ماه و سیاره سرخ با یکدیگر مقارنه می کنند

۲۵م آذر ،

یگانه قمر زمین ماه عصر امروز شنبه بیست و پنجم آذر ماه با سیاره سرخ منظومه شمسی مقارنه خواهند داشت.

فاطمه خراسانی ، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار دانش های روز  باشگاه خبرنگاران گفت: سیاره سرخ منظومه شمسی مریخ چهارمین سیاره منظومه شمسی است که در مداری طویل و با سرعتی کمتر از زمین در مداری به دور خورشید در حال چرخش می باشد و یک دور چرخش آن به دور خورشید ۶۸۷ روز زمینی طول می کشد.

وی افزود: این سیاره حدوداً نصف سیاره زمین است و قطری حدود ۶ هزار و ۷۹۰ کیلومتر دارد و سبب جو و خاک سرخ آن در آسمان تاریک به صورت یک ستاره سرخ دیده می گردد.

خراسانی اظهار داشت: در جو این سیاره حدود ۹۵ درصد دی اکسید کربن و ۳ درصد نیتروژن ، ۱٫۶ درصد آرگون و فقط مقدار ناچیزی اکسیژن در آن یافت می گردد و هر روز در بهرام ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه زمینی طول می کشد.

وی عنوان کرد: ماه یگانه قمر زمین است و پنجمین قمر طبیعی بزرگ منظومه شمسی است که قطری حدود یک چهارم قطر زمین را به خود اختصاص داده است و در مداری مشخص به دور سیاره زمین در حال چرخش می باشد .

خراسانی یادآور شد: به سبب نبود جوی مناسب در اطراف قمر ماه دمای روز و شب آن بسیار با هم متفاوت است به طوری که دمای روز در این قمر ۱۱۷+ درجه و دمای شب ۱۷۳- درجه می گردد.

وی گفت: ساعت ۱۸ امروز ماه در ۵٫۵ درجه ای شمال و شمال غربی سیاره مریخ قرار می گیرد و با فاصله ۲۷ درجه ای از خورشید آسمان غروب با هم مقارنه خواهند داشت./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.