مالیات اهرم مقابله با احتکار خانه

به گزارش نوساز به نقل از خانه ملت، در این شرایط در مجلس موجی برای مبارزه با گرانی مسکن شکل گرفت که حاصل آن تصمیم برای اعمال مالیات بر خانه های خالی بود تا به این وسیله مسکن خالی در کشور به چرخه اقتصاد بازگردد.

اصولا تدوین مقرراتی برای کنترل بازار سوداگرانه در بخش مسکن مانند وضع مالیات بر خانه های خالی و معامله مکرر مسکن لازم است و این امر در بسیاری از کشورها هم صورت می‌گیرد ولی انتخاب شیوه مناسب و زمان اجرای آن نیز بسیار مهم است تا به کاهش تولید صدمه نزده و در عین کنترل بازار سوداگری، جاذبه سرمایه‌گذاری برای تولید را کم نکند.

مسکن یکی از مهمترین دغدغه های هر خانواده ایرانی در ۲۰ سال گذشته بوده و هست‌برای رفع این مشکل دولت در سالهای گذشته اقدامات زیادی را انجام داده اما نتوانسته است مسیر صعودی مسکن را در این چند سال کنترل کند.در این شرایط در مجلس موجی برای مبارزه با گرانی مسکن شکل گرفت که حاصل آن تصمیم برای اعمال مالیات بر خانه های خالی بود تا به این وسیله مسکن خالی در کشور به چرخه اقتصاد بازگردد.

مالیات بر خانه های خالی، ساخت مسکن مهروکد رهگیری برای ثبت هر معامله ملکی از جمله اقداماتی است که برای کنترل بازار اجاره و فروش اجرا شده و یا قرار است اجرا شود.برخی وضع مالیات بر خانه های خالی را موثر بر قیمت مسکن می دانند اما برخی تشخیص خانه های خالی را سخت و غیرممکن می دانند.مساله خانه های خالی بیش از ۳ ماه حجم بالایی از تیترهای یک خبرگزاری ها و روزنامه ها را به خود اختصاص داده بود و کمتر کارشناسی در این باره سخن نگفت اما موضوع به یکباره به فراموشی سپرده شد.

نمایندگان مجلس اجرای طرح ثبت کدرهگیری دربنگاههای معاملات ملکی را درکاهش تخلفات وتحویل مسکن مهر را درکنترل قیمت خانه موثر می دانند.درباره اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی، ساخت مسکن مهروکد رهگیری برای ثبت هر معامله ملکی نظر تعدادی از نمایندگان مجلس و رییس اتحادیه مشاورین املاک را جویا شدیم.رییس اتحادیه مشاورین املاک معتقد است اگر هر ساختمان دارای یک کد باشد اخذ مالیات از خانه های خالی آسان می شود.آنچه درذیل می خوانید ماحصل این گفت و گوست.

مشکل مسکن با رفتارهای چکشی قابل حل نیست 

رییس کمیسیون عمران مجلس درباره وضع مالیات بر خانه های خالی گفت: مشکل مسکن را با رفتارهای چکشی نمی توان حل کرد و این عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می کند.

علی اکبر آقایی مغانجوقی اظهار داشت: برای افزایش تولید مسکن اجاره ای باید محرک های تشویقی ایجاد کرد و درآمد مستاجران را بهبود بخشید تا منافع هر دو گروه تامین شود.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی افزود: تشخیص خانه های خالی سخت است و ممکن است مالکان از شگردهای خاصی برای دور زدن و ندادن مالیات استفاده کنند و با توجه به درگیر شدن مالکین و مستاجرین و هزینه بالای تشخیص خانه های خالی موافق این طرح نیستم.

وی درادامه پیشنهاد کرد تا به کسانی که مسکن خود را اجاره می دهند به ازای هر واحد تسهیلاتی اختصاص یابد و مالکینی که مسکن خود را اجاره می دهند از مالیات معاف شوند.

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بهتر است برای اقشار ضعیف حق مسکن تعریف کنیم گفت: ورود به خانه های مردم و شناسایی خانه های خالی سخت است و این گونه رفتارها درکاهش قیمت مسکن تاثیری ندارد.

اخذ مالیات بر خانه های خالی امکانپذیرنخواهد بود

همچنین یک عضو کمیسیون عمران مجلس درباره طرح مالیات از خانه های خالی اظهارداشت: اجرای طرح وضع مالیات بر خانه های خالی با توجه به هزینه وزمان بالای اجرا امکانپذیرنخواهد بود.

