ماهی ها روز به روز کوچک تر می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا الگوی تأثیر افزایش دما بر بیش از ۶۰۰ گونه ماهی را تا سال ۲۰۵۰ نشان داده اند.

محققان مدلی ساخته اند که براساس آن می توان واکنش ماهی را به سطوح پایین تر اکسیژن در آب نشان داد. آنها از اطلاعات ارائه شده توسط پانل بین دولتی تغییرات جوی (IPCC) استفاده کرده اند.

تحقیقات پیشین نشان داده است که کاهش سطح اکسیژن که به علت آبهای گرمتر ایجاد می شود می تواند وزن بدن ماهی را کاهش داده و بر پراکندگی، قابلیتهای تولید مثل گونه های بسیار دریایی تأثیرگذار باشد.

تغییرات نسبتا کوچک در دما می تواند تأثیرات بزرگ و غیرقابل انتظاری روی اندازه بدن ماهی ها بگذارد چرا که این تغییرات سطح اکسیژن آب را تحت تأثیر قرار می دهد.

دانشمندان تأکید کرده اند که ناکامی برای کنترل انتشار گاز گلخانه ای تأثیراتی بیش از آنچه که قبلا تصور می شده روی اکوسیستم دریایی خواهد داشت.

ویلیام چئونگ نویسنده اصلی این تحقیق اظهار داشت: افزایش دما به طور مستقیم نرخ متابولیک کارکرد جسم ماهی را افزایش می دهد، در نتیجه برای فعالیتهای عادی ماهی به اکسیژن بیشتری نیاز دارد از این رو میزان اکسیژن کاهش یافته و رشد ماهی در اندازه کوچکتری صورت می گیرد.

این گروه تحقیقاتی از مدل خود برای پیش بینی حرکت ماهی ها در نتیجه گرم شدن آب استفاده کرده است و اعتقاد دارد که اکثر ماهی ها با سرعت بیش از ۳۶ کیلومتر در هر دهه به سمت قطبهای زمین حرکت می کنند.

براساس اظهارات دکتر چئونگ این امر موجب می شود که در دریای شمال شاهد حضور ماه های کوچکی در آینده باشیم.

براساس اظهارات محققان، اندازه بدن ماهی ها بین ۱۴ تا ۲۴ درصد در آینده کوچک می شود و بیشتر تغییرات در اندازه ماهی ها در اقیانوسهای هند و آتلانتیک صورت خواهد گرفت.

نتایج این تحقیق در مجله تغییرات جوی طبیعت (Nature Climate Change) منتشر شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.