«ماه عسل» تولید نمی کنیم/اجازه استفاده از موسیقی نداریم حتی در حد تیتراژ

تهیه کننده برنامه «ضیافت» درباره اینکه چرا اغلب ویژه برنامه‌های افطار تلویزیون، مدتی است که پرداختی قصه گو در پیش گرفته‌اند، با تاکید بر اینکه خط مشی شبکه قرآن در این زمینه با سایر شبکه های تلویزیونی جداست، درباره قوانین و خطوط قرمز این شبکه در حوزه ساخت برنامه های ویژه توضیحاتی را مطرح و در عین حال تاکید کرد که شبکه قرآن «ماه عسل» تولید نمی کند.

سیدافضل میرلوحی ـ تهیه کننده برنامه «ضیافت» ـ در گفت و گویی با ایسنا درباره ویژه برنامه رمضانی هشت ساله ی شبکه قرآن و معارف سیما و علت تداوم آن مطالبی را عنوان کرد.

این تهیه کننده معتقد است: شبکه قرآن مثل هر شبکه ای رسالت خاص خود را دارد. مخاطبان این شبکه، برنامه «ضیافت» را همین گونه که هست، پسندیده اند؛ حال با وجود اینکه در شبکه های دیگر دستشان در زمینه موسیقی و در خیلی از موارد دیگر باز است،  ما در این شبکه اجازه استفاده از موسیقی حتی برای یک تیتراژ هم نداریم. ولی سعی کردیم کمی رئال کار کنیم.

چرا ضیافت ۸ سال است روی آنتن ماند؟

این تهیه کننده با یادآوری اینکه ویژه برنامه «ضیافت» از سال ۹۳ پخش خود را در شبکه قرآن سیما آغاز کرد، در این زمینه چنین مطرح کرد: از طریق سازمان صداوسیما یکسری اهداف برای شبکه در نظر گرفته شد که در آن بخشی به نام الگوسازی با مثال های بومی وجود دارد. طبیعتا الگوی ما اهل بیت (ع) هستند. اولیاءالله هم دسته دوم هستند که علمای دین و بزرگوارند. نگاه ما هم الگوسازی در این زمینه ها بوده است. مشخصا شبکه قرآن هم شبکه ای با اهداف خاص است؛ بنابراین سعی کردیم از هر المانی که به نظرمان می رسد، استفاده کنیم و به جذاب شدن برنامه کمک کنیم و کسانی را که به دنبال این نوع موضوعات هستند و سلیقه شان این موضوعات است را با خود همراه کنیم.

میرلوحی یادآور شد: تاکنون و در طول این سال ها درباره ی ۲۰۰ نفر از این بزرگان و علمای دین طرح مطلب داشته ایم. امسال هم نگاهمان استعمارستیزی است و آزادی طلبی روحانیت در ۱۵۰ سال اخیر، یعنی از زمان جنگ ایران و روس به بعد را بررسی کرده ایم. نگاه اصلی ما امسال این بوده است و به همین دلیل شکل و شمایل برنامه ما با شبکه های دیگر شبیه نیست.

اجازه موسیقی حتی برای یک تیتراژ هم نداریم

وی با اشاره به اینکه ۲۰ دقیقه از برنامه «ضیافت» در این شبکه به ادعیه و تلاوت قرآن اختصاص دارد، اظهار کرد: در ارتباط با موضوع برنامه و بحثی که در زمان منتهی به افطار آغاز می کنیم، بالاخره سازمان صداوسیما طبق نظرسنجی هایی که داشته است، این برنامه را هشت سال مورد اقبال مخاطب دیده است؛ از علماء بگیرید تا افراد عادی. بنابراین مخاطبان این شبکه، برنامه را همین گونه که هست پسندیده اند، حال با وجود اینکه در شبکه های دیگر دستشان در زمینه موسیقی و در خیلی از موارد دیگر باز است. اما ما اجازه استفاده از موسیقی حتی برای یک تیتراژ هم نداریم. ولی سعی کردیم کمی رئال کار کنیم و تصاویرمان به لحاظ بصری زیبا باشد.

