدند. توری که نظر بسیار از علاقه مندان را به خود جلب کرد. کسانی که سرشان درد می کرد برای ماجراجویی و بازدید از جاذبه ها و اسرار اهرام ثلاثه مصر.

رویایی که به حقیقت پیوست

۳۴سال بود که تورهای مسافرتی و گردشگری به دلایلی که وجود داشت نمی توانستند به سرزمین مصر سفر کنند. این ممنوعیت سد راه خانم حاتمی پور هم بود اما مشکلات، زمانی از میان برداشته شد که رئیس جمهور کشورمان به مصر سفر کرد.

ماجراجویی بانوی ایرانی در مصر

«من همیشه انتظار روزی را می کشیدم که بتوانم گردشگران را به سرزمین باستانی مصر ببرم»، بعد از سفر رئیس جمهور کشورمان به مصر بود و با توجه به تغییرات صورت گرفته در این کشور، رویای خانم حاتمی پور هم به حقیقت پیوست.

در سفر رئیس جمهور به مصر اتفاق های خوبی رخ داد و ایشان در این سفر خود اعلام کردندکه مصری ها می توانند بدون داشتن ویزا به ایران مسافرت کنند، پس از آن در اسفندماه سال پیش بود که وزیر گردشگری مصر هم در سفری که به تهران داشت قراردادهایی را با مقامات ایرانی امضا کرد و طی این تفاهمنامه گردشگران هر دو کشور می توانستند به سفرهای توریستی بپردازند. «شنیدن این خبر مثل یک رویا برایم بود. به همین خاطر وقت را تلف نکردم و به سرعت درخواست خود را به اکنون گردشگری اعلام کردم، قرار شد آنها امور مربوط به مسافرتمان به مصر را هر چه زودتر انجام بدهند، در ابتدا صد نفر برای گردشگری نام نویسی کردند ولی به خاطر تاخیر و شک و شبهات سفر، در روز دهم تنها ۴۳ گردشگر آماده مسافرت بودند.»

خانم رقیه حاتمی پور به سبب حساسیتی که این سفر برایش داشت خودش سرپرستی تور را برعهده گرفت و همراه با گردشگران راهی مصر شد. «جالب است بدانید گردشگران در این سفر به صورت خانوادگی با ما همراه بودند و حتی ۹ بچه زیر ده سال نیز همراه والدین خود فرصت مصرگردی را داشتند.»

بالاخره زمان سفر فرا رسید و به نقل از خانم سرپرست، سفارت مصر ظرف ۱۵ دقیقه برای آنها ویزا صادر کرد. «به نظر می رسید که مصری ها تمایل بسیاری داشتند تا روابط گردشگری بین دو کشور رونق بگیرد، در نهایت ما بی هیچ دغدغه ای در روز دهم فروردین ماه و در ساعت هشت و نیم صبح به سوی اهرام ثلاثه مصر پرواز کردیم.»

جالب است بدانید چند سال پیش هم اولین تور مسافرتی ایرانی که به کشور تونس پا گذاشت توسط خانم حاتمی پور انجام شده بود و این سفر برای او و همکارانش موفقیت دیگری به حساب می آمد.

ماجراجویی بانوی ایرانی در مصر


تور ایرانی در قاهره

هواپیمای گردشگران ایرانی در قالب یک پرواز چارتر در شهر «اسوان» مصر به زمین نشست. لحظه حساسی بود. دل توی دل مسافران نبود و آنها برای این ماجراجویی بزرگ بسیار هیجان زده به نظر می رسیدند.

خانم حاتمی پور می گوید: «شهر اسوان یکی از شهرهای زیبایی است که در جنوب کشور مصر واقع شده است. «وقتی از هواپیما پیاده شدیم، رئیس فرودگاه به استقبالمان آمد و با روی باز به ما خوشامد گفت. در شهر اسوان یکی از بهترین و دل انگیزترین لحظات را سپری کردیم چون در هتلی اقامت داشتیم که درست بر روی رود نیل ساخته شده بود. طبق برنامه،اولین بازدیدمان از سد اسوان بود، بد نیست بدانید این سد به دست جمال عبدالناصر ساخته شده که یکی از عظیم ترین سدهای جهان است.»

