ماندلا در شرایط “وخیم” به بیمارستان برده شد

سلامت > عمومی– ممتازنیوز:
دولت آفریقای جنوبی می‌گوید رئیس‌جمهوری سابق این کشور که به علت عود عفونت ریوی روز شنبه ۸ ژوئن به بیمارستان برده شده است، در “وضعیت وخیم، اما پایداری” است.

به گزارش رویترز ماندلا  ۹۴ ساله که در سال ۱۹۹۴ بعد از انتخابات همه‌نژادی به عنوان اولین سیاه پوست به رهبری بزرگترین اقتصاد آفریقا رسید، از ماه دسامبر گذشته تا به حال سه بار در بیمارستان بستری شده است. بیانیه دولت می‌گوید او در چند روز اخیر با این عفونت درگیر بوده است.

این بیانیه می‌گوید: “امروز در ساعت ۱٫۳۰ بامداد وضعیت او بدتر شد و او به بیمارستانی در پرتوریا منتقل شده است. او در وضعیت وخیم اما پایداری است.”

انتخاب کلمات بوسیله دولت آفریقای جنوبی برای توصیف وضعیت ماندلا، به خصوص استفاده از کلمه “وخیم” باعث نگرانی آشکار ۵۳ میلیون نفر جمعیت آفریقای جنوبی خواهد شد که برای آنها ماندلا نماد قدرتمند مقابله با سلطه ده‌ها ساله اقلیت سفید پوست به شمار می‌رود.

سخنگوی رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، مک ماهاراج، درباره سلامت ماندلا ابراز خوش‌بینی کرد.

او گفت: “آنچه پزشکان به من گفته‌اند این است که او به خودی خود و بدون کمک دستگاه نفس می‌کشد و به نظر من این نشانه مثبتی است.”

ماهاراج با اشاره به نام قبیله‌ای ماندلا افزود: “مادیبا یک مبارز است، و در این سن و سال مادامی که به مبارزه ادامه می‌دهد، حالش خوب خواهد شد.”

ماندلا در سال ۱۹۹۹ پس از یک دوره ریاست جمهوری از این مقام کناره گرفت و یک دهه است که در سیاست دخالتی ندارد. آخرین حضور عمومی او در مسابقه نهایی جام جهانی فوتبال در ژوهانسبورگ در سال ۲۰۱۰ بوده است.

او در ماه آوریل در فیلم تلویزیونی کوتاهی هنگام ملاقات رئیس جمهور جیکوب زوما از خانه‌اش نیز نشان داده شد.

در آن هنگام حزب حاکم، کنگره ملی آفریقا (ANC) به مردم اطمینان داد که ماندلا در “شرایط جسمی خوبی است”، گرچه این فیلم مرد سالمند نحیف و لاغری را نشان می‌داد که بدون حالت در صندلی راحتی نشسته و سرش به یک بالش تکیه داده شده است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.