ماجرای مرغ و تخم‌مرغ این بار در خودرو

۰۹اردیبهشت،

ماجرای مرغ و تخم‌مرغ این بار در خودرو

با رایزنی‌های انجام شده بین خودروسازان و وزارت نفت بالاخره مقرر شد عرضه بنزین یورو ۴ تا خردادماه در سه کلانشهر تهران، کرج و اراک آغاز شود.

به گزارش «عصرخودرو» به نقل از فارس ماجرای خودرو و سوخت با استاندارد یورو ۴  چندین سال است که از سوی وزارت نفت و خودورسازان دنبال می گردد، به طوری که هراز گاهی از سوی وزارت نفت اعلام می گردد تا خودرو نباشد سوخت هم نیست و از طرفی خودورسازان هم می گویند تا سوخت نباشد خودرو با استاندارد یورو هم تولید نمی شود.

*ماجرای مرغ و تخم مرغ اینبار در خودرو و سوخت یورو ۴

این موضوع، اول خودرو یا بنزین یورو ۴، سالیانی است که نقل محافل خودروسازان و نفتیها است تا اینکه دولت برای خاتمه به این موضوع التیماتوم صادر کرد و مقرر شد که تا ابتدای سال ۹۲ هم سوخت یورو۴ عرضه و هم خودرو با استاندارد یورو۴ تولید شود.

با آغاز سال ۹۲ پلیس با توجه به عدم تولید خودرو با استاندارد های یورو۴ شماره گذاری خودروها را متوقف کرد و خودرو سازان سبب عدم تولید را عرضه نشدن این نوع سوخت در کشور اعلام کردند.

به نظر می رسد بعد از بحث و جدل هایی که در روزهای اخیر بین وزارت نفت و خودرو سازان انجام شده این موضوع برطرف شده است و تا ابتدای تیر ماه هم خودروسازان و هم وزارت نفت فرصت گرفته اند که بنزین و خودرو را با استاندارد یورو ۴ عرضه کنند.

*عرضه بنزین یورو ۴ در سه شهر تا یک ماه دیگر

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا اعلام کرده است که براساس توافق صورت گرفته بین خودروسازان و وزارت نفت مقرر شده که از ابتدای خرداد ماه جاری بنزین یورو ۴ در سه شهر تهران،اراک و کرج به صورت سراسری توزیع شود.

وی ادامه داده است بر اساس همین توافق مقرر شده است از ابتدای مرداد ماه نیز توزیع سوخت بنزین با استاندارد یورو ۴ در شهرهای تبریز و اصفهان و از اول مهرماه با افزایش تولید این سوخت عرضه آن نیز در سراسر کشور آغاز می گردد.

* وضعیت تولید بنزین یورو ۴ در کشور

براساس اعلام مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم اکنون در کشور روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو۴ تولید می گردد که به سبب حجم کم تولید با بنزین معمولی ترکیب شده و برای عرضه در سرتاسر کشور منتقل می گردد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه امکان تولید روزانه حدود ۵٢ میلیون لیتر بنزین با استانداردهای یورو ۴ و ۵ تا پایان سال در کشور فراهم می‌شود اخیرا اعلام کرده است این افزایش ظرفیت مربوط به پالایشگاه آبادان با ٣ میلیون لیتر، پالایشگاه شهید تندگویان تهران با ٣ میلیون لیتر، پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با ١۶ میلیون لیتر، پالایشگاه بندرعباس با ۱۲٫۴ میلیون لیتر، لاوان با ۲٫۹ میلیون لیتر، اصفهان با ١١ میلیون لیتر و تبریز با ۳٫۸ میلیون لیتر خواهد بود.

دوشنبه ۹ اردیبهشت   ۱۷:۴۹

منبع: عصر خودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.