ماجرای اعدام اتباع ایرانی در عربستان و واکنش‌های تهران

به گزارش خبرنگار مهر، اعدام چندین ایرانی طی چند روز گذشته در عربستان سعودی واکنش های فراوانی از سوی دستگاه‌های رسمی و افکار عمومی ایرانیان به همراه داشته است.

ماجرای اعدام این چند ایرانی از آنجا آغاز شد که در فروردین ماه امسال چند سایت عربستانی ادعا کردند که دولت این کشور هشت شهروند ایرانی را به اتهام حمل مواد مخدر اعدام کرده است. همچنین در خردادماه جاری نیز ده ایرانی در زندان دمام عربستان به اعدام محکوم شدند.

تا اینکه در چند روز گذشته بر اساس اخبار برخی منابع اینترنتی اعلام شد که این ده ایرانی اعدام شدند و تعداد اعدام شدگانی ایرانی در کشور عربستان به هیجده نفر رسید.

پیش از این علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه از توقف اعدام اتباع ایرانی در عربستان خبر داده و تاکید کرده بود: من در این خصوص با سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان صحبت کردم و خوشبختانه روند اجرای حکم اعدام این هموطنان متوقف شده است. امیدوارم با مبادله توافق‌نامه‌های دوجانبه میان ایران و عربستان درباره تبادل زندانیان، زمینه آزادی این عزیزان فراهم شود.

به دنبال تایید خبر اعدام تعدادی از اتباع کشورمان در عربستان سعودی به اتهام حمل مواد مخدر، حسن زید کاردار این کشور در تهران در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعترض شدید کشورمان به اقدام ضد انسانی دولت عربستان سعودی به وی ابلاغ شد.

 در این دیدار علیرضا عنایتی مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه اصرار دولت عربستان بر محروم نگه داشتن بازدداشت شدگان ایرانی از حق دسترسی کنسولی را محکوم و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به عدم پایبندی آن کشور به تعهدات بین المللی و موازین حقوق بشری را ابراز کرد.

همچنین تاکید شد که دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام را مغایر موازین اسلامی و حقوق بین الملل دانسته و ضمن پیگیری این موضوع در مراجع ذیربط بین المللی، تبعات حقوقی و سیاسی این گونه اقدامات را بر عهده دولت عربستان سعودی می داند.

کاردار عربستان در این دیدار اظهار داشت : مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع در اولین فرصت منتقل خواهند کرد.


در همین حال رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه نیز امروز در نشست خبری در در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر، که پرسید در سال ۱۳۲۲ یک تبعه ایرانی در عربستان اعدام شد که این اقدام باعث قطع رابطه ۵ ساله ایران و عربستان شد و در حال حاضر اقدام وزارت امور خارجه در پی این اعدام ها که بدون هیچگونه اطلاع رسانی و رعایت حقوق اتباع ایرانی صورت گرفته، چیست؟ که مهمانپرست گفت: این افراد حدود پنج سال پیش به جرم حمل موادمخدر بازداشت و محاکمه شده بودند و این حکم آن موقع صادر شد که از همان موقع وزارت امور خارجه از هیچگونه تلاشی در تهران و ریاض درباره این افراد دریغ نکرد.

 

مهمانپرست با ابراز تاسف از اظهارات متناقض مقامات سعودی و بغرنج کردن این ماجرا افزود: دولت سعودی باید به کنوانسیون های بین المللی و حق دسترسی کنسولی اتباع کشورمان احترام می گذاشت.


وی گفت: دولت سعودی برخلاف مقررات بین المللی عمل کرد و این افراد از وکیل، مترجم و حمایت کنسولی بی بهره ماندند به همین علت کاردار سفارت عربستان را احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان را به وی اعلام کردیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این اقدام دولت سعودی برای این کشور تبعات سیاسی و حقوقی دارد و ما این موضوع را از طریق کنوانسیون های بین المللی پیگیری می کنیم.

 

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس به اعدام چندین ایرانی دربند دولت سعودی واکنش نشان داد و اظهار داشت که کمیسیون امنیت ملی قطعا وزارت امور خارجه را در زمینه اعدام ۱۸ تبعه ایرانی در عربستان مورد سئوال قرار داده و ضمن دعوت از وزیر امور خارجه در کمیسیون، طرح سئوال از صالحی را امضا و در صحن مطرح خواهیم کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.