ماسک نزدن ابعاد شرعی و حقوقی دارد

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:همان طور که فردی نمی تواند منبع آب یک روستا و شهر را آلوده کند و جان مردم را به خطر بیاندازد، نمی‌تواند با ماسک نزدن فضای تنفس مردم را هم آلوده کند.

حجت‌الاسلام مجید انصاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به خطر فراگیر شدن ویروس کرونا و تشدید موج جدید آن زدن ماسک یک امر واضح و یک تکلیف شرعی و انسانی است. 

وی ادامه داد: جامعه ما جامعه‌ای به هم پیوسته است و منافع مشترک بسیاری برای همه افراد جامعه وجود دارد، اگر الزامات تحقق این منافع رعایت نشود و هرکسی به وظایف خودپایبند نباشد، تجاوزی آشکار به حقوق دیگران اتفاق می‌افتد که هم از لحاظ اخلاقی و انسانی و هم از نظر شرعی و حقوقی این موضوع قابل بررسی است.

انصاری گفت: همان طور که فردی نمی‌تواند منبع آب یک روستا و شهر را آلوده کند و جان مردم را به خطر بیاندازد، نمی‌تواند با ماسک نزدن فضای تنفس مردم را هم آلوده کند. 

وی گفت: ویروس کرونا به سرعت همه قاره ها را در نوردیده و همه صاحبان علم و فن‌آوری را به زانو درآورده است. نمی شود فکر کرد مبارزه یا مواجهه با کرونا فقط امر شخصی است . امروز ماسک زدن در جوامع  از مسئله شخصی خارج شده و  به یک  مسئله اجتماعی تبدیل شده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اضرار به نفع و اضرار به غیر به حکم صریح آیه قرآن به لحاظ شرعی وجود دارد. وقتی عده ای ماسک نمی زنند این احتمال وجود دارد نوعی مشارکت در قتل نفس صورت بگیرد، مثلا وقتی پدر خانواده بدون توجه به این مسئولیت خود را در معرض آلودگی قرار می دهد و خانواده خود را آلوده می کند ،  مشارکت در قتل دیگران کرده است. این موضوع از نظر فقه اسلامی دارای مسئولیت بسیار بالایی است.

وی گفت: از لحاظ حقوقی هم وارد کردن خسارت به دیگری باید جبران شود. اگر جان کسی گرفته شود چه طور می توان آن را جبران کرد؟ ضرر های اقتصادی و جانی که به کشور وارد شده است هم باید مورد توجه قرارگیرد. آسایش از دست رفته و در خطر افتادن جان پرستاران پزشکان و کادر درمان در میان است. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.