مایکروسافت با هات‌میل خداحافظی کرد

این سرویس ای میل که در سال ۱۹۹۶ کار خود را اغاز کرد، درست یک سال بعد توسط مایکروسافت خریداری و بعد از آن دچار تغییرات بیشماری شد. اما این روزها مایکروسافت رادیکال ترین نوع تغییرات را روی سرویس ایمیل ۱۶ ساله خود اعمال کرده است.

برای کسانی که تازه می خواستند شروع کنند، نام هات‌میل دیگر از چشم افتاده بود. از این رو مایکروسافت نام تجاری هات‌میل را به Outlook تغییر داده و سرویس میلش را هم به سایت Outlook.com متقل کرده است. سایت هات‌میل همچنان وجود دارد و کاربرانش مجبور نیستند ایمیل خود را عوض کنند اما پیام کاملا مشخص است: به جلو حرکت کنید! ای میل مایکروسافت Outlook نام دارد. بنابراین شما همچنان می توانید آدرس هات‌میلی خود را حفظ کرده و حتی از آن برای پاسخ دادن به ایمیل های دوستان و آشنایان استفاده کنید اما اکانت‌تان از این پس یکی از اکانت های Outlook.com خواهد بود.

روش مایکروسافت: تبلیغات ایمیلی

هات‌میل همواره به خاطر تبلیغاتی که روی صفحه اش ظاهر شده و کاربرانش را مجبور می کرد به آنها نگاه کنند؛ با سایر سرویس های رایگان ایمیل مثل جی‌میل تفاوت داشت. از آنجا که این تبلیغات منبع درآمد کوچکی برای مایکروسافت بود، به هر صورت ممکن آنها را در کنار سرویس خود حفظ کرد. اما مایکروسافت حالا این مدل تبلیغات را کنار گذاشته و از روش جی‌میل که مبتنی بر کلید واژه است و در سمت راست قاب پیام های شما دیده می شود، استفاده می کند. این تبلیغات کاملا متناسب با اطلاعات شخصی شما هستند و هنگامی که روی یک پیام کلیک می کنید، مشخص تر هم می شوند.

احتمالا الان پیش خودتان می گویید : آیا این همان مدل تبلیغات سرگرم کننده ای نیست که مایکروسافت همیشه گوگل را به خاطر استفاده از آن مورد انتقاد قرار می داد؟ کاملا درست است. اما این کمپانی برای خودش یک راه فرار ایجاد کرده: این تبلیغات فقط مخصوص شماست و به همراه پیام های خاصی مثلا از جانب یک خبرنامه یا بانکی که عضو آن هستید، ظاهر می شود. بنابراین این تبلیغات از شخصی به شخص دیگر متفاوت است.

ویژگی های جدید

یکی از جالب‌ترین ویژگی های جدیدی که به سرویس Outlook اضافه شده، یکپارچگی با شبکه های اجتماعی است. این سرویس وقتی در حال گفت و گو با یکی از دوستانتان هستید ، آخرین پست های توئیتر و به روز رسانی های فیس بوکی آن شخص را همراه با لینکی به صفحه پروفایلش به شما نشان می دهد. همچنین می توانید ، مستقیما از همانجا، لایک کنید و یاکامنت و ری‌توئیت بگذارید. البته این قابلیت در صورتی فعال خواهد شد که خودتان اجازه دهید Outlook محتواهای عمومی شما و سرویس‌هایی که در آن عضو هستید را اسکن کند. بنابراین هر زمان که تمایل داشتید می توانید آن را غیر فعال کنید. اگر شما هم نگاهی به سرویس ایمیل جدید مایکروسافت بیندازید، آن را تحسین می کنید. در سالی که به طور مرتب شاهد حرکات جسورانه ای از این کمپانی بوده ایم، شاید Outlook در بالاترین رده ها قرار نگیرد اما به نظر می رسد تصمیم و حرکت مایکروسافت در این باره کاملا صحیح بوده است.

زمانیکه از سرویس هات‌میل خود به Outlook نقل مکان کنید (برای این کار باید از بخش تنظیمات هات‌میل “Upgrade to Outlook” را انتخاب کنید)، اولین چیزی که به چشمتان می خورد، طراحی جدید است. اگر چه هات‌میل در طول دهه گذشته تغیرات فراوانی داشته است، اما این بار با همیشه کاملا فرق می کند، به طوریکه حتی در یک نگاه اجمالی هم متوجه چهره متفاوت آن می شوید.

