ماموریت ایساف در افغانستان یکسال دیگر تمدید شد

جهان > مجامع‌جهانی
شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، اختیارات نیروهای ایساف در افغانستان را که مسئول مهار حملات شبه‌نظامیان هستند، به مدت یکسال دیگر تمدید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، شورای امنیت سازمان ملل متشکل از ۱۵ عضو، اختیارات نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت افغانستان (ایساف) را که در قطعنامه‌های شماره ۱۳۸۶ (در سال ۲۰۰۱) و ۱۵۱۰ (در سال ۲۰۰۳) تعریف شده، به مدت ۱۲ ماه دیگر تمدید کرد. این مساله تاکیدی بر نقش ایساف برای کمک به دولت افغانستان برای بهبود اوضاع امنیتی افغانستان و افزایش قابلیت‌های امنیتی خود است.

نیروهای ایساف در افغانستان تحت امر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به منظور اجرای عملیات علیه حملات شبه‌نظامیان در افغانستان و کمک به تقویت توان نیروهای امنیتی این کشور تشکیل شده است. سازمان ملل در ابتدا حیطه فعالیت ایساف را در کابل و مناطق اطراف آن تایید کرد و پس از آن سیطره عملیات آنها را به بخش‌های دیگر این کشور نیز گسترش داد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر اینکه آمار آن دسته از شبه‌نظامیان طالبان که با دولت افغانستان آشتی کرده‌اند افزایش یافته است، اعلام کردند آنها همچنان ایدئولوژی القاعده را نپذیرفته و به حمایت از یک راه حل مسالمت‌آمیز برای مناقشات افغانستان می‌پردازند و هنوز مسائل امنیتی یک چالش جدی در افغانستان و منطقه است.

برای ادامه گام‌ها به سوی امنیت شورای امنیت، سازمان ملل بر اهمیت افزایش قابلیت، حرفه‌ای‌گری و مسئولیت بخش امنیتی افغانستان تاکید کرد و ایساف و سایر بخش‌های درگیر در برقراری امنیت افغانستان را به ادامه تلاش‌های خود برای آموزش و افزایش قدرت نیروهای امنیت ملی افغانستان تشویق کرد.

شورای امنیت همچنین از توافق بین ایساف، کشورهای حامی ایساف و دولت افغانستان برای انتقال تدریجی و کامل قدرت به دولت افغانستان تا سال ۲۰۲۴ استقبال کرد.

ناتو اعلام کرد که طی سال‌های آتی نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد؛ اگر چه برخی از نیروهایش برای حمایت و آموزش نیروهای افغان در این کشور باقی خواهند ماند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.