رفیقان ما در شبکه های دیگر با کلی کلیپ موسیقی می توانند فضا را تغییر دهند، اما اینکه نمی توانند مخاطب را جذب کنند، بحث دیگری است. در حالی که در شبکه قرآن به سختی مجوز ساخت موسیقی می دهند.

موضوعمان را از شکل اخلاقی به فضای سیاسی بردیم

این تهیه کننده با اشاره به رسالت شبکه قرآن و معارف سیما در زمینه تولید ویژه برنامه های رمضانی، بار دیگر با اشاره به برنامه «ضیافت»،  خاطرنشان کرد: شبکه قرآن پر از ادعیه و تلاوت است و کاملا با شبکه های دیگر متفاوت است. به شبکه های دیگر کاری ندارم و اینکه کنداکتورشان چگونه است. ما در شبکه قرآن فرمت جدیدی را به راه انداختیم و آن اینکه برنامه را به استودیو که فضای خفه آلودی دارد، نبردیم.

سیدافضل میرلوحی یادآور شد: در سال های قبل مستندهای گزارشی مختلفی داشتیم اما امسال از موشن گرافیک با فرمت های جدید بهره بردیم. موضوعمان را از شکل اخلاقی به فضای سیاسی بردیم که متناسب و هم مسیر با فضای انتخابات باشد و نگاه استقلال طلبانه را به مخاطبان نشان دهیم. ممکن است انتقادهایی هم به برنامه باشد که آنها را بر روی چشممان می گذاریم، اما فرم و محتوای برنامه در شبکه قرآن اینگونه است وحتی اگر بخواهیم گفت و گو را در قالبی دیگر طراحی کنیم، مشکل دارد. از طرفی کارشناسان ما به واسطه موضوعی که داریم، کارشناسانی نیستند که آنها را در هر برنامه ای ببینیم.  

لری کینگ ۶۰ سال برنامه ای را با دو صندلی ادامه داد

میرلوحی با بیان اینکه برنامه «ضیافت» مخاطب خاص خود را دارد، گفت: قطعا مخاطبی که به برنامه ورزشی علاقمند است این برنامه را شاید نبیند. ما در «ضیافت» درباره مردانی صحبت می کنیم که شاید مخاطبان خیلی کم درباره آنها شنیده باشند. بنابراین موضوعی که کار می کنیم از این حیث برای مخاطب تازگی دارد و شبکه قرآن و معارف هم وظیفه دارد این افراد را که الگو هستند، بیشتر معرفی کند. هر شبکه ای رسالتی دارد و شبکه قرآن هم رسالت خاص خود را دارد. یک وقت می بینید لری کینگ ۶۰ سال برنامه ای را با دو صندلی ادامه می دهد؛ بنابراین در درجه اول موضوع باید جذاب باشد و چیزی بگویی که مخاطب گوش دهد.

ماه عسل تولید نمی کنیم

میرلوحی با بیان اینکه محتوا در درجه اول در جذب مخاطب تلویزیون مهم است، در این زمینه تصریح کرد: خیلی از برنامه های پرطرفدار دنیا به دلیل پرکاربردی بودنشان مخاطب دارند؛ از هاردتاک ها بگیرید تا برنامه های گفت و گو محور دیگر. ما هم شبکه قرآن هستیم و موضوعات معارفی را مطرح می کنیم. به هر حال مدیریت هر شبکه، ذائقه ای دارد و طبق آن جریان، طرح ایجاد می کند؛ بنابراین «ماه عسل» تولید نمی کنیم و ارتباطی هم به آن نداریم.

به گزارش ممتازنیوز، ویژه برنامه رمضانی «ضیافت» هر شب ساعت ۱۹ با حضور کارشناسان و مهمان قرآنی و دینی و اجرای سید علیرضا قوامی روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.