ماه رجب ماه ولایت است

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، آیت الله کاشانی در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت ماه رجب و روزه و دعا در این ماه افزود: اگر افرادی نمی توانند در ماه های حرام همانند ماه رجب روزه بگیرند با دادن صدقه به ثواب آن خواهند رسید.

وی در ادامه به فرازی از دعای امام زمان (ع) به محمد بن عثمان، یکی از نواب آن حضرت اشاره کرد و گفت: آن حضرت در این دعا از خداوند می خواهد که خدایا عمر ما را پر برکت قرار بده و ضمیرهای پیچیده انسانی را اصلاح کن.

امام جمعه موقت تهران همچنین با بیان روایتی از امام باقر و امام صادق (ع) افزود: در روز قیامت ندایی به گوش می رسد که ‘این الرجبیون’ یعنی آنان که ماه رجب را گرامی داشتند، کجا هستند و برخی افراد نورانی برمی خیزند و هنگامی که از آنان پرسیده می شود، علت این نورانی بودن شما چیست در پاسخ می گویند ما در دنیا ماه رجب را گرامی داشتیم.

وی رجب را یکی از یادگارها و ابتکارهای عبدالمطلب جد پیامبر خدا (ص) دانست و گفت: عبدالمطلب احترام به چهار ماه یعنی ماه رجب و سه ماه ذیقعده، ذیحجه و محرم که به دنبال هم قرار دارند را واجب شمرد و جنگ در این ماه ها را ممنوع کرد و اسلام نیز این موضوع را تاکید کرد.

آیت الله امامی کاشانی در ادامه به سایر یادگارهای عبدالمطلب پرداخت و افزود: وجوب وفای به نذر، دیه، عدم جواز نکاح محرم، قطع دست سارق، نهی از کشتن کودکان، نهی از زنده به گور کردن کودکان، مباهله، تبعید زنان بدکاره و تحریم شراب و زنا از دیگر ابتکارات عبدالمطلب بود که رییس قریش بود و ۵۰ سال در مکه و مدینه ریاست کرد.

وی در ادامه ضمن سفارش نمازگزاران به تقوی و دوری از گناه گفت: تا چند سال پیش چنین برداشت می شد که تمام صفات و ویژگی های پدر و مادر از طریق ژن به کودک منتقل می شود، ولی امروزه ثابت شده که ‘اپی ژنتیک’ عامل انتقال خصوصیات است. یعنی از حاشیه ژن نیز صفات انتقال می شود که می توان غذای حرام، محیط گناه، نگاه و ارتباط های گناه از آن حواشی است که بر روی فرزند تاثیر می گذارد.

خطیب جمعه تهران افزود: باید خودمان را از گناه کنترل کنیم و این که در روایات تاکید شده از گناه دوری کنیم این است که این گناهان در فرزندان تاثیر خواهد گذاشت.

وی در ادامه گفت: عبدالمطلب در آن شرایط که تمام فضای جامعه آن روز به گناه آلوده بود با فساد مبارزه کرد و ما نیز وظیفه داریم تا در برابر گناه بایستیم و امر به معروف و نهی از منکر بر همین اساس در اسلام است.

فراهنگ**۱۰۰۳**۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۴۳۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.