ماجرای تحویل خودروی دنا پلاس به نمایندگان چیست؟

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که بهتر بود به جای خودروی دنا پلاس اتومات که به برخی نمایندگان متقاضی تحویل شده، خودروی معمولی‌تری به آن‌ها داده می‌شد و مالکیت آن نیز در اختیار مجلس شورای اسلامی بود.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخی انتقادات نسبت به تحویل خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان به صورت اقساط اظهار کرد: من خودم در دوره نهم، دهم و یازدهم خودرو نگرفتم و تقاضای خودرو هم نکردم بلکه از خودروی شخصی‌ام که یک ال ۹۰ مدل سال ۹۰ بود استفاده می‌کنم و در رفت و آمد از به شهرستان‌ نیز از یک خودروی اسنپی مشخص استفاده می‌کنم.

وی ادامه داد: به نظر من تحویل خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان متقاضی مناسب نبود؛ باید خودروی معمولی‌تری به نمایندگان داده می‌شد؛ نوع خودرو نباید به گونه‌ای باشد که هزینه بالایی داشته باشد؛ البته باید پاسخگوی میزان رفت و آمدها در جاده‌ها هم باشد.  بهتر بود مالکیت‌اش با مجلس شورای اسلامی باشد؛ مثل وزیری که چندین خودرو در دفترش دارد و متعلق به بیت‌المال است بهتر بود این خودرو هم متعلق به بیت‌المال بود و روزی که فرد دیگر نماینده نیست آن را تحویل می‌داد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌که مجلس چه نوع خودرویی برای نمایندگان تهیه کند قابل تامل است؛ باید خودرویی مطابق با شئونات باشد و به نحوی حداقل کارهای نماینده انجام شود. از سوی دیگر اگر کسی یکی دو دوره نماینده شد نباید حتما این را حق بداند که هر بار خودرو بگیرد. در خصوص خانه هم همین طور است؛ نمایندگانی که در تهران خانه و امکان اسکان در حد شئونات دارند نباید این را حق بدانند که حتما هزینه منزل نیز دریافت کنند؛ کسانی هم هستند که در دوره‌های قبلی خودرو گرفتند و می‌توانند از آن هنوز استفاده کنند؛ کما این‌که برخی همکاران همین‌طور هستند و شاید خیلی نیاز نباشد مجددا خودرو دریافت کنند که در این صورت تعداد خودروها پایین می‌آید.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات‌اش با بیان این‌که قانون مدیریت خدمات کشوری جایگاه نماینده را مطابق با جایگاه وزیر می‌داند، اضافه کرد: طبیعتا نماینده برای انجام امورات و وظیفه نمایندگی‌اش نیاز به خودرو دارد کما این‌که هر کدام از وزرا هم خودرویی را از طرف وزارتخانه در اختیار می‌گیرند و استفاده می‌کنند و تعداد، مدل، نوع و هزینه‌ای که برای خودرو و رانندگان یا کسانی که در کنار وزیر هستند صورت می‌گیرد، قابل توجه است. همچنان که در دفاتر و ستاد وزیر نیز حداقل ۳۰ نفر از رییس حوزه دفتر تا دبیرخانه شاغل هستند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد استفاده وزرا از امکانات بیش از حد نیازشان است و در آنجا در میزان استفاده از بیت‌المال اصراف می‌شود از سویی نماینده هم برای انجام امورات‌اش حداقل‌هایی را نیاز دارد و مجلس شورای اسلامی هم باید راهکارهایی داشته باشد. البته شاید در ذهن مردم نمایندگان به جهت ارتباط مردمی که دارند باید امکانات کمتری از وزرا در اختیار بگیرند به هرحال نمایندگان نمی‌توانند با مردم ارتباط نداشته باشند و جواب تلفن مردم را ندهند در حالی که وزرا این حریم را به راحتی برای خود قائلند و حتی به تلفن نمایندگان هم جواب نمی‌دهند. این نوع نگرشی در جامعه است که هر کسی که جواب تلفن ندهد و در دسترس نباشد، آن را نشانه جایگاه بالاتر و کلاس آن فرد می‌دانند، اما در مورد نمایندگان این طور نیست.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در پی اعلام تحویل خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس شورای اسلامی به نمایندگان متقاضی از سوی روح‌الله ایزدخواه،  کاربران شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند.

روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس شورای اسلامی به نمایندگان متقاضی خبر داد و نوشت: «در ابتدای شروع مجلس شورای اسلامی فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت:

١. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در اینصورت، هزینه ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می شود.

٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در اینصورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود ۵ میلیون)، از هزینه های دفتری ماهانه حذف می شود.

٣. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود.

بنده چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام وی ام ١١٠ به ارزش فعلی ۵٠ میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دنا پلاس اتومات را انتخاب کردم.

قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.»

اعلام این خبر موجب بروز واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شد برخی کاربران به تفاوت قیمتی خودروی تحویلی به نمایندگان با خودروی دنا پلاس اتومات موجود در بازار اشاره و نسبت به آن انتقاداتی وارد می‌کردند.

روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز ساعتی پیش نامه خود به معاون اجرایی مجلس را منتشر کرد که  در آن اعلام کرده بود: «علی‌رغم درخواست اولیه انصراف خود را از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات اعلام می‌دارم ضمنا در صورتی که هزینه‌ای بابت این انصراف متوجه مجلس شورای اسلامی می‌شود پرداخت خواهم کرد.»

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.