مانی رهنما در برنامه دستان: گرایش به صدای زنانه در خوانندگان مرد دیده می‌شود

۱۸م آذر ،

«مانی رهنما» خواننده پاپ با حضور در برنامه تلویزیونی «دستان» گفت: متاسفانه اکنون رویکرد صدای زنانه در ترانه‌ها بسیار دیده می‌شود. با شنیدن این ترانه‌ها اگر چشمانمان را ببیندیم تصور می‌کنیم که خواننده خانم است.

«مانی رهنما» خواننده پاپ کشورمان با حضور در برنامه تلویزیونی دستان در خصوص تقسیم‌بندی موسیقی پاپ ، گفت: سیر صعودی در کیفیت اجرای آواز دیده نمی‌شود چرا که نرم‌افزارها و وسایل دیجیتالی کار را بسیار سخت کرده‌اند. در این شرایط شما می‌توانید ترانه‌ای را به بدترین شکل اجرا و با تطبیق آن به دستگاه‌های دیجیتالی آنرا به بهترین شکل ارائه دهید. در زمان ما اینطور نبود و خواننده‌ها به صورت فالش کار را به اتمام می‌رساندند و این امر سبب می‌شد تا سره از ناسره تشخیص داده شود و کارها غربال می‌شد و کسی که صدای خوبی داشت دیده می‌شد.

*رویکرد صدای زنانه در ترانه‌های خوانندگان پاپ

وی افزود: متاسفانه اکنون رویکرد صدای زنانه در ترانه‌ها بسیار دیده می‌شوند. اگر در حین شنیدن اینگونه ترانه‌ها چشمانمان را ببیندیم تصور می‌کنیم که خواننده خانم است.باید به این نکته توجه داشت که با جیغ زدن و بدون تمرین و یا به واسطه فشار بر روی حنجره‌ای که ماهیچه‌های آن مثل نخ نازک است هم خواننده اذیت می‌شود و هم این امر برای شنونده زجرآور است.

رهتما تصریح کرد: به نظر من مردم آن چیزی را می‌بینند که در دسترس وجود دارد. مردم برای تهیه و انتخاب و موسیقی مورد علاقه‌شان فرصت جست‌وجو ندارند و همان چیزی که در دم دست‌شان است را به صورت اینترنتی و یا به راحتی تهیه می‌کنند گوش می‌دهند.

خواننده آلبوم «بغض» تصریح کرد: من با داشتن ۱۵ سال سابقه کار توانستم ۶۰ آهنگ تولید کنم ولی دوستانی می باشند که با کمک وسایل الکترونیک و نرم‌افزاری ۱۵۰ آهنگ را در ۶ ماه تولید کنند. به هر حال اینگونه تند کار کردن مشکلاتی را هم به وجود می‌آورد.

رهنما یادآور شد: این بسیار دردناک است که به من خواننده می‌گویند چرا کار نمی‌کنی. من نمی‌توانم با یک تبلیغ بر روی صفحات مجله یا روزنامه کارم را ارائه دهم. اینها دردناک است و باید به آن پرداخت چرا که به اندازه یک پفک در تلویزیون نمی‌توان برای کار تبلیغ کرد. ما کار تولیدی در برابر توهین‌هایی که به مقدسات ما در عرصه موسیقی می‌شود نداریم تا ذهن‌ها و گوش‌ها در این مواقع پدافند شوند.

*موسیقی پاک به سمت ناله و توهین به معشوق و آثار بی‌ارزش پیش می‌رود

رهنما در پاسخ به این سوال که چرا موسیقی پاک به سمت ناله و توهین به معشوق و آثار بی‌ارزش پیش می‌رود، گفت: مسئله‌ای که وجود دارد این مطلب را می‌رساند که ما دارای مشکل اساسی هستیم یکی در ترانه و دیگری در ملودی. ملودی‌های ما متاسفانه از کشورهای حاشیه خلیج فارس و یا سایر کشورها می‌آید و اشخاصی بعضی شعرها را بر این ملودی‌ها سوار می‌کنند و به مردم می‌دهند این کار چیزی به موسیقی ما اضافه نمی‌کند و فقط کپی‌برداری است ای کاش در عرصه موسیقی از کارهای خوب کپی‌برداری می‌کردیم.

خواننده فیلم سینمایی «مرسدس» خاطرنشان کرد: با داشتن جشنواره‌ای خوب و جهانی می‌توانیم جوانان خود را در کنار دیگر موسیقیدان‌های خارجی محک بزنیم و آنها را به رقابت سالم مهیا سازیم. این مطالب هزاران بار از تریبون‌ها بیان شده است اما نمی‌دانم چه کسی گوش کرد مسئولان فرهنگی کشور بدانند و باور کنند که موسیقی وجود دارد و نمی‌شود آن را ندید.

به گزارش فارس، برنامه موسیقی «دستان» به تهیه‌کنندگی «سیدمحمد مناجاتی» و کارگردانی «اسدالله ایمن» و با اجرا و کارشناسی «سید ‌عباس سجادی» جمعه هر هفته‌ ساعت ۲۰ از شبکه آموزش پخش می‌شود و بازپخش آن شنبه در همان ساعت از شبکه آموزش به روی آنتن می‌رود.

منبع: فارس


موسیقی ایرانیان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.