مانع‌تراشی در جریان اطلاع‌رسانی

۱۶م آذر ،

حذف شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران از روی ماهواره هاتبرد

جام جم آنلاین: بعد از ‌تحریم‌های بین‌المللی اتحادیه اروپا و حذف بیشتر شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران از روی ماهواره هاتبرد‌ چند روز پیش مجلس سنای آمریکا ، صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی ایران را هم تحریم کرد.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان ایرانی خارج از کشور یا اروپاییان و آمریکایی‌ها در اقصی نقاط جهان بیننده‌ شبکه‌های تلویزیون ایران بودند. به عقیده بسیاری، این اقدام به نوعی نقض حقوق بشر و فعالیتی خلاف تئوری جریان آزادانه اطلاعات است.

امیدعلی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره و مدرس ارتباطات در این باره به «جام‌جم»گفت: طبق معاهدات بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل، کشورها موظفند مگر در موارد استثنایی، امکانات شهروندان کشورهای دیگر را برای دسترسی آزادانه به اطلاعات فراهم کنند.

وی افزود: طبق آماری که در اختیار ما قرار دارد، تعداد زیادی از ‌ اروپاییان و آمریکایی‌ها و ایرانی‌هایی که خارج از کشور زندگی می‌کنند، مخاطب شبکه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی ایران می باشند و آمار زیادی مبنی بر گسترش روزافزون مخاطبان شبکه پرس‌تی‌وی داریم که تا سال قبل به صورت کابلی قابل دریافت بود.

سال قبل دولت انگلیس شبکه کابلی را قطع کرد و محدودیت زیادی برای شهروندان به وجود آورد و اکنون هم دامنه این محدودیت‌ها به ماهواره کشیده شده است.

مسعودی افزود: این محدودیت‌ها و موانع، ادامه تحریم‌هایی است که توسط اتحادیه اروپا و آمریکا به ایران تحمیل شده است. برنامه‌های ایران نه خشونت‌آمیز است و نه خلاف امنیت کشورهای دیگر، اما این کشورها با پیش فرض سوءاستفاده از انرژی هسته‌ای توسط ایران دست به محدودیت‌های گسترده‌ای زده‌اند.

عضو هیات علمی دانشکده سوره اضافه کرد: مساله دیگر این است که شرکت هاتبرد نیز باید پاسخگوی نقض قرارداد خود با ایران باشد. ما با این شرکت قرارداد بسته‌ایم و طبق قانون این شرکت نباید قرارداد را به صورت یکطرفه برهم بزند.

وی در ادامه گفت: پیشنهاد می‌کنم‌ مسوولان صدا و سیما درصدد تقویت شبکه‌های تلویزیون در فضای مجازی و اینترنت باشند تا نیاز مخاطبان این شبکه‌ها را از این راه برطرف کنند و این محدودیت‌ها را به نوعی دیگر جبران کنند.

محدودیت در اطلاع‌رسانی نادرست است

محمد نقاش‌زاده مدرس ارتباطات نیز با محکوم کردن این حرکت به «جام‌جم» گفت: در نظریات ارتباطات بخصوص در دنیای امروز و در جهان غرب، بشدت روی روان‌سازی جریان اطلاعات تاکید می‌شود و مرکزیت همه نظریات بر تئوری دموکراسی به مفهوم آزاد بودن و برابری در جریان اطلاع‌گیری بنا شده است.

وی افزود: آزادی اطلاعات حد و مرز نمی‌شناسد اما حذف شبکه‌های تلویزیون از شبکه‌های ماهواره‌ای این گمان را به ذهن متبادر می‌کند که این تئوری در عمل بی‌پایه و اساس است. اقدام اخیر این موضوع را نشان داد که اگر رسانه‌ای رویکرد یا جهتگیری متفاوتی با سایرین داشته باشد، بسرعت حذف می‌شود.‌

وی تاکید کرد: رسانه در دنیای امروز بخصوص غرب، ابزار قدرت‌ است و بی‌اندازه اهمیت دارد. گاهی اوقات یک رسانه سبب تحریک ملت‌ها به شورش اجتماعی می‌شود و گاهی مخل امنیت یک کشور است، مقابله با چنین مواردی ‌ طبیعی به نظر می‌آید. اما حذف یک شبکه و محدودیت ایجاد کردن‌ سر راه جریان اطلاع‌رسانی کار نادرستی است.

بهانه‌جویی کشورهای اروپایی

اکبر نصراللهی، استاد رشته ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دربارهٔ قطع برنامه‌های برون‌مرزی صدا و سیما از ماهواره هاتبرد گفت:‌ اقدام شرکت فرانسوی یوتل ست در قطع پخش برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی ایران روی ماهواره اروپایی قبل از این که عملی غیرقانونی باشد، اقدامی در جهت نقض حق دریافت آزادانه اطلاعات است.

وی با بیان این که این شرکت حق ندارد با قطع حدود ۳۰ شبکه تلویزیونی افکار عمومی را از دسترسی به خبرها و اطلاعات محروم کند، اظهار کرد: متاسفانه این اقدام از طرف کشور فرانسه صورت گرفته که خودش را مهد دموکراسی و آزادی بیان می‌داند. خیلی جالب است که این کشورها گاهی مدعی آزادی بیان می‌شوند و اجازه می‌دهند در قالب فیلم و کاریکاتور به پیامبران ادیان آسمانی توهین شود، ولی هر وقت رسانه‌ای با منافع و سیاست‌هایشان در تضاد باشد، آن را محدود می‌کنند.

نصراللهی این حرکت را مغرضانه خواند و گفت: در دوره‌ای که اصل بر کثرت و تنوع رسانه‌هاست، این شرکت فرانسوی با این اقدامش به حقوق مخاطبان تعرض کرده است.

این استاد دانشگاه به غیرقانونی بودن این اقدام اشاره کرد و گفت: قطعنامه ۵۹ مجمع عمومی سازمان ملل خاطرنشان می‌کند که جریان آزاد اطلاعات یکی از حقوق اساسی شهروندان است.

همچنین در ماده ۱۹ اعلامیه بین‌المللی حقوق بشر که در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۴۸ نیز به تصویب رسیده، آمده است: آزادی عقیده و بیان از حقوق هر فردی در جامعه محسوب می‌شود. اگر همین دو قانون را دستمایه قرار دهیم، کافی است که به غیرقانونی بودن قطع پخش شبکه‌های ایرانی پی ببریم.

نصراللهی با اشاره به پیشینه این گونه حرکت‌های ضد «آزادی بیان» گفت: کشورهای غربی در خرداد سال ۸۹ نیز شبکه الاقصی را قطع کردند. در حال حاضر نیز چون می‌بینند شبکه‌های العالم و پرس‌تی‌وی نگاه متفاوتی به حوادث دنیا دارند، نمی‌توانند این صدای متفاوت را تحمل کنند. این شبکه‌ها در جریان بیداری اسلامی بسیار تاثیرگذار و نقش آفرین بود. ولی غربی‌ها دوست دارند شبکه‌های متنوع همه‌شان یک حرف را تکرار کنند و گفتمان غرب را تعمیم بدهند.

وی افزود: هم اکنون صدها شبکه غیراخلاقی‌ روی ماهواره هاتبرد مشغول فعالیت است. برخی از این شبکه‌ها خبرها ضدامنیت ملی ایران را منتشر می‌کنند، ولی هیچ وقت با برچسب تحریک افکار عمومی تعطیل نمی‌شوند. اما شبکه‌هایی که آگاه‌سازی می‌کنند، به بهانه‌های واهی مورد تعرض قرار می‌گیرند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.