ماجرای افزایش دوباره تعرفه تلفن ثابت چه بود؟!

ماجرای افزایش دوباره تعرفه تلفن ثابت چه بود؟!

پس از مدت‌ها چالش و بحث با رگولاتوری بر روی موضوع افزایش تعرفه تلفن ثابت، سرانجام مخابرات توانست تعرفه تلفن‌های ثابت خود را ۱۲ درصد افزایش داده و این موضوع توسط شورای رقابت به تصویب رسیده و در حال اجرا است.

داوود زارعیان – مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران – در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: تا پیش ازاین هر پالس تماس از تلفن ثابت به ثابت از ساعت ۶صبح تا یک ظهر ۱۳۴ ثانیه و از ساعت یک ظهر تا ۲۱ شب میزان ۱۵۹ ثانیه و ازساعت ۲۱ تا ۶ صبح میزان ۱۹۳ ثانیه بود که این میزان به ۱۲۰ ثانیه کاهش یافته است.

وی ادامه داد:این میزان برای استان‌های هم کد نشده، ۱۲۰ ثانیه و برای استان‌هایی که هم کد شده‌اند هر پالس ۱۰۵ ثانیه محاسبه می‌شود. در حال حاضر استان تهران، البرز و چند شهر از استان اصفهان هم کد شده‌اند و برای سایر استان‌ها هم در حال برنامه‌ریزی هستیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا مخابرات برنامه‌ای برای افزایش تعرفه سایر خدمات مخابراتی ندارد، گفت: فعلا برنامه‌ای برای افزایش تعرفه سایر خدمات مخابرات نداریم.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین جلسه‌ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در فروردین‌ماه ، نرخ مکالمات تغییر نداشته و تنها شاهد کاهش زمان مکالمه‌ها بودیم.

در جلسه شماره ١٣٧ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات عطف به درخواست‌های شرکت مخابرات و با عنایت به افزایش هزینه نگهداری و اجرایی و جلوگیری از زیاندهی شبکه تلفن ثابت، موضوع را بررسی و مقرراتی را تصویب کرد.

براساس تصمیم‌گیری کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استان‌هایی که در آنها طرح هم کدسازی انجام نشده است به ازای هر ١٢٠ ثانیه یک پالس تعیین می‌شود.همچنین تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استان‌هایی که در آن‌ها طرح هم کد سازی انجام شده است به صورت یکنواخت در کل استان به ازای هر ١٠۵ ثانیه یک پالس تعیین می‌شود.

همچنین در جلسه این کمیسیون تاکید شده است که قیمت پالس کماکان بدون تغییر برابر ۴۴٫۷ ریال است.

به گفته مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران نرخ جدید پالس مکالمات تلفن ثابت از اول اسفندماه سال ۹۰ در قبوض مشترکان تلفن ثابت اعمال می‌شود.

در حالی که تعرفه تلفن ثابت، تاکنون برای هر پالس مکالمه مبلغ ۴۴٫۷ ریال بود اما در اوایل سال ۹۱ مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات اعلام کرده بود که افزایش تعرفه از اسفندماه مبلغ ۵۱٫۰۳ ریال در قبوض مشترکین محاسبه شده است که این تغییر قیمت براساس ابلاغیه شورای رقابت و هماهنگی با مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است.

به گفته مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران نرخ‌های جدید از ابتدای اسفندماه سال گذشته در قبوض مشترکان اعمال و محاسبه شدند و هم اکنون تعرفه‌های جدید برای مشترکان تلفن ثابت در حال محاسبه است.

این تغییر قیمت‌ها در حالی است که تعرفه‌های تلفن ثابت آخرین بار در سال ۸۳ اصلاح و تغییر کرده و از آن زمان به بعد بدون تغییر مانده بود و کشورمان در ITU از نظر رتبه‌بندی تعرفه تلفن ثابت به عنوان ارزان‌ترین کشور از نظر مبلغ تعرفه مکالمات تلفن ثابت شناخته شده است.

زارعیان برای رفع ابهام در تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت، خبرنگار ایسنا تصریح کرد: همچنان مبلغ ۴۴٫۷ ریال برای مکالمات محاسبه می‌شود.

اما به نظر می‌رسد افزایش تعرفه‌ها به ۵۱٫۰۳ ریال چندان با کاهش زمان پالس مکالمات متناقض نیست و اگر هر دو مورد را در نظر بگیریم ، باز هم به افزایش تعرفه‌ه میرسیم و این بدین معنی است که افزایش نرخ به ۵۱٫۰۳ با کاهش پالس به ۱۲۰ و ۱۰۵ ثانیه یکی است و هر دو حالت افزایش تعرفه در مکالمات تلفن ثابت را نشان می‌دهد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.