ماده “۶۴۶ قانون مجازات” تبعیض ناروا در حق دختران است

۱۲م دیماه ،

یک وکیل دادگستری گفت: ماده ۶۴۶ قانون مجازات اسلامی، در راستای حمایت از دختران کم سن و سال جامعه و رفع تبعیض یاد شده نیاز به اصلاح دارد.

“محسن بزرگی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ثبت نکاح ۷۵کودک زیر ۱۰ سال در تهران اظهار داشت: عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر‌قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی ممنوع است.

وی ادامه داد: چنانچه ولی دختر ازدواج فرزند خود را قبل از رسیدن وی به سنین یاد شده، به مصلحت طفل تشخیص دهد و تشخیص وی مورد تایید دادگاه صالح قرار گیرد، این ازدواج از منظر قانونی قابل ثبت خواهد بود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه ازدواج قبل از بلوغ بدون اذن ولی ممنوع است گفت: چنانچه ‌مردی با دختری که به حد بلوغ نرسیده بدون اذن ولی وی و اخذ اجازه از دادگاه صالح، ازدواج کند به استناد ماده ۶۴۶ قانون مجازات اسلامی به حبس تعزیری‌ از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود.

وی افزود: اگر زنی با پسری که هنوز به سنقانونی برای ازدواج (۱۵ سال تمام شمسی) نرسیده ، بدون اذن ولی وی و اخذ اجازه از دادگاه صالح، ازدواج کند نیز مرتکب جرم شده و مستنداً به ماده ۳ قانون ازدواج مصوب۲۲/۵/۱۳۱۰ به شش ماه الی دو سال حبس تادیبی محکوم خواهد شد.

این حقوقدان با اشاره به اینکه، عقد نکاح دختر باکره بعد از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی نیز مستلزم اجازه پدر یا جد پدری است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون سبب موجه از‌ دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط می گردد و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهری که‌ بین آنها قرار داده شده است پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند.

بزرگی اظهار داشت: از منظر قانون، پسر پس از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی در ازدواج آزاد است و می‌تواند با هر زنی که خالی از موانع نکاح باشد، ازدواج کند.

وی نظارت قضایی را برای ازدواج دختران در سنین زیر ۱۳ سال الزامی دانست و گفت: این نظارت استصوابی در سنین بین ۹ تا ۱۳ سال فاقد ضمانت اجرایی لازم است و چنانچه مردی دختر ۹ تا ۱۳ ساله‌ای را با اذن پدر دختر به ازدواج خود درآورد، مجازات نخواهد شد و در این بخش با خلاء قانونی مواجه هستیم و بهتر است قانونگذار در چنین فرضی برای مرتکبین آن اعم از پدر و شوهر، مجازات متناسبی در نظر بگیرد.

بزرگی تصریح کرد: اگر زنی با پسری که هنوز به سنقانونی برای ازدواج (۱۵ سال تمام شمسی) نرسیده، بدون اذن ولی وی و اخذ اجازه از دادگاه صالح، ازدواج نماید مرتکب جرم گردیده و مستنداً به ماده ۳ قانون ازدواج مصوب۲۲/۵/۱۳۱۰ به شش ماه الی دو سال حبس تادیبی محکوم خواهد شد. قانون استنادی نسخ نگردیده و لازم الاجراست. بنابراین ازدواج پسران قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی، بدون اذن ولی و اخذ اجازه از دادگاه صالح جرم است لیکن ازدواج دختران تنها قبل از رسیدن به سن ۹ سال تمام شمسی ، بدون اذن ولی و اخذ اجازه از دادگاه صالح جرم تلقی شده و این یک تبعیض قانونی ناروا در حق دخترانیست که نیازمند حمایت‌های قانونی بیشتری نسبت به پسران می باشند.

این وکیل دادگستری در پایان با اشاره به ماده ۶۴۶ قانون مجازات اسلامی، خاطرنشان کرد: ماده ذکر شده در راستای حمایت از دختران کم سن جامعه و رفع تبعیض یاد شده نیاز به اصلاح دارد و بهتر است متن آن بدین شکل اصلاح شود: چنانچه ‌مردی با دختری خلاف مقررات ماده‌ ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج کند به حبس تعزیری‌ از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.