ماجرای برنج‌های آلوده نباید برای گندم‌های وارداتی تکرار شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه ماجرای برنج‌های آلوده نباید دوباره درباره گندم‌های آلوده تکرار شود، خواستار آن شد که مسئولان امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت قبل از انجام هرگونه وارداتی از جمله واردات گندم به کشور حتما تائیدیه مراجع ذیصلاح را اخذ و سپس نسبت به واردات آن اقدام کنند.

عباس رجایی در گفتگو با مهر درخصوص واردات برخی محصولات کشاورزی مانند گندم از کشورهای هند و پاکستان، اظهارداشت: یکی از وظایفی که بایستی دستگاههای نظارتی از جمله وزارت جهادکشاورزی در حوزه قرنطینه گیاهی، موسسه استاندارد و وزارت بهداشت و درمان در حوزه سلامت مواد غذایی باید دنبال کنند، انجام آزمایشهای تخصصی بر روی انواع محصولات وارداتی است به طوری‌که اگر این محصولات دارای مشکلات جدی از نظر عوامل بیماری‌زا بودند از ورود آنها به کشور خودداری کنند.

وی به واردات برنج‌های آلوده به کشور در سالهای گذشته اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع قبلا هم در مورد برنجهای آلوده در مجلس دنبال شد و نمایندگان به این نتیجه رسیدند که محصولات کشاورزی وارداتی حتما باید از نظر عاری بودن از عوامل بیماریزا، سموم و فلزات سنگین مورد تائید مراجع ذیصلاح قرار گیرند و بعد نسبت به ترخیص آن از گمرک اقدام شود.

نماینده مردم اراک در مجلس با اشاره به اینکه اخیرا گزارشی از دفتر قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات مبنی بر آلوده بودن گندم‌های هند و پاکستان به عوامل بیماریزا به دستمان رسیده است، گفت:  از مسئولان امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت می خواهیم قبل از انجام هرگونه وارداتی از جمله واردات گندم به کشور حتما تائیدیه مراجع ذیصلاح را اخذ و سپس نسبت به واردات آن اقدام کنند.

رجایی با اعلام اینکه مسئله واردات گندم را دردستورکار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار دارد، هشدار داد:  ماجرای برنج‌های آلوده نباید دوباره در مورد گندمهای آلوده تکرار شود اما درصورتی که تخلفی در این زمینه صورت گیرد، با دستاندرکاران انجام این کار به صورت جدی برخورد خواهد شد.

به گزارش مهر، اصغر شایان مدیر قرنطینه‌ای سازمان حفظ نباتات کشورپیش از این با بیان اینکه محصول گندم هند و پاکستان آلوده به عوامل بیماری‌زا هستند، گفته بود: براساس ضوابط قرنطینه ای جمهوری اسلامی ایران، گندم‌های هند و پاکستان به هیچ وجه نباید به کشور وارد شوند.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.