ماشین‌های قدیمی به بلوار آیینه‌خانه بازمی گردند؟

ماشین‌های قدیمی به بلوار آیینه‌خانه بازمی گردند؟

جام جم آنلاین: ماشین‌بازی، سرگرمی خاص تهرانی‌ها نیست. اصفهان، شیراز، تبریز، همدان، مشهد و بسیاری از شهرهای دیگر، کلوپ کلاسیک دارند.

محسن شیران از فعالان اصفهانی دنیای ماشین‌های قدیمی می‌گوید، او حدود ۳۰۰ نفر را در اصفهان می‌شناسد که یا از روی علاقه ماشین قدیمی نگه می‌دارند یا در کار خرید و فروش این ماشین‌ها هستند. کسانی هم هستند که ماشین‌هایشان را ساعتی، روزانه و هفتگی برای عروسی و برنامه‌های دیگر اجاره می‌دهند.

به گفته او، کسانی که آشنایی اولیه ندارند و می‌خواهند وارد این سبک شوند، می‌توانند به کلوپ کلاسیک شهرشان مراجعه کنند.

در اصفهان کمیته کلاسیک، دفتر ثابتی در استادیوم خیابان دولت‌آباد دارد و هیأت ‌رییسه و معاونش مشخصند و قرار و مدارها آنجا هماهنگ ‌شده و با پیامک به اعضا اطلاع‌رسانی می‌شود.

در شهرهای مختلف، نمایشگاه‌های کوچکی هم هست که چنین ماشین‌هایی رابرای فروش می‌گذارند. شیران می‌گوید در اصفهان فقط یک نمایشگاه سراغ دارد که ماشین‌های قدیمی را همراه با ماشین‌های دیگر می‌فروشد.

با این حال به گفته او برای خرید و فروش و اجاره در این سبک الان بهترین راه جستجو در اینترنت است، بویژه که علاقه‌مندان این ماشین‌ها اغلب جوان‌های محدوده سنی ۱۷ تا ۳۰ ساله هم از قشر پولدار، هم از قشر معمولی و حتی گاهی قشر پایین هستند.

با این حال هرچند افرادی که پولدارترند خریدن ماشین یا جمع‌کردن قطعات برایشان راحت‌تر است، اما خود شیران ماشین‌های قشر متوسط را بیشتر می‌پسندد، چرا که با وجود این که نمی‌توانند خرج آنچنانی برای ماشین بکنند، اما اغلب خیلی سلیقه به خرج می‌دهند.

شیران تاکید می‌کند غیر از این دردسرهای همیشگی جمع‌کردن قطعه و نگهداری، الان دردسرهای زیادی برای علاقه‌مندان ماشین‌های آنتیک و کلاسیک ایجاد شده است، مثلا در طرح تعویض ماشین‌های فرسوده ، اینها متمایز نشده‌اند و حتی اگر ماشین همه شرایط لازم را برای سوار شدن و تردد داشته باشد، یعنی آلایندگی نداشته باشد، سر و صدای اضافی نداشته باشد، ظاهرش هم خوب و تمیز باشد، باز هم اگر ماشین متعلق به ۱۳۶۵ شمسی یا معادل میلادی آن باشد به آن پلاک نخواهند داد.

به اعتقاد وی این قانون خوب است، اما باید برای آن ممیزی بگذارند تا ماشین کلاسیک و آنتیک با ماشین اسقاطی متمایز شود تا کسی که چنین ماشینی دارد و به او کارت سوخت نمی‌دهند و باید هزینه‌های آنچنانی بیمه برای ماشینش بپردازد، دست کم بتواند سوار این ماشین بشود. در غیر این صورت تنها معنای این قانون این است که شما باید عملا ماشین‌تان را ببرید و تحویل بدهید.

شیران با تاسف می‌گوید: «متاسفانه این ماشین‌ها را تحویل هم بدهی نمی‌برند در موزه بگذارند تا برای این مملکت بماند، بلکه آن را اوراق می‌کنند. من یک مرکز اسقاطی سراغ دارم که در همین ماه‌های اخیر ماشینی را که واقعا قدیمی بوده و در رده آنتیک قرار می‌گرفته، برده‌اند و تحویل داده‌اند و ماشین الان اره شده. در صورتی که طبق قوانین کمیته کلاسیک، ماشین‌هایی که خاص باشد، اگر ۳۰ سال به بالا داشته باشد، کلاسیک و اگر ۵۰ سال از عمرشان گذشته باشد آنتیک به حساب می‌آید. مثلا فولکس بیتل یا همان قورباغه‌ای معروف مدل ۱۹۵۸ را در نظر بگیرید. این ماشین با توجه به عمرش معایبی دارد که باید رفع شود و قابل رفع است و می‌شود بازسازی‌اش کرد. ماشینی که کم باشد و بشود رویش بازسازی کامل انجام داد طوری که معاینه فنی هم بگیرد، می‌تواند و باید کلاسیک و آنتیک باشد نه این که اسقاطی حساب شده و اوراق شود.»

هنوز خیلی نگذشته از روزی که اگر به بلوار آیینه‌خانه اصفهان سر می‌زدید، در فضای باز میان دو خیابان انواع ماشین‌های قدیمی را می‌دیدید که به ترتیب پارک شده و در صفی منتظر بودند تا برچسب و پلاکی را که برایشان در نظر گرفته شده بود، دریافت کنند.

روی برچسب‌ها اسم و مدل و تیپ ماشین، سال ساخت و توضیحات دیگری درباره ماشین نوشته شده بود و دارندگان ماشین‌ها آن را نصب می‌کردند و به نمایش می‌گذاشتند و اگر کسی هم به ماشین علاقه‌مند می‌شد می‌توانست همان‌جا آن را بازدید کند و اگر خوشش می‌آمد و مالک هم قصد فروش داشت، قرار و مداری با هم می‌گذاشتند و بعد از برنامه و بیرون از این گردهمایی تماس می‌گرفتند.

فضای این برنامه‌ها را که چند روز پیش هم یکی دیگرش در سپاهان شهر برگزار شد، شهرداری تامین می‌کرد، استانداری مجوزش را می‌داد و نیروی انتظامی هم هماهنگ بود تا مشکلی پیش نیاید. اما آیا با قانون کنونی چنین برنامه‌هایی تکرار خواهد شد؟


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.