مانور بزرگ مشترک مقابله با آلودگی نفتی و جستجو نجات دریایی برگزار گردید

مانور مشترک مقابله با آلودگی نفتی و جستجو و نجات دریایی صبح امروز ۱۲ مهرماه سال در بندر نوشهر برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، مانور مشترک مقابله با آلودگی نفتی و جستجو و نجات دریایی صبح امروز ۱۲ مهرماه سال در بندر نوشهر برگزار شد.

سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری ارگان های دریایی کشور به منظور اجرای الزامات کنوانسیون های SIR، OPRP و پرتوکل ER با هدف ارتقای آمادگی، ملی و استانی و توسعه همکاری ها برای مواجه سریع و موثر با سوانح بزرگ دریایی، کاهش خسارات احتمالی، ارزیابی و حصول اطمینان از آمادگی پرسنل مرتبط با فعالیت های جستجو و نجات دریایی، مقابله با آلودگی نفتی، اشاعه فرهنگ جستجو و نجات و حفظ محیط زیست دریایی برگزار می گردد.

این همایش یک روزه ملی جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی نفتی و حضور مدیران و مدیران سازمان ها و شرکت های مختلف دریایی در عرصه جستجو و نجات و حفظ محیط زیست دریایی در روز ۱۲ مهرماه برگزار گردید.

در این همایش به ارائه ۷ عنوان مقاله در زمینه موضوعات مرتبط با اقدامات مربوط به آلودگی، جستجو و نجات دریایی، نحوه امدادرسانی پایگاه امداد کشوری، تجهیزات و طرح های تحقیقاتی به بررسی دستاوردها، موانع و مشکلات سازمان ها، دستگاه ها و ارائه راهکارها به منظور ارتقاء ساختار مقابله اضطراری دریایی کشور پرداخته شد.

این مانور ملی با امکانات عملیاتی و تجهیزات ویژه و با مشارکت فعال تعداد ۱۵ دستگاه دولتی کشوری و لشگری از جمله سازمان  حفظ محیط زیست، استانداری مازنداران، جمعیت هلال احمر، سازمان امداد و نجات و سایر سازمان ها و همچنین حضور ناظرین از کشورهای آذربایجان و دبیرخانه برنامه محیط زیست دریای خزر در روز ۱۲ مهرماه ۹۱ برگزار می گردد.

در راستای الزامات ملی و بین المللی، سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به مجهز کردن بنادر به تجهیزات پاکسازی و مقابله با آلودگی دریا و ارزش جمعا حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اقدام نموده است که قسمتی از آن هم اکنون در بنادر کشور در آینده به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین به منظور پیشگیری از آلودگی دریا و بنادر و نسبت به جمع آ‌وری مواد زائد کشتی ها اقدام می کنند و در این خصوص ۳ فروند بالگرد در جهت پایش و کنترل آب های جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

براساس این گزارش در بخش جستجو و نجات دریایی، ۱۵۳ میلیارد تومان برای خرید ناجی و احداث ۱۸ پست اسکله سرمایه گذاری شده است که سالانه ۱۰ میلیارد تومان، هزینه اجاره بالگرد و تامین و نگهداری و راهوری تجهیزات ناجی در این بخش است.

برپایه این گزارش استعداد تجهیزاتی و پرسنلی به کار گرفته شده در این مانور عبارت است از ۳ مجموعه کامل تجهیزات مهار و جمع آوری آلودگی نفتی از دریا، ۲۵ فروند انواع شناور، ۴ فروند بالگرد، تجهیزات ویژه برای انتقال و درمان سریع مصدومین حوادث دریایی و تعداد ۲۰۰ نفر از پرسنل و تیم های درمان عملیاتی می باشند.

اهداف این مانور ارتقاء‌ سطح آمادگی منطقه ای، ملی و استانی برای مواجه سریع و موثر با سوانح بزرگ دریایی از طریق ایجاد هماهنگی بین کشورهای همسایه و سازمان های ملی و توسعه همکاری ها به منظور مواجه به سازمان های دریایی و کاهش خسارات احتمالی می باشد.

همچنین اجرای الزامات در اهداف کنوانسیون های SEARCHAND ((SIR RESCUE و پروتکل مقابله با آلودگی نفتی بزرگ در دریای خزر، ارزیابی و حصول اطمینان از آمادگی پرسنل مرتبط با فعالیت های جستجو و نجات دریایی، مقابله با آلودگی های نفتی به منظور برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت و کنترل و عملیات خصوصا سیستم گزارش دهی در هنگام وقوع سوانح دریایی از دیگر اهداف این مانور بزرگ به شمار می رود.

براساس این گزارش،  به منظور استفاده از امکانات بهینه امکانات ملی و ارتقا  سطح همکاری بین سازمان ها در خصوص ارائه خدمات جستجو و نجات دریایی و تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان امداد و نجات و  جمعیت هلال احمر کشور قبل از برگزاری مانور ملی امضا و تبادل گردید.

هدف از تبادل این تفاهم نامه استفاده از توانمندی های ۲ سازمان و همکاری جهت ارایه خدمات بهتر امداد و نجات به افراد مضطر در دریا می باشد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.