ماجرای ازدواج شاه و دختر ایتالیایی

۰۲م اسفند ،

شاه می خواست با یک زن ایتالیائی، ازدواج کند. برای این موضوع، احتیاج به موافقت آیت الله بروجردی بود. بسیار تلاش شد که ایشان، فتوا به جواز ازدواج دائم با غیر مسلمان بدهد. ” یادم هست: آیت الله بروجردی، حتی ازدواج موقت را نیز فتوا ندادند،

یکی از مراجع تقلید به مخالفت آیت‌الله بروجردی با ازدواج شاه با یک دختر ایتالیایی اشاره می‌کند.

نامه نیوز می نویسد: حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی دبیر سابق شورای نگهبان و از مراجع تقلید در خاطرات خود به «فتوای آیت الله بروجردی دربارهٔ ازدواج محمدرضا شاه با یک زن ایتالیایی» اشاره می‌کند و می‌گوید:

شاه می خواست با یک زن ایتالیائی، ازدواج کند. برای این موضوع، احتیاج به موافقت آیت الله بروجردی بود. بسیار تلاش شد که ایشان، فتوا به جواز ازدواج دائم با غیر مسلمان بدهد. “

یادم هست: آیت الله بروجردی، حتی ازدواج موقت را نیز فتوا ندادند، با اینکه حداقل ازدواج موقت با اهل کتاب، بلااشکال است. گرچه آیت الله بروجردی، چه دائم و چه موقت را، بلااشکال می دانستند.

شاید این عدم فتوا به جواز ازدواج با غیر مسلمان، به این خاطر بود که در آن شرایط، این ازدواج را، بخصوص برای شاه، به صلاح مسلمین نمی دانستند. گرچه مستقماً از طرف دربار این استفتاء صورت نگرفته بود، اما در عین حال، فتوای خود را، که جایز می دانستند، ننوشتند، بلکه مرقوم فرمودند:«علمای امامیه، ازدواج دائم با کتابیه را جایز نمی دانند.»


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.