اینترفیس پاک

تم آبی رنگ Outlook، برای هرکسی که ویندو فون یا ویندوز ۸ را دیده ، آشنا و قابل تشخیص است. علاوه براین با دیدن این صفحه احساس آرامش بیشتری به شخص درست می دهد(هات‌میل همراه بین سه سرویس اصلی میل، از همه شلوغ تر و درهم برهم تر بود). و البته شما می توانید این رنگ آبی را با هر رنگی که دوست دارید عوض کنید.

دو ویژگی جدید این اینترفیس عبارتند از :

۱-      وقتی که هنوز هیچ گزینه را اینتخاب نکرده اید، این سرویس تنها یک آیتم را به شما پیشنهاد می دهد: نوشتن پیام جدید. بنابراین صفحه همیشه پاک و خالی از به هم ریختگی باقی می ماند.

۲-      در مقایسه با جی‌میل، طرح بندی Outlook نسبتا محکم تر است. سایز “کروم” کوچکتر شده، آیتم های جهت و فضای سفید در بالای صفحه به چشم می خورد. شما اینجا هستید تا ایمیل های خود را چک کنید، بنابراین ایمیل ها درست جلوی دید و در مرکز قرار دارند. البته هنوز پوشه های هات‌میل حفظ شده است.

اما اگر از طرح بندی بگذریم، کارهای عمومی مثل فرستادن و دریافت ایمیل ها تقریبا شبیه گذشته است. البته اگر نسخه پیش نمایش این سرویس را امتحان کنید متوجه می شوید که ایمیل ها به سرعت آنچه در هات‌میل اتفاق می افتاد به شما نمی رسند. ولی مسلما چنین مشکلی مربوط به نسخه پیش نمایش است.

همانطور که انتظار می رود، شما می توانید برای چت کردن Windows Live Messenger را هم در این سرویس راه اندازی کنید و مایکروسافت گفته است که پشتبانی Skype درست از لحظه راه اندازی رسمی این سرویس فراهم خواهد شد. ( در طول دوره پیش نمایش چنین امکانی وجود ندارد). ادغام با Skype، به شما این امکان را می دهد که یک گفت و گوی اسکایپی را مستقیما از ایمیل خود آغاز کنید. اگر مایکروسافت Yammer را هم کامل کند، احتمالا همین قابلیت ها از طریق این سرویس هم مشاهده خواهید کرد.

هات‌میل را پشت سر بگذارید

هاتمیل، یک زمانی ، قهرمان و راز بالاماندن مایکروسافت بود. حالا پس از یک دوره غفلت طولانی، این سرویس بیش از تمام سالهای گذشته بهبود یافته است. تقلید از بهترین ویژگی های رقبا، در عین حفظ ویژگی ها خوب گذشته، هواداران این سرویس ایمیل سنتی را همچنان شاد نگه می دارد. بر اساس نتایج یکی از بررسی های comScore، هاتمیل با ۳۵۰ میلیون کاربر، هنوز هم بزرگترین سرویس ایمیل مبتنی بر وب جهان است. انتقال به Outlook برای بسیاری از این کاربران ممکن با شوک همراه باشد، اما وقتی از نزدیک ببینند که مایکروسافت برایشان چه قابلیت هایی را به ارمغان آورده است مسلملا خوشحال خواهند شد. سرویس ایمیل مایکروسافت تا پیش ازاین هرگز اینقدر شفاف و قابل استفاده – یا تا این حد شبیه به جی میل- نبوده است. عدم در هم ریختگی این سرویس واقعا قابل قدردانی است و باید از مایکروسافت به خاطر حذف آیکون بزگ “SkyDrive” در بالای صفحه تشکر کرد.

این تفاوت ها سبب درخشش Outlook می شود. یکپارچگی با شبکه های اجتماعی، ایده بسیارعالی است و همچنین پشتیبانی Skype که حتی می تواند از این هم جالب تر باشد. با چنین قابلیت هایی، سرویس ایمیل مایکروسافت به حدی بهبود یافته که حتی می توان گفت از بسیاری جهات نسبیت به جی میل هم پیشی گرفته است. تنها چیزی که کاربران ممکن است با آن مشکل پیدا کنند، احتمالا نام Outlook است. این برند احساسات خوبی را در میان آنها ایجاد نمی کند و مردم ذاتا از تغییرات گسترده می ترسند. اما حداقل در این مورد، نقاط مثبت خیلی بیشتر از نقاط منفی است.

به نظر شما آیا Outlook می تواند جی‌میل را پشت سر بگذارد؟

Mashbale/ماندانا سجادی

۴۰۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.