قادرمرزی عملکرد دولت دربخش مسکن را قابل قبول ندانست وبا بیان اینکه قیمت اجاره و خرید مسکن دردولت نهم و دهم بیش از ۱۰برابر افزایش داشته است‌افزود: ساخت مسکن مهر تاثیری بر قیمت مسکن ندارد چرا که عمده متقاضیان مسکن مهر استفاده کنندگان این مسکن نیستند.

نماینده مردم قروه و دهگلان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انگیزه و رضایت مردم دراستفاده از مسکن مهر پایین است اظهارداشت:قشر مرفه و متوسط درحاشیه شهر ساکن نمی شود، قشر کم درآمدنیزعادت به آپارتمان نشینی ندارد و خانه ۴۰متری حاشیه شهر را به آپارتمان ۹۰متری ترجیح می دهد.

وی نسبت به یک نواختی معماری و بی‌روحی نمای مسکن مهر انتقادکردو گفت: ایران از نظر اقلیمی شرایط مختلفی دارد و از نظر فرهنگی نیز تفاوت‌هایی میان مناطق مختلف به چشم می‌خورد.

اخذ مالیات مضاعف از خانه های خالی پیشنهاد اتحادیه بود

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور درباره اخذ مالیات مضاعف از خانه های خالی و نحوه شناسایی آنها گفت: اخذ مالیات مضاعف از خانه های خالی پیشنهاد اتحادیه بودکه درکمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد وفکر می کنم مالیات اهرم خوبی برای جلوگیری از احتکار خانه باشد.

قلی خسروی ، اظهارداشت: درتمام کشورهای پیشرفته از ترس مالیات هیچ کس جرات نمی کند خانه اش را خالی نگه دارد اما متاسفانه این فرهنگ بد دربین برخی خانواده های ایرانی هست که برای فرزندشان درسنین پایین خانه می خرند و دست نخورده نگه می دارند تا بزرگ شود.

وی افزود: اگر هر خانه ای کد اقتصادی داشته باشد معاملاتش مشخص است وخرید و فروش واجاره ساختمان ساماندهی می شود.

رییس اتحادیه مشاورین املاک درباره نقش اتحادیه در شناسایی خانه های خالی گفت: ما یک بار این کار را تجربه کردیم و مالیات مضاعف را برای خانه های خالی وضع کردیم تا خانه ای خالی نباشد اما صاحب خانه ها لامپ منزل خالی را شب تا صبح روشن می گذاشتند، شیر آب را تا صبح باز نگه می داشتند، چند شماره می گرفتند و با تلفن صحبت می کردند تا به مأموران و بازرسان ما بگویند خانه خالی نیست حتی از شگردهای دیگری استفاده می کردند تا از زیر بار دادن مالیات مضاعف شانه خالی کنند.

خسروی تاکید کرد: باید بتوانیم شاخص کد اقتصادی مسکن را به هر خانه ای بدهیم تا تعداد خانه هایی که یک فرد دارد مشخص شود و وقتی این کد اقتصادی در اختیار مشاور املاک باشد تمام مشخصات ثبت و بدین ترتیب خانه های خالی شناسایی و جلوی سوءاستفاده ها گرفته می شود.

وی بابیان اینکه تهران یک شبه ساخته نشده است گفت: باید تمام ساختمانها کم کم کد دارشوند تا ازاین طریق خانه های خالی شناسایی شود.

به گفته خسروی عدد مالیات هنوز مشخص نیست وباید با همفکری دولت و مجلس به عدد مطلوب برسیم.

رییس اتحادیه مشاورین املاک درباره میزان شاخص تورم اجاره درسال ۹۲ گفت: امروز شاخص تورم اجاره ۱۳ تا ۱۵ درصد است اما با تحویل مسکن مهر و اسکان صاحبان خانه شاخص اجاره به ۲ تا ۵ درصد خواهد رسید.

به گزارش خانه ملت،خسروی درباره نتیجه به کارگیری کد رهگیری معاملات دربنگاههای معاملات ملکی نیز اظهارداشت: این طرح درتهران به خوبی اجرا شد و به زودی به کل بنگاههای معاملات ملکی تعمیم داده خواهد شد.


آخرین اخبار
منبع: لقمه
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.