ماه سقوط انتظارات فعالان بازار سکه

در حالی که در تیرماه سکه نقدی با وجود نوسانات بسیار در نهایت با افزایش ۱٫۷۴ درصدی مواجه شد، اما به صورت غیرمنتظره ای، بازار آتی سکه تیرماه را با کاهش شدید نرخ ها به پایان برد. تمامی سررسیدها در تیرماه با کاهش ۳ تا ۴٫۵ درصدی مواجه شدند. در تیرماه قیمت سکه آتی مرداد با کاهش ۴٫۱ درصدی، قیمت سکه آتی شهریور با کاهش ۴٫۵ درصدی و قیمت سکه آتی مهرماه با کاهش ۳٫۱ درصدی مواجه شد.

اقتصادآنلاین/گروه طلا و ارز:

بازار آتی سکه روز پایانی تیرماه را با نزول نرخ ها به پایان برد. در حالی که قیمت سکه در روز ۳۱ تیرماه در بازار نقدی برابر ۷۰۲۰۰۰ تومان بسته شد، انتظارات فعالان بازار از قیمت سکه و بازدهی آن در ماه های آتی که در قیمت سکه آتی در سررسیدهای ماه های آینده انعکاس یافته، به این شرح است: قیمت (آخرین معامله) سکه آتی سررسید مرداد برابر ۷۲۵۰۰۰ تومان، قیمت سکه آتی سررسید شهریور برابر ۷۶۱۴۰۰ تومان، قیمت سکه آتی سررسید مهرماه برابر ۸۰۰۹۰۰ تومان و در نهایت قیمت سکه آتی آبان برابر ۸۳۰۸۰۰ تومان است.

به این ترتیب در حالی که در تیرماه سکه نقدی با وجود نوسانات بسیار در نهایت با افزایش ۱٫۷۴ درصدی مواجه شد، اما به صورت غیرمنتظره ای، بازار آتی سکه تیرماه را با کاهش شدید نرخ ها به پایان برد. تمامی سررسیدها در تیرماه با کاهش ۳ تا ۴٫۵ درصدی مواجه شدند. در تیرماه قیمت سکه آتی مرداد با کاهش ۴٫۱ درصدی، قیمت سکه آتی شهریور با کاهش ۴٫۵ درصدی و قیمت سکه آتی مهرماه با کاهش ۳٫۱ درصدی مواجه شد.

به این ترتیب و با وجود افزایش قیمت سکه نقدی در تیرماه، نزول قابل توجه نرخ ها در بازار آتی سکه نشان می دهد که انتظارات فعالان بازار سکه نسبت به چشم انداز بازدهی سکه در ماه های آینده با سقوط مواجه شده است. برای نمونه انتظار بازدهی سکه نقدی تا پایان مهرماه تا نیمه اول تیرماه در محدوده ۲۰ درصد بوه است، در حالی که در نیمه دوم مرداد با نزول قابل توجه به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است. اگر چه کاهش انتظار بازدهی با توجه به نزدیکتر شدن به سررسید آبان تا حدی طبیعی است، اما کاهش حدود ۶ درصدی انتظار بازدهی، تا حدی فراتر از انتظار است و حاکی از سقوط انتظارات فعالان بازار نسبت به چشم انداز سیر صعودی سکه در ماه های آتی است.

به این ترتیب و با توجه به قیمت های سررسیدهای مختلف سکه آتی، می توان دریافت که بازدهی مورد انتظار نگه داری سکه در پایان تیرماه با توجه به قیمت ها در بازار آتی سکه، تا پایان مرداد ۳٫۳ درصد، تا پایان شهریور ۸٫۵ درصد، تا پایان مهرماه ۱۴٫۱ درصد و تا پایان آبان ۱۸٫۳ درصد است. به این ترتیب فعالان بازار انتظار دارند قیمت سکه تا پایان مرداد به  ۷۲۵۰۰۰ تومان، تا پایان شهریور به ۷۶۱۴۰۰ تومان، تا پایان مهرماه به ۸۰۰۹۰۰ تومان و در نهایت تا پایان آبان به ۸۳۰۸۰۰ تومان برسد.                                                                                                     

 بازار آتی سکه: انتظارات فعالان بازار از قیمت سکه در ماه های آینده
بازار آتی سکه، شنبه ۳۱ تیرماه، ساعت ۱۹
نوع سکه تومان تغییرات روزانه تغییرات هفتگی تغییرات تیرماه انتظار بازدهی تا سررسید
نقد ۷۰۲,۰۰۰ -۳,۵۰۰ -۱۱,۰۰۰ ۱۲,۰۰۰  
    -۰٫۵۰% -۱٫۵۴% ۱٫۷۴%  
آتی مرداد ۷۲۵,۰۰۰ -۱۰,۵۰۰ -۱۴,۰۰۰ -۳۰,۷۰۰ ۲۳,۰۰۰
    -۱٫۴۵% -۱٫۸۹% -۴٫۰۶% ۳٫۲۸%
آتی شهریور ۷۶۱,۴۰۰ -۱۲,۷۰۰ -۱۵,۵۰۰ -۳۶,۱۰۰ ۵۹,۴۰۰
    -۱٫۶۷% -۲٫۰۰% -۴٫۵۳% ۸٫۴۶%
آتی مهر ۸۰۰,۹۰۰ -۱۲,۲۰۰ -۱۲,۴۰۰ -۲۵,۱۰۰ ۹۸,۹۰۰
    -۱٫۵۲% -۱٫۵۲% -۳٫۰۴% ۱۴٫۰۹%
توجه: تغیرات نسبت به قیمت آخرین معامله و نه قیمت تسویه محاسبه شده است.
 


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.