ماجرای شیرهایی که در آب می‌ریزند


ماجرای شیرهایی که در آب می‌ریزند

۱۳:۲۸ (چهارشنبه ۲۱ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

اگر در زمان‌های دور بحث این بود که برخی شیرفروش ها کمی آب هم قاطی شیر می‌کنند، اما این روزها شیرهایی به بازار آمده است که گویی شیرفروشان اندکی شیر را با آب مخلوط کرده و می فروشند.

شیرهای کیسه‌ای که در بازار است دیگر فقط رنگی از شیر دارند، طعم و مزه‌اش نیز شبیه شیر نیست، وقتی گرم می‌شود بخش زیادی آب و بخش خیلی کوچکی شبیه شیر به دو بخش تفکیک می‌شود.

نگرانی از این است که  طعم و مزه شیر اصلی در ذائقه نسل‌های امروز گم شود و بعدها شیر را با آب اشتباهی بگیرند.

امروزه یک لیوان شیری که والدین به بچه‌اش می‌دهد نگران است که آیا این به اصطلاح شیر می‌تواند رشد فکری، استخوانی و تامین ویتامین و کلسیم بچه را تامین کند یا سر خودش و بچه‌اش شیره می‌مالد و عذاب وجدان از اینکه اگر موثر نشود چه خبط بزرگی کرده است.

بعد از حدف یارانه ۵۰۰ میلیارد تومانی شیر، قیمت تمام شده تولید شیر بیشتر شد تا جدال دو بخش دامداران و کارخانه‌ها هم سر قیمت بالا بگیرد هر کدام تا جایی که توانستند قیمت را بالا کشیدند و زمانی که راهی برای بالا بردن قیمت نمی‌ماند از چربی و اندازه بسته‌ها کم کردند، تا اینکه هر دو آب رفتند، طی یکسال گذشته کم شدن حجم بسته‌ها و آبکی شدن شیر و لبنیات کاملا محسوس بود و هر شهروندی در خرید  هفتگی خود کاملا آنرا احساس می‌کرد.

کار به جایی رسید که شیرهای یک درصد و ۱٫۵ درصد چربی هم وارد بازار شد یعنی بعد از اینکه قیمت به حد کافی بالا رفت و شیر ۳۵۰ تومانی به ۸۵۰ تومان و بسته‌های تتراپک به ۱۶۰۰ تومان رسید دیگر نوبت آن بود که از چربی آن کم کنند تا بیشتر برای کارخانه‌ها بصرفد اما در اصل همه این فشارها برای مردم، کودکان و نوجوانانی بود که نیاز دارند به خاطر سلامتی خود روزانه حداقل یک لیوان شیر بخورند.

این کش‌وقوس‌ها به جایی رسید که شیر در بازار کم شد پدر خانواده در برابر تقاضای فرزندش حرفی برای گفتن نداشت، باید امروز و فردا می‌کرد که شاید مغازه‌های محل‌شان شیر بیاورند.

برخی ازمغازه ها می‌گفتند از اول خیابان که شیر می‌آید به وسط خیابان نرسیده تمام می‌شود، برخی می‌گفتند آنقدر کم است که همان یک ساعت اول صبح تمام می‌شود.

بعد قرار شد شیر ارزان شود تا اقشار کم درآمد هم توان خرید داشته باشد شیرهایی با ۱٫۵ درصد چربی، غافل از اینکه اینها شبیه شیر هستند وقتی گرم می‌شوند دو لایه شیر و چربی قابل تفکیک است،‌ مزه آب می‌دهد و معلوم نیست آیا خواص شیر دارد یا نه؟

کارشناسان تغذیه می‌گویند، اگر شیر هموژنیزه شود تمام چربی‌ها باید در حد میکرون خرد شده و در کل شیر پخش شود در این حالت، شیر یکنواخت دیده می‌شود اما در غیر اینصورت چربی به دیواره ظرف می‌چسید میزان ویتامین ِD کم شده و جذب کلسیم کاهش می‌یابد.

این کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه هزینه هموژنیزاسیون شیر بیشتر است معمولا کارخانه‌ها کمتر این کار را انجام می‌دهند.

همچنین آنها معتقدند شیر با بار میکروبی بالا برای شیرهای کیسه‌ای یا به اصطلاح ۱٫۵ درصد چربی‌ که در بازار است استفاده می‌شود.

.

.

.

.

..

.

.

.

.

فارس


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.