مالکی خطاب به اردوغان:درامورداخلی عراق دخالت نکنید/ترکیه است که به سوی جنگ داخلی می‌رود

۰۲م آذر ،

elnashra54-1.jpg

نوری المالکی در واکنش به اظهارات اخیر نخست وزیر ترکیه از وی خواست تا در امور داخلی عراق دخالت نکند و تاکید کرد که این ترکیه است که به سمت جنگ داخلی پیش می‌رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری روزنامه نگاران مستقل، نوری المالکی، اول وزیر عراق از همتای ترکیه‌ای خود خواست تا در امور داخلی عراق دخالت نکند و به مسائل داخلی کشورش بپردازد.

بنابر بیانیه‌ای که از سوی دفتر المالکی صادر شد وی از اردوغان خواست تا به مسائل داخلی ترکیه بپردازد و تاکید کرد: ترکیه هم اکنون به سبب مواضع نادرست دولت اردوغان در حال رفتن به سوی جنگ داخلی و قومی است.

المالکی در ادامه آورده است: ما به اردوغان نصیحت می‌کنیم که به جای پرداختن به مسائل دیگر کشورها به رفع اختلافات قومی در ترکیه بپردازد چرا که رها کردن مسائل داخلی و پرداختن به مسائل منطقه‌ای تنها برای ملت ترکیه سختی به بار می‌آورد و نتیجه دیگری ندارد.

المالکی گفت: ما معتقدیم که مردم ترکیه نیز به خوبی از ضرری که مواضع دولت متوجه آنها کرده آگاهند اما آنکارا باید بداند که فرصت خوبی برای ایجاد روابط با عراق دارد که این امر سبب جلب منافع ملت ترکیه نیز خواهد شد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: با هشیاری و همبستگی داخلی، در عراق هیچ گاه جنگ داخلی رخ نخواهد داد اما اگر منظور اردوغان جنگ نفتی است که در شمال عراق به راه افتاده، باید خوب بداند که عراق اجازه نخواهد داد که نفت به عنوان سرمایه ملی همه عراقی‌ها در دست گروهی خاص باشد.

پیشتر رجب طیب اردوغان، نوری المالکی را به سعی برای آغاز جنگ داخلی در عراق متهم کرده و نسبت به اوضاع عراق و حرکت این کشور به سوی جنگ داخلی اعلام نگرانی کرده بود.

منظور اردوغان اختلافات منطقه کردستان عراق با دولت مرکزی این کشور است که ناشی از اختلاف بر سر مناطق مورد مناقشه در مرزهای کردستان عراق با دولت مرکزی است.

روز شنبه و در پی اعزام نیروهای مرکزی عراق به مناطق مرزی منطقه کردستان عراق، مسعود بارزانی،‌ رئیس این منطقه به نیروهای پیش مرگ که نیروی نظامی منطقه کردستان عراق محسوب می‌شوند دستور آماده باش کامل داد و چند یگان از پیش‌مرگ‌ها را به مناطق مورد مناقشه اعزام کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.