ماجرای برکناری تقی​پور و لغو سفر احمدی​نژاد به ترکیه چه بود؟

۲۷م آذر ،

نسرین وزیری: اگرچه «اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری» در مجلس و «آزادی مهدی هاشمی» از سوی دستگاه قضا، از خبرسازترین اتفاقات یکی دو روز اخیر بوده است، اما خبر سفر احمدی​نژاد به ترکیه و برکناری وزیر ارتباطات در راستای ادغام وزارت راه و شهرسازی با این وازتخانه، همچنان در صدر خبرها می باشند.

خبر سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه را رسانه​های ترکی دادند و خودشان هم از لغوش خبر رسانی کردند. ۲۵ آذرماه روزنامه حریت چاپ ترکیه اعلام کرد که محمود احمدی نژاد، ۱۷ دسامبر برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا با عنوان«شب عُرُس» به قونیه سفر می‌کند. بر اساس این خبر، قرار بر این بود که رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه نیز رئیس جمهور ایران  را همراهی کند . امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان نیز قرار بود در این مراسم شرکت کند.

این خبر واکنش​های بسیاری را برانگیخت. واکنش​هایی عموما انتقاد آمیز که این سفر در اواخر دوره ریاست جمهوری احمدی​نژاد را غیر ضرور می​خواندند. برخی از موضع سیاسی به دلیل رویکردهای اخیر دولت ترکیه در قبال ایران و استقرار موشک پاتریوت و برخی از موضع فرهنگی به دلیل آنکه مولانا شاعر ایرانی است نه ترک!

پس از این مخالف​ها بود که امروز خبرگزاری آناتولی ترکیه در خبری نوشت که رئیس جمهور ایران سفر روز دوشنبه خود به ترکیه را لغو کرد. این خبرگزاری  به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که احمدی‌نژاد سفر خود را به خاطر تداخل برنامه‌ها لغو کرده است. محمدرضا فرقانی مدیر کل امور بین الملل دفتر رئیس جمهور نیز با تایید خبر لغو سفر رئیس جمهور به ترکیه، سبب این تصمیم را مشغله کاری احمدی​نژاد خواند.

اما تصمیم خبرساز دیگر دولتمردان، برکناری وزیر ارتباطات بود. تصمیمی که شبانه اتخاذ شد {اینجا}، بعد قرار به ادغامش در وزارت راه و شهرسازی به منظور تشکیل وزارت زیربنایی شد {اینجا}، سپس با انتقاداتی پیاپی مواجه شد {اینجا} و بعد دولت از موضعش در ادغام عقب نشینی کرد! {اینجا}

رضا تقی​پور هم که کرسی وزارت را به علی نیکزاد به عنوان سرپرست، واگذار کرده بود، در جلسه تودیعش حضور نیافت {اینجا} و امروز هم گفت که ماجرای برکناری​اش مفصل است که در آینده شرح می​دهد. او از پاسخ به دیگر سوالات مهر سرباز زد و گفت که فعلا فصد مصاحبه ندارد.

این در حالی است که محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور پیش از این گفته بود که «آقای مهندس تقی‌پور از این جابجایی نرنجیدند» {اینجا}، رئیس جمهور هم گفته بود که تا این دولت هست، تغییرات هم هست.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.