ماجرای عجیب کشمکش قدرت در وزارت ارتباطات

۴ م دیماه ،

کارکنان اداری و پژوهشگران صبح روز قبل که از دروازه مرکز تحقیقات ICT می گذشتند تا پا به فضای معمولا آرام و بی سر و صدای این مرکز در انتهای خیابان امیرآباد شمالی شوند، گمان نمی کردند که یک روز توفانی را در این مرکز پیش رو داشته باشند، اما روند سریع تغییر و تحول در این مرکز اکثر آنان را شوکه کرد.
در حالی که با اعلام برکناری وزیر ارتباطات، اعلام تصمیم رییس دولت برای ادغام وزارت و سپس مصوبه مجلس برای جلوگیری از ادغام، فضای بلاتکلیفی در موسسات و مراکز و شرکت های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حاکم شده و همه منتظرند تا نظر نهایی شورای نگهبان اوضاع را مشخص کند، ناگهان خبر رسید که مرتضی براری، رییس مرکز تحقیقات ICT برکنار شده است؛ آن هم به دست مهدی اخوان بهابادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی!
اخوان بهابادی صبح دیروز در نامه ای کوتاه خطاب به مرتضی براری چنین نوشت:
“جناب آقای دکتر براری
با توجه به تصوییب نامه مورخ ۱۱/۹/ شورایعالی اداری، بدین وسیله از زحمات جنابعالی در طول مدت مسوولیت در موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات تقدیر و تشکر به عمل می آید.”
اخوان، که در طول ماه های قبل جنگ پنهانی بین او و براری بر سر ریاست مرکز جریان داشته، سپس کارکنان مرکز تحقیقات را فراخواند تا برای آنان سخنرانی کند.
وی در سخنانی، با اعلام تغییر نام “پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات” به “پژوهشگاه مرکز عالی فضای مجازی” زیر نظر مرکز عالی فضای مجازی، اعلام کرد که این مرکز از این پس به عنوان بازوی عملیاتی مرکز ملی فضای مجازی فعالیت خواهد کرد.
او در این جلسه عمومی ضمن اعلام برکناری رییس مرکز که منصوب تقی پور، وزیر برکنار شده ارتباطات بود، برکناری مستوفی معاون توسعه منابع انسانی، را نیز اعلام کرد و گفت که خود او تا معرفی رییس تازه، سرپرست پژوهشگاه مرکز عالی فضای مجازی خواهد بود.
اخوان اما خبرهای دیگری هم داشت. او از تغییر ساختار در این پژوهشگاه خبر داد و گفت که ۲۰۰ ردیف سازمانی در مرکز ملی فضای مجازی تعریف و تصویب شده و از این پس با انتقال بخش های اداری پژوهشگاه به مرکز عالی فضای مجازی، یک پژوهشکده تازه با عنوان “پژوهشکده محتوا” در پژوهشگاه شکل خواهد گرفت و تعداد پژوهشکده ها را از ۴ به ۵ می رساند.
وی همچنین گفت که چهار نفر از معاونان سازمانی در مرکز تحقیقات تغییر خواهند کرد اما بقیه نیروی انسانی کماکان در مسوولیت های خود ابقا می شوند.
اخوان همچنین با اعلام افزیش حجم کاری در پژوهشگاه به سبب متولی شدن آن در حوزه اجرایی فضای مجازی در تمامی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، گفت: مسوولیت نظارت، ‌تعریف پروژه و برون سپاری به پژوهشگاه فضای مجازی سپرده شده و تسهیم بودجه IT کلیه سازمان ها نیز به عهده این پژوهشگاه خواهد بود و حتی در مورد بودجه سال ۹۲ نیز این پژوهشگاه اقدام خواهد کرد.
به گفته اخوان، با تعریف تازه پژوهشگاه فضای مجازی، فقط گروه ماهواره در پژوهشکده CT باید تغییر کارکرد دهد چون کاری برایش در پژوهشگاه تازه وجود ندارد.

** مبنای اقدامات اخوان چه بود
اما چگونه می گردد که اخوان بهابادی، اقدام به برکناری رییس مرکزی کرده که منصوب وزیر ارتباطات است.
موضوع به مصوبه جلسه ۱۱/۹/ شورایعالی اداری مربوط می گردد. مصوبه ای که به امضای محمود احمدی نژاد رسیده و بیان می دارد:
“موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات به پژوهشگاه فضای مجازی تغییر نام یافته و وابسته به مرکز ملی فضای مجازی اداره می گردد.”
این مصوبه که در تاریخ ۲۳ آذرماه ابلاغ شده است.

** نیکزاد وارد می گردد
اما هنوز مرکب امضای اخوان بهابادی خشک نشده بود که علی نیکزاد، وزیر راه و مسکن و سرپرست وزارت ارتباطات رسما اعلام موضع کرد.
سید عباس محمدی، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت ارتباطات با ارسال نامه ای به براری، با اعلام اینکه مصوبه شورایعالی اداری هنوز ابلاغ نشده، از مرتضی براری خواست که بر صندلی خود بماند.
نامه محمدی، منتقل کننده نظر علی نیکزاد است که سرپرستی خود او بر وزارت ارتباطات در صورت تایید مصوبه مجلس، غیرقانونی خواهد بود. این نامه که خطاب به براری صادر شده، به این شرح است:

“جناب آقای دکتر براری
رییس محترم پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
با سلام؛
حسب دستور سرپرست محترم وزارت جناب آقای مهندس نیکزاد تا زمان ابلاغ مصوبه شماره ۱۹۰۹۱۲ مورخ ۲۳/۹/۹۱ از طرف ایشان هیچ گونه تغییر و جابجایی قانونی نیست و جنابعالی کما فی السابق کسوول پژوهشگاه بوده و کلیه مدیران و پرسنل می بایست تحت امرتان باشند.”

** کی به کی است؟
خبرها حاکی از این است که به احتمال قوی، اخوان بهابادی به سرپرستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب خواهد شد و این چیزی نیست که علی نیکزاد از آن بی اطلاع باشد.
از سوی دیگر هم نیکزاد و هم اخوان را شخص رییس جمهور منصوب می کند و هم رییس جمهور است که پای مصوبه شورای عالی اداری امضا گذاشته و ابلاغ کرده است.
به گزارش فناوران حال مشخص نیست نامه نیکزاد خطاب به براری در چه فضایی نوشته شده است. آیا این صرفا برای رعایت روال قانونی امور انجام شده و به زودی با ابلاغ مصوبه ۲۳/۹/۹۱ از سوی نیکزاد به زیرمجموعه وزارت، پژوهشگاه به اخوان تحویل داده خواهد شد یا اینکه نامه نیکزاد را باید یک اشتباه لپی قلمداد کرد.
با توجه به اینکه سرپرستی نیکزاد بر وزارت ارتباطات تا ۱۵ روز پس از تایید احتمالی مصوبه مجلس در شورای نگهبان همچنان پابرجا خواهد بود، البته به شرط اینکه در این مدت رییس جمهور شخص دیگری را برای سرپرستی معرفی نکند، می توان انتظار روزهای پر کشمکشی را در پژوهشگاه فضای مجازی کشید.


iTanalyze.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.