ماموریت تازه رئیس جدید بانک جهانی

رئیس جدید بانک جهانی که قرار است به مدت ۵ سال ریاست این نهاد را بر عهده داشته باشد، روز دوشنبه رسماً کارش آغاز کرد. جیم یونگ کیم، ۵۲ ساله، فارغ التحصیل در رشته های پزشکی و مردم شناسی ، در سئول بدنیا آمده، اما تابعیت آمریکایی دارد و توانست در رقابت برای کسب پست ریاست بانک جهانی رقیب نیجریه ای خود انگزی اکونجو ایولا را در اولین انتخابات بانک جهانی برای تعیین رئیس شکست بدهد.
رئیس جدید بانک جهانی، در جریان سخنرانی کوتاهی به مناسبت آغاز به کارش در مقر بانک جهانی داشت، بر دو اهداف اصلی خود مبارزه با فقر و تلاش برای ارتقاء جایگاه اقتصادهای نوظهور تأکید کرد. رئیس جدید بانک جهانی و جانشین رابرت زولیک در وهلۀ اول بر مبارزه با فقر و نجات افرادی که در فقر به سر می برند به عنوان مأموریت تاریخی بانک جهانی تأکید کرد. کیم چهرۀ شناخته شده ای نیست، وی پیشتر در سازمان جهانی سلامت مسئول بخش مبارزه با ایدز بوده و در توجیه انتخابش برای ریاست بانک جهانی در نطق خود اعلام کرد که سالهای طولانی را با مردمی سر کرده که در فقر می زیسته اند. او بر ادامۀ مسیر مبارزه با فقر با همکاری سازمانها و کشورهای مختلف تاکید کرد.
کیم همچنین اروپا را به اتخاذ راهکارهایی برای مقابله با بحران اقتصادی و دستیابی به ثبات فراخواند تا تأثیرات منفی آن گریبانگیر کشورهای در حال توسعه نشود. لازم به یادآوری است که در سال ۲۰۱۱ تنها سه کشور از میان ۱۵ کشور اروپایی تأمین کنندۀ مالی سازمان توسعه و همکاری اروپا میزان اعتبار خود را در این بانک افزایش دادند. مهمترین کشورهایی که اعتبار خود را در این سازمان کاهش دادند عبارتند از: یونان(۳۹،۳%)، اسپانیا (۳۲،۷%)، اتریش( ۱۴،۳-%) و بلژیک (۱۳،۳%)
نوظهورهای سهم بیشتری می خواهند
پست ریاست بانک جهانی به طور سنتی در اختیار آمریکایی ها قرار دارد. این در حالی است که ریاست صندوق بین المللی پول به یک فرانسوی واگذار شده است. از این رو انتخاب کیم در این دوره با واکنش و جنجال زیادی از سوی اقتصادهای نوظهور روبرو بود و آنها خواهان پایان انحصار آمریکا بر بانک جهانی بودند. با درک جایگاه و سهم اقتصادهای نوظهور و وزن آنها در بانک جهانی که ۱۸۷ عضو دارد، کیم اعلام کرد که موضوع جایگاه اقتصادهای نوظهور در سازمان را مورد بررسی قرار می دهد هرچند که مشخص کردن روند پیگیری آن به عنوان رئیس بانک جهانی بر عهده او نیست.

لاکروا/ ۳ جولای ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

 

۳۱۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.