مالک اشتر زمان

۲۷م دیماه ،

مالک اشتر یکی از اصحاب خاص امام علی علیه السلام است؛ که از فقهای جامع الشرائط زمان خود شمرده می‌شد و نظیر وی در تاریخ بسیار کم است.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، وبلاگ ولایت فقیه در تازهترین نوشته خود آورده است:

مالک اشتر یکی از اصحاب خاص امام علی علیه السلام است؛ که از فقهای جامع الشرائط زمان خود شمرده می‌شد و نظیر وی در تاریخ بسیار کم است. وی علاوه بر فقاهت، فرماندهی لشکر را نیز بر عهده داشت و دارای قوه مدیریت و مدبّریت ویژه‌ای بود. امیرالمؤمنین علیه السلام دربارهٔ او می‌گوید:

مالک و ما مالک، والله لو کان جبلا لکان فندا و لو کان حجرا لکان صلدا لایرتقیه الحافر و لایوفى علیه الطائر۱

به خدا سوگند اگر مالک اشتر کوه بود، کوه یگانه و بی‌بدیل بود و اگر مالک سنگ بود، سرسخت و نستوه و مقاوم و مستحکم

بود؛ هیچ مرکبى نمی‌توانست از قامت افراشته‌اش بالا  رود و هیچ پرنده‌اى توان اوج‌گیرى در فضاى او را نداشت

در نامه آن حضرت به مردم «مصر» به هنگامی که مالک اشتر را به فرمانروائی آنان می‌فرستد آمده است: «اما بعد، یکی از بندگان خداوند را به سوی شما فرستادم که به هنگام خوف خواب به چشم راه نمی‌دهد؛ در ساعات ترس و وحشت از دشمن هراس نخواهد داشت، و نسبت به بدکاران از شعله آتش سوزنده‌تر است، او مالک بن حارث از قبیله مذجح است. سخنش را بشنوید و فرمانش را در آنجا که مطابق حق است اطاعت کنید؛ چرا که او شمشیری است از شمشیرهای خدا که نه تیزی‌اش به کندی می گراید و نه هر جا فرود آمد بی‌اثر می‌ماند. اگر او فرمان بسیج و حرکت داد حرکت کنید و اگر دستور توقف داد توقف نمائید که او هیچ اقدام، هجوم، عقب‌نشینی و پیشروی انجام نمی‌دهد مگر به فرمان من»۲٫

ایران امروز همچون مصرِ زمان، امام علی علیه السلام دارای حاکم و فقیهی همچون مالک اشتر است؛ که معصوم علیه السلام وی را حاکم مصر گردانید. اگر امروز این کشور شیعی آماج حملات معاویه‌ی زمان قرار گرفته است؛ بخاطر وجود مالک اشتر زمان است. اعداء الله نمی‌توانند ببینند که حبیب امام زمان عجل الله فرجه حاکم بلاد شیعی است، همانطور که معاویه تحمل حکمرانی «مالک» بر مصر را نداشت.

آنچنان «مالک» نزد علی علیه السلام محبوب بود که دربارهٔ وی می‌فرماید:

أنت من آمن أصحابى و أوثقهم فی نفسی و أنصحهم و أرآهم عندی۳

تو یکی از باایمانترین یاران من هستى و اعتماد من بر تو بیش از همه است تو در نزد من نیکخواه‌ترین یاران منى و اندیشه و

رأیت از همه به صواب نزدیکتر است

امروز اگر ما از نایب معصوم علیه السلام حمایت نکنیم و در حفظ نظام شیعی همت نداشته باشیم، قطعا گرگها نخواهند گذاشت؛ تشیع که ائمه علیهم السلام و علما و مردم با نثار خونهای بسیار در طول تاریخ حفظ کرده‌اند؛ به دست حضرت مهدی ارواحنا له الفداء برسد و در ظهورش تأخیر خواهد افتاد.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.