ماسه مجرای پاتیل برای صنعت فولاد طراحی و تولید شد

۲۹ آبان ،

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خبر گزاری مهر، دکتر علی رستمی- معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با بیان اینکه این طرح در یکی از شرکت های مستقر در این دانشگاه انجام شده است، تصریح کرد: این پروژه تحقیقاتی در سومین نمایشگاه علم تا عمل که توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری در شهریور ماه امسال برگزار شد به عنوان طرح برتر کشوری نیز انتخاب شد.

وی مهمترین هدف اجرای این طرح را بومی سازی دانش فنی این کار در کنار کارآفرینی بیان کرد و یاد آور شد: طی مدتی کوتاه با حمایت های مرکز رشد دانشگاه تبریز این طرح به تولید نیمه صنعتی رسید در حال حاضر ضمن کسب تاییدیه های فنی از صنایع فولاد کشور موفق به تجاری سازی و تولید انبوه شده است.

 

معاون پژوهشی دانشگاه تبریز در ادامه با بین اینکه در صنعت تولید فولاد با کیفیت بالا، پاتیل به دلایل مختلفی نظیر یکنواخت کردن دما و ترکیب شیمیایی مذاب، گاززدایی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: برای جلوگیری از انجماد مذاب داخل نازل انتهایی پاتیل، نازل با یک ماسه دیرگداز (به عنوان ماسه مجرای پاتیل) پیش از ورود مذاب شارژ می گردد و سپس مذاب داخل پاتیل اضافه می گردد، در هنگام ریخته گری، خروج ماسه از داخل نازل سبب ایجاد یک دهانه باز خواهد شد که به واسطه آن مذاب فولاد خارج می گردد.

 

وی تصریح کرد: امروزه ترکیبات مختلفی به عنوان ماسه مجرای پاتیل مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر این محصول وارداتی بوده و در این شرکت تلاش شده ترکیب مناسب ماسه مورد استفاده شناسایی و دانش فنی تولید آن فراهم شده و امکان جایگزینی ماسه های مجرای پاتیل فراهم شود.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز افزود: این پروژه تحقیقاتی در مدت ۵/۱ سال با بها یک میلیارد ریال توسط شرکت فرادما بنیان تجاری سازی شده است.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.