گردشگران در ادامه راه به همراه سرپرستشان سوار بر قایق یکی از لذتبخش ترین سفرهای آبی را تجربه کردند. «ما با این قایق در امتداد رود نیل سفر کردیم و از معابد کاهنان، شهرهای کناره رود نیل مثل شهر اقصور، ادفو و کمومبو دیدن کردیم. در نهایت هم به شهر ساحلی هرگادا رسیدیم که یکی از زیباترین شهرهای توریستی ساحلی در مصر به حساب می آید.»

ماجراجویی بانوی ایرانی در مصر

در این شهر صنایع دستی زیبایی توسط اهالی شهر ساخته شده بود که نظر گردشگران را حسابی به خودش جلب کرد اما در این میان چیزی که گردشگران دوست داشتند ببینند و برای آن لحظه شماری می کردند اهرام ثلاثه مصر بود. «آنها از من می پرسیدند پس کی به اهرام ثلاثه می رویم و بالاخره ما در بخش دیگری از سفرمان با اتوبوس راهی شهر اهرام یعنی قاهره شدیم.»


ورود به اهرام ثلاثه مصر

شایعاتی در این مورد وجود داشت که مسئولان مصر اجازه ورود ایرانی ها به قاهره را نخواهند داد اما گروه گردشگر ایرانی بدون هیچ مشکلی وارد قاهره شدند. «ما در سفر خود هیچ مشکلی نداشتیم و در ابتدای ورودمان به قاهره از موزه ملی این شهر، اهرام ثلاثه و مجسمه ابوالهول بازدید کردیم. البته در این منطقه، اماکن مقدسی همچون رأس الحسین (ع) و مسجد حضرت زینب (س) وجود دارد که به لحاظ امنیتی، مقامات مصری اعلام کردندکه از این مناطق نمی توانیم از نزدیک دیدن کنیم و ما هم از دور زیارت کردیم.»

یکی از نکات جالبی که برای گروه تازگی داشت زمانی بود که آنها وارد اهرام شدند. داخل اهرام اجساد مومیایی شده درست در وسط هرم نگهداری می شد. برایمان بسیار عجیب بود و وقتی از راهنما دربارهٔ قرارگیری اجساد در گوشه هرم نگهداری شوند زودتر فاسد می شوند چون در گوشه و کنار هرم، هوای بیشتری وجود دارد و موقعیت برای فساد جسد مهیاتر است. جالب تر اینکه آنها این ادعا را با اجساد حیوانات آزمایش کرده بودند و نتیجه این آزمون، درستی این ادعا را اثبات می کرد.»


بانوی شجاع ایرانی

مسافران ایرانی در کمال امنیت به مصر سفر کردندو در طول سفر گروهی آنها را همراهی و اسکورت می کردند. هر چند با ورود ایرانی ها به قاهره، اوضاع داخلی مصر کمی نابسامان بود اما بدون هیچ مشکلی برنامه های تور انجام می شد. در این سفر اینکه یک زن، اولین تور گردشگری ایران به مصر را هدایت و سرپرستی می کند حسابی برای مصری ها جالب بود. البته سفر به مصر به همین راحتی ها هم که تصورش را می کنید نیست چرا که به نقل از خانم حاتمی پور، برای سفر به مصر ویزای انفرادی صادر نمی شود بلکه ویزا به صورت گروهی است و در حال حاضر هم اقامت هفت روزه در مصر دو هزار دلار هزینه دارد که هزینه بسیاری است. «ما در تلاش هستیم تا بدون اینکه از کیفیت سفر به مصر کم شود، هزینه آن را تا حد امکان پایین بیاوریم.»

ماجراجویی بانوی ایرانی در مصر


دوستی مصر و ایران

خانم حاتمی پور امیدوار است گردشگری بین دو کشور ایران و مصر توسعه بیشتری پیدا کند چرا که به نظرش هر دو کشور دارای فرهنگ و تمدن تاریخی غنی می باشند. «اعتقادم این است که تجارت یکطرفه نیست و دوست دارم در سفرهایی که در آینده به این کشور خواهم داشت، مردم مصر را با فرهنگ ایرانی آشنا کنم و آنها را ترغیب کنم که به کشورمان سفر کنند. با علاقه عمیقی که در مصری ها نسبت به ایرانی ها دیدم در آینده نزدیک مطمئنم مصری ها را در پروازهای بین دو کشور خواهیم دید و امیدوارم که این اتفاق رخ بدهد.»


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.